34 317 lukukertaa ·
31 vastausta
34k lukukertaa
31 vastausta
Onko tämä rakennettu oikein?
Näyttää olevan liimapuupalkit, jotka lepäävät ulommilla jalustoillaan ja kiinnitetty talon olemassa olevaan seinään. Sinun täytyy laskea, mitä kokoa nämä palkit tarvitsevat kantamaan katon painon ja lumikuorman. Näyttää olevan hieno rakenne, jotta saadaan hyvä katon korkeus laajennukseen.chrille112 sanoi:
Sitten yritän löytää lisää tietoa siitä! Onhan se vaikea nähdä, mutta mielestäni palkit näyttävät melko ohuilta...?
Mitkä piirustukset?
Muutenhan koko tämän foorumin idea on, että voi kysyä ja vaihtaa tietoa keskenään?
Muutenhan koko tämän foorumin idea on, että voi kysyä ja vaihtaa tietoa keskenään?
Eli, mycke_nu, nämä eivät ole mitään kattotuoleja vaan jonkinlainen vinokatto - näin ollen ei ole mukana kattotuolitehdasta. Meidän laajennus (edellisen omistajan tekemä) on tehty samalla tavalla liimapuupalkeilla harjalla ja "katkoksilla", mutta ilman korotettua seinäosaa kuten kuvassa. On tärkeää, että palkeilla on kunnolliset tuet päissä, ja mitä mielestäni näyttää epäilyttävältä kuvassa on se, että se tolppa, joka tukee vasemmalla olevan palkeista "katkoksessa" lepää lattian päällä ilman, että olisi mitään tukea suoraan alapuolella. Olisin laittanut siihen tolpan alas asti perustukseen.
Mietin, onko tällaisessa rakenteessa vaikein osa - johon todella olisin tarvinnut rakennesuunnittelijan apua - kuinka järjestetään palkeiden toisen pään tuki, se sisään taloon päin. Erityisesti harjapalkki tulee kantamaan melko isoa kuormaa, ja siinä missä se kohtaa alkuperäisen katon, täytynee ainakin pari kattotuolia leikata ja korvata saadakseen aukon laajennukselle - korvaamistyöt, jotka on tehtävä paljon vahvemmiksi kantamaan myös harjapalkkia. Meidän talossa he eivät olleet ratkaisseet sitä kohtaa kovin hyvin. Korvaamistyöt ovat melko heikkoja ja sen sijaan he olivat asettaneet tolpan harjapalkin sisäpäähän suuntautuen alas kattohuoneiston lattialle. Mutta tolppa sijoittui melko syvälle ja palkki, jonka päällä se seisoi, oli silloin, kun muutimme sisään, painunut yli 5 cm...
Mietin, onko tällaisessa rakenteessa vaikein osa - johon todella olisin tarvinnut rakennesuunnittelijan apua - kuinka järjestetään palkeiden toisen pään tuki, se sisään taloon päin. Erityisesti harjapalkki tulee kantamaan melko isoa kuormaa, ja siinä missä se kohtaa alkuperäisen katon, täytynee ainakin pari kattotuolia leikata ja korvata saadakseen aukon laajennukselle - korvaamistyöt, jotka on tehtävä paljon vahvemmiksi kantamaan myös harjapalkkia. Meidän talossa he eivät olleet ratkaisseet sitä kohtaa kovin hyvin. Korvaamistyöt ovat melko heikkoja ja sen sijaan he olivat asettaneet tolpan harjapalkin sisäpäähän suuntautuen alas kattohuoneiston lattialle. Mutta tolppa sijoittui melko syvälle ja palkki, jonka päällä se seisoi, oli silloin, kun muutimme sisään, painunut yli 5 cm...
Jäsen
· Västerbotten
· 309 viestiä
Olen samaa mieltä suurimmasta osasta, mitä Farzan kirjoittaa, mutta haluan lisätä, että jos jätät pois korotetun julkisivun, niin kattoristikon käyttö on mahdollinen ja mielestäni myös parempi ja todennäköisesti halvempi.
Pari vinkkiä: Viime vuosisadan vaihteessa mansardikatto oli yleinen. Jotta katon muoto olisi kaunis, kattoristikko piirrettäisiin puolipyöreän muotoon. Näin: piirrä puolipyöreä, jonka halkaisija on yhtä suuri kuin talon leveys plus räystäät. Tämä puolipyöreä jaetaan kuuteen yhtä suureen osaan. Saat siis seitsemän pistettä. Numeroi pisteet vasemmalta oikealle. Piirrä sitten suora viiva pisteiden 1 ja 3 välille, pisteiden 2 ja 4 välille, pisteiden 4 ja 6 välille sekä pisteiden 5 ja 7 välille. Näissä leikkauspisteissä on itse katon taitos. Mansardikatto ja murtokatto ovat sama asia. Hyvä tietää, kun etsii tietoa.
Pari vinkkiä: Viime vuosisadan vaihteessa mansardikatto oli yleinen. Jotta katon muoto olisi kaunis, kattoristikko piirrettäisiin puolipyöreän muotoon. Näin: piirrä puolipyöreä, jonka halkaisija on yhtä suuri kuin talon leveys plus räystäät. Tämä puolipyöreä jaetaan kuuteen yhtä suureen osaan. Saat siis seitsemän pistettä. Numeroi pisteet vasemmalta oikealle. Piirrä sitten suora viiva pisteiden 1 ja 3 välille, pisteiden 2 ja 4 välille, pisteiden 4 ja 6 välille sekä pisteiden 5 ja 7 välille. Näissä leikkauspisteissä on itse katon taitos. Mansardikatto ja murtokatto ovat sama asia. Hyvä tietää, kun etsii tietoa.
Kiitos vinkeistä ja ehdotuksista! Olen lähettänyt kyselyn takoristikko tehtaalle tämän (liitän kuvan) perusteella. Koska siinä ei ole korotettua seinäelämää, menetetään osa tilasta leveyssuunnassa vinoseinän vuoksi, mutta kuten huomautatte, se on luultavasti sekä halvempi että yksinkertaisempi vaihtoehto.
Ajatuksena on, että tämä laajennus liitetään harjakaton pitkään sivuun (kaltevuus tyypillisesti 27 astetta), joten minun pitäisi pidentää "nokkia" 2-3 metriä olemassa olevaan kattoon kohti, ja silloin tulee Farzanin mainitsema ongelma tukien kanssa sisällä.
Uskotteko, että tämä ongelma on pienempi, jos käytetään kattoristikoita, koska silloin kuorma jakautuu täysin eri tavalla?
Ajatuksena on, että tämä laajennus liitetään harjakaton pitkään sivuun (kaltevuus tyypillisesti 27 astetta), joten minun pitäisi pidentää "nokkia" 2-3 metriä olemassa olevaan kattoon kohti, ja silloin tulee Farzanin mainitsema ongelma tukien kanssa sisällä.
Uskotteko, että tämä ongelma on pienempi, jos käytetään kattoristikoita, koska silloin kuorma jakautuu täysin eri tavalla?
Kyllä, ehdottomasti - silloinhan kattoristikot kantavat suurimman osan katon painosta.chrille112 sanoi:
Minusta tulee hieman epävarma, kun mainitset, että sinulla on satulakatto. Olen nähnyt joitakin esimerkkejä, joissa sellaisia on rakennettu kulmassa mansardikattojen kanssa ja mielestäni se ei näytä oikein kivalta. Satula ja mansardi ovat niin erilaisia, että siitä tulee tyylien sekoitus ja vähän epäonnistuneesti. Oletko harkinnut satulakattoa korotetulla seinällä sen sijaan? Verrattuna tavalliseen satulakattoon se antaa suunnilleen saman tilansäästön kuin mansardikatto ja sellaisia kattoristikoita on saatavilla.
Olen tehnyt tämän mallin, mielestäni se näyttää aika hyvältä
Vai mitä tarkoitat? Tein aiemmin myös version tavallisella harjakatolla, mutta sitten siitä tulee mielestäni vähän liikaa "linnunpönttö" ..?
Muuten huomasin nyt, kun katson mallia, että koska nykyinen katto alkaa niin korkealta, täytyy seinäkorkeutta nostaa joka tapauksessa, muuten uusi katto tulee olemaan paljon alempana kuin nykyinen?
Muuten huomasin nyt, kun katson mallia, että koska nykyinen katto alkaa niin korkealta, täytyy seinäkorkeutta nostaa joka tapauksessa, muuten uusi katto tulee olemaan paljon alempana kuin nykyinen?
Hei.
Ensimmäinen kuva ei näytä hyvältä, koska liimapuupilarin alapuolella harjalla ei ole hyvää tukea... vaarallista.
Lisäksi mansardikaton kulmauksessa ei tarvitse olla liimapuuta.
Riittää, että kummallakin puolella on naulalevyt.
Laskea kustannuksia on turhaa.
Rakenna kattotuolit 2"9"-materiaalista, niin sinun ei tarvitse huolehtia mistään.
Terveisin,
Snickar Estwing
Ensimmäinen kuva ei näytä hyvältä, koska liimapuupilarin alapuolella harjalla ei ole hyvää tukea... vaarallista.
Lisäksi mansardikaton kulmauksessa ei tarvitse olla liimapuuta.
Riittää, että kummallakin puolella on naulalevyt.
Laskea kustannuksia on turhaa.
Rakenna kattotuolit 2"9"-materiaalista, niin sinun ei tarvitse huolehtia mistään.
Terveisin,
Snickar Estwing
Juuri tuo näyttää minusta oudolta, kuin olisi yhdistetty kaksi täysin erilaista taloa. Mutta jos olet tyytyväinen siihen, ja ilmeisesti et ole ainoa, koska on useita, jotka ovat tehneet niin, niin anna mennä!chrille112 sanoi:
Estwing - mielenkiintoista, että murtumakohdassa ei tarvita palkkia - meillä on siellä palkki, mutta hän oli piirtänyt itse, joten ehkä se oli sekä henkseleitä että vyötä. Mutta eikö hanebaalkkia pidä olla, vai mitä? Tuleeko siitä riittävän muotovakaa ilman?
ei niin pientä laajennusta varten tarvita.
minulla on mansardikatto kotona täällä harjakaton kanssa. keskellä.
mutta siis hanbjälke tarvitaan jos etäisyys alkaa olla pitkä ja katto on suuri.
meillä on hanbjälke joka muodostaa suuren vaikuttavan ullakon kahden lastenhuoneemme päälle... joten kyllä se on hyvä.
mutta TS:lle ei tarvita.
t. estwing
minulla on mansardikatto kotona täällä harjakaton kanssa. keskellä.
mutta siis hanbjälke tarvitaan jos etäisyys alkaa olla pitkä ja katto on suuri.
meillä on hanbjälke joka muodostaa suuren vaikuttavan ullakon kahden lastenhuoneemme päälle... joten kyllä se on hyvä.
mutta TS:lle ei tarvita.
t. estwing
On varmaan vaikea nähdä kuvasta, mutta laajennukseen on tarkoitus tehdä noin 2 metrin "ylitys" yläkertaan, ja siitä tulee veranta. Olen laskenut, että huoneen koko on yhteensä 6 x 5 m.
Ovi on sitten käytännössä keskitetty verannan sisäpuolelle, joten olisi harmi, jos siihen tarvitsisi pylvään. Onko teillä ideoita, miten sen voisi ratkaista?
Estwing, tiedätkö kuinka ratkaistaan liittyminen olemassa olevaan kattoon?
Ovi on sitten käytännössä keskitetty verannan sisäpuolelle, joten olisi harmi, jos siihen tarvitsisi pylvään. Onko teillä ideoita, miten sen voisi ratkaista?
Estwing, tiedätkö kuinka ratkaistaan liittyminen olemassa olevaan kattoon?
joo, se on helppoa. helpoimmin se olisi, jos kattokannatin olisi tarkalleen keskellä liimapuuta*ler*chrille112 sanoi:Se on varmasti vaikea nähdä kuvasta, mutta laajennuksen on tarkoitus olla yläkerrassa "ylityksellä", noin 2 metriä, joka muodostaa verannan alle. Yhteensä olen laskenut, että huoneesta tulee 6 x 5 m.
Ovi on sitten käytännössä keskitetty verannan sisään, joten olisi ikävää, jos tarvitsisi pylvään sinne. Onko teillä mitään ideaa, kuinka sen voisi ratkaista?
Estwing, tiedätkö kuinka ratkaista tuki olemassa olevaa kattoa vastaan?
siis sinun täytyy siirtää kahden kattokannattimen väliin. hakkaa yhteen kaksi lankkua, joissa on sama mitat mikä on sinun kattokannattimellasi olemassa olevassa katossa. kiinnitä nämä palkkikengillä + vedä hyviä nauloja päihin me.d^_^b sitten asetat tämän liimapuuta. et saa kovin suurta painoa myöskään, kun kattokannattimesi lepäävät vastakkain harjalla. siellä kiinnität metallilevyt kummallekin puolelle...
toivottavasti selitykseni oli jollain tapaa hyvä?
sitten tuki, jonka mainitsin päätypylväälle, joka tukee sinun liimapuuta, joo sinun täytyy olla lattiasäädin alla, ei vain asettaa sitä suoraan sokkeliin, ymmärrätkö? sitten sinulla on vielä kuitenkin lattiahirsi, joka jakaa kuorman muihin pylväisiin, joten se on hyvä. ystävällisin terveisin estwing
Viimeksi muokattu:


