Olen törmännyt pieneen ongelmaan rakennusprojektissa. Olen ostanut "rakennussarjan" Fiskarhedenvillanilta. Vakiovarusteena on yksi kerros kipsiä seinillä, mutta voi valita myös lastulevy+kipsi. Me valitsimme välimuodon ja tilasimme vain mukauttamisen ylimääräiselle levylle kipsin taakse, koska halusimme OSB-levyä lastulevyn sijaan. Mukauttaminen tarkoittaa siis oikeankokoisia smyygilistoja jne. Levyt pitäisi kiinnittää 28x60 naularimalla ulkoseinille ja sisäseinät on koolattu 45x70 / 45x95 / 45x120 riippuen seinästä. Piirustukset ja materiaalimäärät ilmoittavat jaon cc45. Ongelma, jos vaihtaa jaoksi cc60, on se, että kaikkien sisäseinien eristys on mukautettu cc45:lle. Mitä tehdä? 1. Voiko asentaa 120cm OSB-levyt (leveys) cc45:llä ja saada saumat ilman naularimaa taakse? 2. Ulkoseinät ovat jo valmiiksi eristetty, pitäisikö sielläkin käyttää cc45 (jos se toimii) vai käyttääkö cc60 ja hyödyntää ylimääräisiä rimoja siellä, missä ne voi sopia ylimääräisinä, ilman että ottaa huomioon cc:ta. /Dan

Jos työ itsessään ei ole ongelma, olisin varmaankin leikannut OSB-levyt 90 cm:iin ja sitten ottanut ylimääräiset palat ja pitänyt ne varastossa, mikä vähentää hukkaa, mutta se vie melko paljon työaikaa palapeliksi.

Sen pitäisi olla mahdollista asentaa niitä ilman tukea takana, jos kipsilevyt ovat siirretty saumoissa niin, ettei sekä kipsilevyillä että OSB:llä ole sauma samassa paikassa. Pitäisi onnistua, mutta en ole koskaan kokeillut, joten en tiedä. Toisaalta onhan olemassa listoja, joita voi laittaa, kun asennetaan kipsi ilman runkoa saumassa, ja niiden pitäisi toimia myös OSB:lle.

osb on saatavilla 900 mm leveydellä.

• Tykkään
Walle_33
  • Laddar…
Olen nähnyt joidenkin käsityöläisten käyttävän 5cm vaneriliuskoja paikkaamaan sahattuja reikiä kipsilevyissä. Ehkä voi uhrata yhden levyn ja sahata siitä liuskoja ja sitten vain kiinnittää olemassa olevat levyt.

Mikä on kattokorkeutesi?
Voitko asettaa levyt alas?

Oletko jo ostanut 120 cm osb? (En oikein ymmärrä ongelmaa..) Onhan olemassa kuten sanottu 90 cm osb. (Kello on paljon, joten olen varmaan missannut jotain olennaista...)

bigsnucke sanoi:
Oletko jo ostanut 120 cm OSB:tä? (En oikein ymmärrä ongelmaa..) Onhan saatavilla 90 cm OSB:tä. (Kello on paljon, joten olen varmaan unohtanut jotakin olennaista...)
Arvaan, että hän sai OSB:n materiaalipaketin kanssa FHV:ltä? :)
Kuitenkin, heidän olisi pitänyt lähettää levyjä oikeassa mitassa?

Minä olisin tarkistanut myyjältä ennen kuin alkaisin leikata levyjä.

Hei!
OSB-levyjä ei ole vielä ostettu.
Kaikki kipsilevyt ovat kuitenkin minulla.
Olen vain katsonut nopeasti, mutta en löytänyt muissa mitoissa kuin 1197 mm leveänä.

Minulla on katon korkeus noin 240 cm.
/Dan

Ekberg sanoi:
Hei! Ei ole vielä ostettu OSB-levyjä. Kaikki kipsi on kuitenkin hankittu. Olen vain nopeasti tarkistanut, mutta en ole löytänyt muita mittoja kuin 1197 mm leveys.

Minulla on noin 240 korkeutta katossa. /Dan
Silloin vaikuttaa siltä, että vaakasuora OSB on kuuma vinkki. Ne puusepät, jotka rakensivat laajennuksemme, tekivät niin, luulen että se on vain tapa.

Alakerrassa (ulkoseinä) olen alkanut laittaa naulalistoja cc 60, koska se ei koske eristystä, joten sinne tulee 120 leveitä levyjä.

Täytyy tarkistaa, miten olisi laittaa levyt alas.

Mutta helpointa ja parasta olisi varmaan käyttää 90 leveitä levyjä sisäseiniin.

Mutta kysymys on vain, mistä ostan ne.
Olen katsonut verkosta ja löytänyt vain Bygghemma.se.
Onko teillä vinkkejä myymälöistä Göteborgin alueella, joissa on 90 leveitä levyjä.

/Dan

Neijer ja XL bygg. jos löytyy jokin Optimera, niin heillä myös.

ja K-rauta...

Okei sitten!

Styrman1: Oletan, että tarkoitat Beijeriä, sitä ei ole verkkosivulla, mutta kaikki ei kai olekaan siellä yksinkertaisesti, heillä on hyvä valikoima, joten se oli ensimmäinen, mitä katsoin.

Optimera on kai todella kallis ilman yritystiliä, mutta XL-bygg kannattaa tarkistaa.

Ja K-rautalla oli kyllä 90 levyä verkkosivulla.

Kiitos
/Dan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.