3 606 lukukertaa ·
14 vastausta
4k lukukertaa
14 vastausta
Päivitä avoimeksi pohjaratkaisuksi.
Minulla on suunnitelmia tarjota talosta, jonka pohjaratkaisua haluaisin muuttaa, jos ostan sen.
Kyseessä on kaksikerroksinen talo vintillä. Puurunko. Rakennusvuosi 1909.
Ajattelin kysyä teoreettisen kysymyksen ja onko se taloudellisesti kestävä.
Onko teoriassa mahdollista avata koko ensimmäinen kerros? Purkaa kaikki seinät ja korvata ne palkeilla tai pilareilla?
Kaikkia seiniä ei siis tarvitse poistaa, mutta se koskee ehdottomasti kantavaa seinää.
Kyseessä on kaksikerroksinen talo vintillä. Puurunko. Rakennusvuosi 1909.
Ajattelin kysyä teoreettisen kysymyksen ja onko se taloudellisesti kestävä.
Onko teoriassa mahdollista avata koko ensimmäinen kerros? Purkaa kaikki seinät ja korvata ne palkeilla tai pilareilla?
Kaikkia seiniä ei siis tarvitse poistaa, mutta se koskee ehdottomasti kantavaa seinää.
Viimeksi muokattu:
Teoriassa se on tietysti mahdollista!
Ja voit ehdottomasti korvata kantavan sydänseinän palkilla ja muutamalla pilarilla. Joko teräspalkki upotettuna lattiarakenteeseen tai huomattavasti yksinkertaisempi vaihtoehto liimapuupalkki sen alle, kunhan korkeutta on riittävästi!
Oletan, että keskellä on myös savupiippu?
Ja voit ehdottomasti korvata kantavan sydänseinän palkilla ja muutamalla pilarilla. Joko teräspalkki upotettuna lattiarakenteeseen tai huomattavasti yksinkertaisempi vaihtoehto liimapuupalkki sen alle, kunhan korkeutta on riittävästi!
Oletan, että keskellä on myös savupiippu?
Hyvä kuulla, että se toimii teoriassa.
Murstockista en tiedä. Nyt täytyy varmaan ottaa enimmäkseen riski, mutta aion linkata kohteen, jota harkitsen.
Talo näyttää todella kamalalta, mutta koska haluan talon, kuten itse haluan sanoa, minun on tehtävä täydellinen remontti, vaikka talo maksaisi miljoonan.
Oman talon rakentaminen ei ole vaihtoehto, koska siihen kuluu vähintään 2 miljoonaa. Eikä talouden resursseja riitä siihen.
Kuten sanottu, olen suunnitellut aloittavani täydellisen remontin sisäpuolelta. Minulla on arvioitu budjetti 400 000 saattaa se asuttavaan kuntoon.
Nyt pyydän teiltä kokeneilta talonomistajilta vinkkejä, kannattaako minun edes harkita tarjouksen tekemistä vai sijoitanko rahani johonkin muuhun.
Linkki http://w4.objektdata.se/pregen/065/OBJ11625_960675065/wp.htm
Murstockista en tiedä. Nyt täytyy varmaan ottaa enimmäkseen riski, mutta aion linkata kohteen, jota harkitsen.
Talo näyttää todella kamalalta, mutta koska haluan talon, kuten itse haluan sanoa, minun on tehtävä täydellinen remontti, vaikka talo maksaisi miljoonan.
Oman talon rakentaminen ei ole vaihtoehto, koska siihen kuluu vähintään 2 miljoonaa. Eikä talouden resursseja riitä siihen.
Kuten sanottu, olen suunnitellut aloittavani täydellisen remontin sisäpuolelta. Minulla on arvioitu budjetti 400 000 saattaa se asuttavaan kuntoon.
Nyt pyydän teiltä kokeneilta talonomistajilta vinkkejä, kannattaako minun edes harkita tarjouksen tekemistä vai sijoitanko rahani johonkin muuhun.
Linkki http://w4.objektdata.se/pregen/065/OBJ11625_960675065/wp.htm
On olemassa keskusteluketju "estwings" remontista, jossa on paljon kuvia, "Pieni uudistus" tai jotain, niin ketju on nimeltään. Katso sitä.
Oletko valmis tekemään saman työn kuin hän, silloin tämänkuntoinen talo voi olla mielenkiintoinen kohde. d^_^b
Olen tehnyt jotain samanlaista kuin estwing, mutta 2 erässä 2 eri talon kanssa. Henkilökohtaisesti en ostaisi tätä taloa täydelliseen remonttiin.
Osittain siksi, että lähtötalo ei ole hyvä, 2 vanhaa liiketilaa, 1 asunto ja pieni talo lisäksi. q(;^
p Se on juuri kuten ajattelit, että kaikki seinät revitään, etsisin taloa, joka sopisi paremmin "minun" pohjapiirrokseeni alusta asti.
Osittain siksi, että kunto on liian huono, ostimme kyllä itsekin remonttikohteen, mutta tämä vaikuttaa enemmän purkutalolta kuvien perusteella. Lisäksi sekä seinissä että katossa on asbestia sisältävää eterniittiä :x, jota ympäröivät ympäristösäädökset, jotka lisäävät purkamisen kustannuksia ja vaikeuttavat rojun hävittämistä, kun työ on valmis. JA se on terveydelle vaarallista, kun aloittaa purkamisen, joten vaikka tekisit sen itse, tarvitaan suojavarusteet.
Sitten mielestäni (mutta se on makuasia) se oli todella ruma talo q(;^
p, mutta siitä voi tietysti olla eri mieltä.
Oletko valmis tekemään saman työn kuin hän, silloin tämänkuntoinen talo voi olla mielenkiintoinen kohde. d^_^b
Olen tehnyt jotain samanlaista kuin estwing, mutta 2 erässä 2 eri talon kanssa. Henkilökohtaisesti en ostaisi tätä taloa täydelliseen remonttiin.
Osittain siksi, että lähtötalo ei ole hyvä, 2 vanhaa liiketilaa, 1 asunto ja pieni talo lisäksi. q(;^
Osittain siksi, että kunto on liian huono, ostimme kyllä itsekin remonttikohteen, mutta tämä vaikuttaa enemmän purkutalolta kuvien perusteella. Lisäksi sekä seinissä että katossa on asbestia sisältävää eterniittiä :x, jota ympäröivät ympäristösäädökset, jotka lisäävät purkamisen kustannuksia ja vaikeuttavat rojun hävittämistä, kun työ on valmis. JA se on terveydelle vaarallista, kun aloittaa purkamisen, joten vaikka tekisit sen itse, tarvitaan suojavarusteet.
Sitten mielestäni (mutta se on makuasia) se oli todella ruma talo q(;^
Oi. Katsottuani kuvia, luulen että 400 000 on hyvin alakanttiin. Ongelmana on, että talo on niin vanha ja rapistunut, että on olemassa riski paljon suuremmalle remonttitarpeelle kuin vain maalaamiselle. Erityisesti kylpyhuone/wc/kodinhoitohuone, keittiö, sähkö ja LVI, ja niissä raha kuluu nopeasti.
Kerroksessa 2 on kauniit puulattiat, jotka varmasti voi hioa ja lakata, mutta kerroksessa yksi on vain muovimatot ja varmasti haluat vaihtaa ne johonkin muuhun, kuten puu/klinkkeri, ja silloin sinun pitäisi laskea vähintään 300 kr/kvm. Toki on olemassa halvempia ja paljon kalliimpia, mutta noin 300 kr/kvm löydät varmasti kauniin lattian, jonka voit asentaa itse.
En myöskään usko, että 400 tkr riittää saavuttamaan sitä, mitä haluat tuolla talolla. Muuten mielestäni se oli aika hauska talo... ja paljon alkuperäisiä puusepäntöitä ym... voisin ajatella, että ehkä haluaisin mieluummin nähdä sen jonkun käsissä, joka haluaa vaalia kaikkea sitä. Mutta tämä ei ole rakennussuojeluosasto, joten en aio jankata siitä.
Kiitos kaikista mielipiteistä. Sellaista arvostetaan.
Yritän vastata/puolustaa itseäni hieman.
Asun tällä hetkellä asunnossa, joka oli melko huonossa kunnossa. En ole muuttanut seiniä, koska ne ovat betonia, mutta betonin päällä oli jopa 4 kerrosta tapettia, mukaan lukien saumat. Jouduin repimään alas, hiomaan, tasoittamaan, hiomaan, tasoittamaan, hiomaan jne. Asensimme myös uudet hienot laminaattilattiat (139 kr/m²) makuuhuoneeseen. Emme ole kuitenkaan täysin valmiita koko asunnon kanssa. Mutta makuuhuone maksoi 4-5000 kr.
Teoreettisesti tämä olisi mahdollista tehdä myös siinä talossa ennen kuin siirretään vähän seiniä?
Eterniitti ei kuulu prioriteetteihin. Ja eterniitti ei ole vaarallista, kunhan levy ei mene rikki. Työn voi tehdä itse, mutta kuten sanoit Jan-å, on tärkeää, että on oikeat varusteet.
Joten onko minun 400 000 alakantissa? Olin aikonut vaihtaa kaikki vesi- ja sähköjärjestelmät. Ne eivät olleet silloin kunnossa. Enempää en voi laittaa, enkä halua laittaa, koska niitä rahoja en näe enää koskaan talon sijainnin ja eterniitin takia.
Lähtöhinta 200 000 ja talon kunto tekevät melkein, että talo on tarkoitettu minun tarkoitukseeni. Jos 400 000 kr ei riitä tämän talon kunnostamiseen, en tiedä mitä keksin saadakseni mukavan asunnon, jossa vanheta. 2 miljoonaa uuden rakentamiseen tuntuu vähän liioitellulta.
Ehkä se on juuri kuten Farzan sanot? Että olisi parempi, että joku, joka osaa käyttää sitä hyödykseen, ostaa sen.
Erwingsin rakentamisesta. Kuvittelen, että kunnostustöitä ei ole yhtä paljon kuin lisärakentamista. Korjaa minut, jos olen väärässä.
Yritän vastata/puolustaa itseäni hieman.
Asun tällä hetkellä asunnossa, joka oli melko huonossa kunnossa. En ole muuttanut seiniä, koska ne ovat betonia, mutta betonin päällä oli jopa 4 kerrosta tapettia, mukaan lukien saumat. Jouduin repimään alas, hiomaan, tasoittamaan, hiomaan, tasoittamaan, hiomaan jne. Asensimme myös uudet hienot laminaattilattiat (139 kr/m²) makuuhuoneeseen. Emme ole kuitenkaan täysin valmiita koko asunnon kanssa. Mutta makuuhuone maksoi 4-5000 kr.
Teoreettisesti tämä olisi mahdollista tehdä myös siinä talossa ennen kuin siirretään vähän seiniä?
Eterniitti ei kuulu prioriteetteihin. Ja eterniitti ei ole vaarallista, kunhan levy ei mene rikki. Työn voi tehdä itse, mutta kuten sanoit Jan-å, on tärkeää, että on oikeat varusteet.
Joten onko minun 400 000 alakantissa? Olin aikonut vaihtaa kaikki vesi- ja sähköjärjestelmät. Ne eivät olleet silloin kunnossa. Enempää en voi laittaa, enkä halua laittaa, koska niitä rahoja en näe enää koskaan talon sijainnin ja eterniitin takia.
Lähtöhinta 200 000 ja talon kunto tekevät melkein, että talo on tarkoitettu minun tarkoitukseeni. Jos 400 000 kr ei riitä tämän talon kunnostamiseen, en tiedä mitä keksin saadakseni mukavan asunnon, jossa vanheta. 2 miljoonaa uuden rakentamiseen tuntuu vähän liioitellulta.
Ehkä se on juuri kuten Farzan sanot? Että olisi parempi, että joku, joka osaa käyttää sitä hyödykseen, ostaa sen.
Erwingsin rakentamisesta. Kuvittelen, että kunnostustöitä ei ole yhtä paljon kuin lisärakentamista. Korjaa minut, jos olen väärässä.
Viimeksi muokattu:
No sitten minun täytyy kai korjata sinuaLite sanoi:
Huoneen pintaremontointi 4-5 000:lla kuten te teitte on aika normaalia. Mutta tässä on monia huoneita ja kun tekee vähän pohjaratkaisumuutoksia, voi pian kuluttaa 100 000 pelkästään siihen ja pintoihin. Vetää sähköt uusiksi koko taloon, ylös 100 000. Todennäköisesti tarvitsette tehdä ainakin jonkun märkätilan uusiksi, jotta siitä tulee asuttava - jälleen ylös 100 000, jos ammattilaiset tekevät sen. Keittiö tulee varmaan myös, noin 50 000 edullisimmasta päästä, jos teette kaiken itse. Kaikki putkityöt, muutama tuhatlappu lisää. Öljykattila, ehkä aika tehdä jotain lämmitykselle? Tarvitsevatko ikkunat uusimista tai remontointia? Siinä menee helposti puoli miljoonaa taloon. Huomattavasti enemmän, jos halutaan hienompi keittiö ja enemmän kuin yksi märkätila.
Sähkö 100 000? Oho, niin kallista? Ajattelin tehdä suurimman osan itse, sijoittaa pistorasiat ja vetää kanavat, ja antaa sähköasentajan koota kytkennät. Onko materiaali niin kallista vai laskitko mukaan työvoimakustannukset, että sähköasentaja tekisi kaiken?
Ikkunat vaihdetaan siinä tapauksessa. Siihen menee helposti 60 000, oletan. Lämmitykseen ajattelin 1 ilmalämpöpumppua yläkertaan ja takkaa alakertaan sekä täydentävää sähkö- tai aurinkopaneelilämmitystä.
Jos yläkerta on "asumiskerros" ja eristää alakerran, luulen, että ilmalämpöpumppu hoitaa suurimman osan työstä.
Ikkunat vaihdetaan siinä tapauksessa. Siihen menee helposti 60 000, oletan. Lämmitykseen ajattelin 1 ilmalämpöpumppua yläkertaan ja takkaa alakertaan sekä täydentävää sähkö- tai aurinkopaneelilämmitystä.
Jos yläkerta on "asumiskerros" ja eristää alakerran, luulen, että ilmalämpöpumppu hoitaa suurimman osan työstä.
Sähkö 100 000, se oli työn kanssa ja se ei ole mitään, mitä olen itse laskenut, vaan vain kuullut muilta, että se on ollut noin, vähän enemmän tai vähemmän. Jos teet paljon itse, se tulee tietysti halvemmaksi.
Problemet är att du INTE får dra kanaler och sätta uttag själv. Det är helt enkelt inte tillåtet. Visst finns det elektriker som låter en göra det för de tycker det är skittråkigt att dra rör och sätta doser och dra tråd, de kommer bara på slutet och kopplar in det. Men det är inte tillåtet.
Man klara säkert av att renovera huset med 400.000 om du gör allting själv (inkl elen). Men frågan är om du känner att du är nöjd efteråt? att du inte snålat in på något? borde kanske satt OSB bakom Gipset istället för enkel gips? att du istället velat ha den dyrare saken, som var lite snyggare?
Dessutom så vet du ju inte hur det ser ut bakom väggarna och det är där som de stora pengarna ligger, vad händer när du river ner en vägg och inser att hela stommen har stora skador och måste bytas ut? Eller att alla avloppsstammar i hela huset måste bytas ut? Om nu verkligen 400.000 för renovering är max, så hade jag inte hoppat på det....
Sellainen vanha talo, jota ei ole remontoitu, tarjoaa varmasti yllätyksiä, kun alat repiä seiniä ja kattoa. Kuten sanottu, en ostaisi sitä, mutta jos silti harkitsisin, niin perusteellinen tutkimus perustuksesta ja rungosta on ehdottomasti tarpeellinen. Onko puu/hirsi terveellistä perustuksesta ylöspäin? Ja toisaalta, miltä katto, kattoristikot näyttävät? Onko katto tiivis?
Mutta kuten sanottu, neuvo on, ettei kannata ostaa sitä.
Minä ja sukuni rakensimme 1800-luvun tuvasta omakotitalon, lisäsimme asuintilaa 80:stä 165 m2:iin, kaikki omatoimisesti suvun sahan kanssa, maksoi 600 000 pix 1986. Sinulla on 400 000 tähän remonttiin?
On aina vaikeaa arvioida remontteja ja meillä on aina erimielisyyksiä foorumilla, kun alamme ehdottaa, kuinka paljon uskomme sen maksavan. Mutta omassa maailmassani se maksaisi vähintään 1,5 miljoonaa, että siitä tulisi asuttava talo.
Mutta kuten sanottu, neuvo on, ettei kannata ostaa sitä.
Minä ja sukuni rakensimme 1800-luvun tuvasta omakotitalon, lisäsimme asuintilaa 80:stä 165 m2:iin, kaikki omatoimisesti suvun sahan kanssa, maksoi 600 000 pix 1986. Sinulla on 400 000 tähän remonttiin?
On aina vaikeaa arvioida remontteja ja meillä on aina erimielisyyksiä foorumilla, kun alamme ehdottaa, kuinka paljon uskomme sen maksavan. Mutta omassa maailmassani se maksaisi vähintään 1,5 miljoonaa, että siitä tulisi asuttava talo.
Kyllä, uskon, että Jan-Å on lähempänä totuutta omine 1,5 milj. kuin 400,000:-. Jääköön teoriaan alakerran avaaminen. Silloin edes 1,5 milj. ei riitä pitkälle, pelkään. Tässä tapauksessa voi tulla parempi taloudellinen tilanne purkaa ja rakentaa uudelleen. Tapettien hiominen ja tasoittaminen, kuten sinun tapauksessasi, ei ole verrattavissa tähän kohteeseen. Tämä vaatii valtavaa työtä saadakseen sen kuntoon. Hyvässä hengessä, valitse toinen kohde. Tämä on liikaa aloittelijalle. Kyllä, vaikka olisi tehnyt melko paljon.
hei!
nyt aion kuvailla, miten ajattelen, enkä miten sinun pitäisi tehdä.
jos olen katsonut tätä taloa ja haluan sen hinnalla millä hyvänsä, niin:
katto, se aloitetaan ensin, ei sisään ja silpomaan seiniä ym. onko katto hyvä? talon hattu on tärkein.
salaojitus? tässä on kallis kustannus, jos se on tehtävä, talot sijaitsevat tiiviisti ja vaikea päästä päätyihin.
sisäpuolelta: en olisi heti alkanut purkaa seiniä, vaan haluan asua talossa ensin, ajatella, luonnostella, miettiä... kuukautta myöhemmin tehdä uudelleen, uusia ideoita on syntynyt ym.
näyttää ystäville, miten olen ajatellut, ja heillä on toisenlaisia näkökulmia siihen, miten olet ajatellut, kyllä ymmärrät.
lämmitys: tässä on rahasumma, joka on maksettava...
onnistuuko kattilan käyttö remontin aikana ja ottaa pannuhuone viimeiseksi?
tarvitsen yhden wc:n sekä yhden kylpyhuoneen... kuinka suuri haluan niiden olevan?
kotiteatterihuone ehkä?
miten talo on eristetty? ei ole mitään järkeä tehdä kaikkea valmiiksi sisäpuolelta, jos lämmität turhaan.
tulisija? täytyy kunnostaa, antaa jonkun hoitaa ja uusi putki maksaa noin 1500 €/m, mutta tein tämän itse ja maksoi 200 €, mutta täytyy osata.
kuten sanoin, kun on asunut jonkin aikaa ja luonnos on täydellinen, on aika...
katto korjataan ensin, jos aikoo lisätä panelointia ja eristystä, räystäspuolella tulisi olla lisää sekä räystäslauta ehkä.
kaikki seinät purettu ja todella katsottu, kuinka saa kannatuksen H-palkille eikä pitäisikään olla liimapuuta, koska H-palkki on parempi.
sitten haluaisin lattialämmityksen, tässä talossa on kylmät lattiat ja vihaan kävellä niillä brrrr.
lattia ylös, suoristus ja sitten lattialämmitysputket alas.
olisin laittanut 28x70 puutavaraa, siis harventanut kaikki ulkoseinät ja vetänyt kaikki sähköt siellä, koska alkaa jyrsiä ym. on aivan liian tyhmää.
levyt, sitten kipsilevy.
keittiö: ehkä se ei kuulu ollenkaan sinne, missä se on nykyään, vaan siirretään toiseen päähän?
uudet viemärit ym.
kaikki sisäkatot harvennetaan ja vedetään sähkö sinne.
kaikki sähköjärjestelmät tulee vaihtaa sekä ehkä 2 uutta keskusta...
tämä lista tulee olemaan pitkä, olen tehnyt pienen projektin kotonani villassani ja sanon näin: jos et ole osaava, pystyt tekemään talossa vain 10 tuntia viikossa töitä, ei ole koneita tai osaavia ystävällisiä ystäviä, jotka voivat auttaa sinua vähintään muutaman päivän viikossa, ystävällinen puoliso, lapset, ei harrastuksia pariin vuoteen, unohda tämä projekti.
400K ei riitä.
mutta jos sinulla on paljon aikaa ym. ja haluat käyttää lukuisia vuosia, niin miksi ei, mutta mahahaava siitä tulee.
sain sen 2 kertaa aikana.
toivottavasti en kirjoittanut mitään tyhmää ja pelottavaa, mutta näin ajattelen minä.
ystävällisin terveisin,
estwing
nyt aion kuvailla, miten ajattelen, enkä miten sinun pitäisi tehdä.
jos olen katsonut tätä taloa ja haluan sen hinnalla millä hyvänsä, niin:
katto, se aloitetaan ensin, ei sisään ja silpomaan seiniä ym. onko katto hyvä? talon hattu on tärkein.
salaojitus? tässä on kallis kustannus, jos se on tehtävä, talot sijaitsevat tiiviisti ja vaikea päästä päätyihin.
sisäpuolelta: en olisi heti alkanut purkaa seiniä, vaan haluan asua talossa ensin, ajatella, luonnostella, miettiä... kuukautta myöhemmin tehdä uudelleen, uusia ideoita on syntynyt ym.
näyttää ystäville, miten olen ajatellut, ja heillä on toisenlaisia näkökulmia siihen, miten olet ajatellut, kyllä ymmärrät.
lämmitys: tässä on rahasumma, joka on maksettava...
onnistuuko kattilan käyttö remontin aikana ja ottaa pannuhuone viimeiseksi?
tarvitsen yhden wc:n sekä yhden kylpyhuoneen... kuinka suuri haluan niiden olevan?
kotiteatterihuone ehkä?
miten talo on eristetty? ei ole mitään järkeä tehdä kaikkea valmiiksi sisäpuolelta, jos lämmität turhaan.
tulisija? täytyy kunnostaa, antaa jonkun hoitaa ja uusi putki maksaa noin 1500 €/m, mutta tein tämän itse ja maksoi 200 €, mutta täytyy osata.
kuten sanoin, kun on asunut jonkin aikaa ja luonnos on täydellinen, on aika...
katto korjataan ensin, jos aikoo lisätä panelointia ja eristystä, räystäspuolella tulisi olla lisää sekä räystäslauta ehkä.
kaikki seinät purettu ja todella katsottu, kuinka saa kannatuksen H-palkille eikä pitäisikään olla liimapuuta, koska H-palkki on parempi.
sitten haluaisin lattialämmityksen, tässä talossa on kylmät lattiat ja vihaan kävellä niillä brrrr.
lattia ylös, suoristus ja sitten lattialämmitysputket alas.
olisin laittanut 28x70 puutavaraa, siis harventanut kaikki ulkoseinät ja vetänyt kaikki sähköt siellä, koska alkaa jyrsiä ym. on aivan liian tyhmää.
levyt, sitten kipsilevy.
keittiö: ehkä se ei kuulu ollenkaan sinne, missä se on nykyään, vaan siirretään toiseen päähän?
uudet viemärit ym.
kaikki sisäkatot harvennetaan ja vedetään sähkö sinne.
kaikki sähköjärjestelmät tulee vaihtaa sekä ehkä 2 uutta keskusta...
tämä lista tulee olemaan pitkä, olen tehnyt pienen projektin kotonani villassani ja sanon näin: jos et ole osaava, pystyt tekemään talossa vain 10 tuntia viikossa töitä, ei ole koneita tai osaavia ystävällisiä ystäviä, jotka voivat auttaa sinua vähintään muutaman päivän viikossa, ystävällinen puoliso, lapset, ei harrastuksia pariin vuoteen, unohda tämä projekti.
400K ei riitä.
mutta jos sinulla on paljon aikaa ym. ja haluat käyttää lukuisia vuosia, niin miksi ei, mutta mahahaava siitä tulee.
sain sen 2 kertaa aikana.
toivottavasti en kirjoittanut mitään tyhmää ja pelottavaa, mutta näin ajattelen minä.
ystävällisin terveisin,
estwing
Olen nyt päätökseni hyväksyä teidän ystävälliset ja kokeneet vinkit ja rauhoittua asian suhteen. Kun istuu miettimään, suunnittelemaan ja laskemaan itse, erityisesti kun ei ole aiemmin tehnyt tätä sen suuruisena, niin ei ymmärrä mitä kaikkea siihen kuuluu.
Ajattelin, että purkaa kaiken, mitä ulkoseinistä saa irti, vaihtaa pari koolinkia, vetää sähköt, eristää, laittaa kipsilevyn, kitata ja maalata suurin piirtein. Parin päivän työksi ajatellaan mutta kun siellä lopulta seisoo, niin luulen että se on eri asia.
Tiedän tunteen kun olin kerran entisöimässä vanhaa asuntovaunua, suunnittelin sen pienintä yksityiskohta myöten ja tein budjetin. Aloitin purkamisen kunnes huomasin hometta. Kaikki piti purkaa, uudet koolingit, kaikki uusiksi. Sitten kun olin työn keskellä niin yksi seinä kaatui alas.
Silloin tajusin, että olisi ollut yhtä hyvä rakentaa uusi vaunu. Sitä ei tapahtunut, koska toivo katosi, mutta vertaus koskee myös taloja. Voi maksaa enemmän remontoida kuin vain rakentaa uusi heti, sekä ajassa että rahassa pitkällä aikavälillä.
Meillä on toinen vaihtoehto, se on asunto-osakeyhtiö muotoiltu taloksi upealla perheystävällisellä alueella. Mutta se ei ole oma talo, ja laajentaminen ja puuhastelu eivät ole vaihtoehtoja, mutta se on kai sekä hyvä että huono.
Ottaen huomioon yhteiskunnan, sijainnin ja talon iän/kunnon, ei ole järkevää sijoittaa enempää kuin 600 000 kuten sanottu. Kaikkea sen yli ei näe enää koskaan kun myy.
Ajattelin, että purkaa kaiken, mitä ulkoseinistä saa irti, vaihtaa pari koolinkia, vetää sähköt, eristää, laittaa kipsilevyn, kitata ja maalata suurin piirtein. Parin päivän työksi ajatellaan mutta kun siellä lopulta seisoo, niin luulen että se on eri asia.
Tiedän tunteen kun olin kerran entisöimässä vanhaa asuntovaunua, suunnittelin sen pienintä yksityiskohta myöten ja tein budjetin. Aloitin purkamisen kunnes huomasin hometta. Kaikki piti purkaa, uudet koolingit, kaikki uusiksi. Sitten kun olin työn keskellä niin yksi seinä kaatui alas.
Silloin tajusin, että olisi ollut yhtä hyvä rakentaa uusi vaunu. Sitä ei tapahtunut, koska toivo katosi, mutta vertaus koskee myös taloja. Voi maksaa enemmän remontoida kuin vain rakentaa uusi heti, sekä ajassa että rahassa pitkällä aikavälillä.
Meillä on toinen vaihtoehto, se on asunto-osakeyhtiö muotoiltu taloksi upealla perheystävällisellä alueella. Mutta se ei ole oma talo, ja laajentaminen ja puuhastelu eivät ole vaihtoehtoja, mutta se on kai sekä hyvä että huono.
Ottaen huomioon yhteiskunnan, sijainnin ja talon iän/kunnon, ei ole järkevää sijoittaa enempää kuin 600 000 kuten sanottu. Kaikkea sen yli ei näe enää koskaan kun myy.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi