C
Moro!
En tiedä, onko tämä täysin oikea paikka kysyä, mutta kokeillaan.
Mitä arvelette, millaiset mahdollisuudet olisi kunnostaa talo asuttavaan kuntoon, kun siinä ei ole ollut ikkunoita pitkään aikaan, luultavasti ylös 10 vuotta tai enemmän? Valitettavasti en ole varma, miten talon runko on rakennettu, mutta luulen, että pääosa on kivirakennetta, kun taas myöhemmin lisätty osa on luultavasti puuta.
Kun lumi on sulanut, ajattelin käydä siellä katsomassa, mutta tällä hetkellä tiellä on 50 cm lunta ja vaikka onkin neliveto, saattaa olla hieman riskialtista yrittää nyt.
Suunnittelen nimittäin mahdollisesti hankkia tämän kiinteistön, koska se on vanha ratavartijan mökki.

Tässä on kuva linkitettynä banvakt.se-sivustolta:
2677.jpg

B
nja. panosta ostamaan paljon halvalla ja pura talo,
mutta asua junan vieressä??

C
Koko tarkoitus ostaa se olisi kunnostaa se, joten jos purkaminen on ainoa ratkaisu, se voi jäädä ostamatta.
Tulet yllättävän nopeasti tottumaan asumaan rautatien vieressä, lisäksi voin pitää silmällä kollegojani. ;)
Maanmittauslaitoksen mukaan kiinteistöltä puuttuu kunnallinen vesi ja viemäri, mutta sen ei pitäisi olla mahdotonta järjestää, sillä se sijaitsee ilmeisesti vedenhankintapaikalla. Viemäristö ei ehkä ole helpoin, mutta vettä pitäisi ainakin olla runsaasti.
Mielestäni on vain sääli, että vanhat historialliset rakennukset seisovat ja rapistuvat, lisäksi se on sopivan kokoinen minulle, 55 neliötä mutta lähes 3000 neliön tontti, yhdistettynä siihen, että olen kiinnostunut rautateistä ja pidän puusepän töistä.

B
aha mutta silloin sinun pitää asua lähellä.
sinun täytyy tarkistaa sivustoa.
voi tulla kallis reonovering, siksi kirjoitin riv

Kaikki voidaan kunnostaa :) se kuulostaa täydelliseltä talolta sinulle ;)
Jos runko on kivestä/betongista, sen ei pitäisi olla kovin viallinen, eihän se ole vain puutalo, joka on rapattu? Siinä tapauksessa sinun on varmaan vaihdettava muutama hirsi pohjassa ja ehkä myös yläosassa.

Se varmasti täytyy tarkistaa, jotta voi sanoa jotain arvokasta, toki vesi on vuotanut sisälle kaikkialle, mutta toisaalta se on myös tuuletettu, joten osa siitä on varmasti kuivunut sadesesonkien välissä.

Minä aloittaisin selvittämällä, onko mahdollista järjestää toimiva V/A sitten kunto määrää, mutta jos voi asua jossain muualla kunnostuksen aikana, niin se on toteutettavissa uskoakseni.

B
kaikkea ei voi kunnostaa. se on mahdollista, mutta pitää olla budjetti myös

Katto näyttää ehjältä ja se on hyvä alku. Sitten se riippuu todennäköisesti siitä, kuinka paljon siellä tuulee. Kun katsotaan Hitta.se-sivustoa, näyttää siltä, että se sijaitsee kahden metsäsaarekkeen välissä. Suurempi ongelma kuin etäisyys rautatiehen näyttää minusta olevan läheisyys tiellä 21, mutta sinä tiedät todennäköisesti paremmin kuin minä, kuinka paljon liikennettä siellä on. Jos pääset talolle nyt, kun on lunta, voit nähdä, kuinka paljon sitä on puhaltanut sisään ja makaa lattialla nyt. Jos sitä on paljon, se on huono asia, mutta todennäköisesti ei niin huono kuin jos katto vuotaisi.

Erik

En ole lukenut viestejä kovin tarkasti, mutta tarkista, että kiinteistö on luokiteltu/hyväksytty asunnoksi! On olemassa toinen keskustelu jostakin, jolla oli talo rautatien vieressä, mutta hän ei saanut rakentaa sitä uudelleen, kun se paloi, johtuen asumiseen ja rautateihin liittyvistä säännöistä!

C
Tie 21 ei ole mikään suurempi ongelma, se on tiheän metsän ympäröimä, mutta rautatie kulkee aivan vieressä, ja siellä menee henkilöjunia kerran tunnissa tällä hetkellä, useammin muutaman vuoden päästä, ja tavarajunia kulkee ehkä 10-20 päivässä, enimmäkseen yöllä, ja ne ovat melun kannalta pahimpia. Vaikka pystyisinkin itse elämään sen kanssa, on ikävää, että myyntiarvo jää alhaiseksi, joten ei saa koskaan rahoja takaisin remontin yhteydessä. Melua voi aina rakentamalla poistaa, mutta tärinöitten kanssa on pahempi ongelma, kun rautatie on niin lähellä.

Edit: Taitavasti löydetty muuten, Avenmo.

Edit 2: Luulen, että siinä voi asua niin kauan kuin ei aio rakentaa uutta, mutta olen onnistunut selvittämään, että ilmeisesti kunta omistaa sen etuosto-oikeuden kautta, todennäköisesti siksi, että suunniteltiin uuden sillan rakentamista aivan viereen, mutta suunnitelma on hylätty, ja uusi rakennetaan vanhan tilalle (halvempi ja huonompi..). Olen lähettänyt sähköpostia ja kysynyt kyseiseltä kunnalta, mitä heillä on sanottavaa asiasta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
byggare henke sanoi:
allt går ej att renovera. det går men man måste ha en budget också
Miten nyt sitten? Onnistuu vai ei? ;):D
Kaikki voidaan kunnostaa, mutta joskus se maksaa enemmän kuin uuden rakentaminen tai valmiin ostaminen, mutta se ei ollut kysymys :P

Kulttuurihistorian vuoksi tarvitsemme kaltaisiasi innostuneita ihmisiä. Aivan liian monta tällaista kulttuuritaloa katoaa. Se, että sijainti ei ehkä ole maailman paras, on toinen asia. Mutta on ihmisiä kaikkeen.

Jos katto on ehjä ja lattiat ikkunoiden sisäpuolella eivät ole liian huonot, ei pitäisi olla suurempaa vaaraa. Kuten joku toinen kirjoitti, tuuli voi puhaltaa suoraan läpi ja kuivata sateen jälkeen.

Jos olisin sinä, tarkistaisin ensin rungon ja vesihuollon tilanteen.

Kuulostaa aivan mahtavalta projektilta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.