S
Stefan o Anna: Aion muuttaa vanhan perunavaraston verstaaksi. Olen puhunut vakuutusyhtiön kanssa ja he sanovat, että riittää, kun katossa on kerros kipsiä + peltiä, jotta se hyväksytään hitsausta ym. varten. Tilat ovat noin 15*7 m. Tällä hetkellä katto koostuu raakalautaverhouksesta ja ruiskutetusta vaahtoeristyksestä (polyuretaanivaahto). Miten minun pitäisi asentaa koolaukset vaahdon alle, jotta
0 vastausta · 1,0k lukukertaa
Martin_B
Martin_B: Sitten ymmärrän :) Kiitos selityksestä ja kaavoista!
8 vastausta · 5,4k lukukertaa
G
GrodanMaja: [citat] Joo, olen huomannut sen. :-( Toivottavasti se kestää paremmin, jos lakkaamme suolaamasta. :-) Olen myös miettinyt uuden portaikon rakentamista puusta, mutta meillä on ikkuna portaiden alla, joka on kuitenkin aika mukava olla olemassa, ja puuportailla se menisi kokonaan piiloon. No niin, katsotaanpa kuinka se menee pitkällä aikavälillä. :-)
8 vastausta · 10,7k lukukertaa
Thomas Lundquist
Thomas Lundquist: Se on erinomainen idea, erityisesti jos aiot purkaa sen tulevaisuudessa.
1 vastaus · 1,7k lukukertaa
H
hås: Kiitos, Meillä on tarjous työstä, eikä se ollut meidän ehdotuksemme. Joten se on luultavasti vain pieni vaihto työajan ja materiaalikustannusten välillä.
2 vastausta · 1,4k lukukertaa
B
Bumler: Solumuovi eristeenä katossa? Eikö se ole aika palonarkaa?
4 vastausta · 11,9k lukukertaa
B
Bumler: Muista, että teräspalkkien laskentamallit perustuvat yleensä lujuusmitoitukseen. Teräsrakenteessa ei useinkaan ole niin väliä, jos se hieman joustaa. Liimapuupalkit mitoitetaan taipuman mukaan, jos muistan oikein. Kukaan ei halua kattoa, joka kestää hyvällä varalla mutta roikkuu keskeltä.
5 vastausta · 3,6k lukukertaa
Raceman
Raceman: Jos aiot vaihtaa lattian, voit kiinnittää T:n betoniin ja antaa nauharautojen työntyä esiin lattialankkujen väleistä. Jos tulevaisuudessa aiot rakentaa seinän sen sijaan, kuten kirjoitit toisessa ketjussa, voit antaa rautojen jäädä paikoilleen ja ruuvata seinäkorjaukset niihin.
5 vastausta · 2,0k lukukertaa
A
anaitis: Perustuen pohjapiirrokseen ja minun arviointiini talon leveydestä on todennäköistä, että sisäseinät ovat kantavia alakerrassa.
3 vastausta · 2,9k lukukertaa
·
S
sixten88: Aseta laatat kiven reunalle, niin voitat laattojen paksuuden noin 5 cm. Mutta koska paikka, johon sinun pitäisi laittaa laatat, on kukkapenkki, sen reunakiveys pitäisi olla helppo kaivaa ylös, jotta voit nostaa sitä.
4 vastausta · 1,2k lukukertaa
MathiasS
MathiasS: Näyttää liioitellun vakavalta, totta kai tuo toimii! :)
3 vastausta · 2,5k lukukertaa
·
N
norrbottenstorpet: Sanoisin, että OSB ei koskaan ole ulkokäyttöön tarkoitettu materiaali. Pelkkä pitkäaikainen korkea ilmankosteus riittää, niin se turpoaa ja menettää muotonsa. Riippumatta siitä, onko kyseessä smygar tai muu lisärakennus, valitse toinen materiaali. On olemassa useita vanerityyppejä, jotka sopivat hyvin ulkokäyttöön, esim. formplywood. Jos se ei ole suorassa altistuksessa,
5 vastausta · 10,1k lukukertaa
R
racer: Käytin asfaboardia, kun remontoisin toista ryömintätilaani muutama vuosi sitten, ei merkkejä homeesta vielä, toisessa ryömintätilassani on myös jonkinlainen asfaboard, se on ollut siellä 50-60-luvulta, eikä siellä ole myöskään pienimpiäkään merkkejä homeesta! Mutta se riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon kosteusongelmia ryömintätilassa on. Kosteussulku lastulevyn alla ei
5 vastausta · 10,3k lukukertaa
Grillen
Grillen: Ongelma on, että minulla ei ole niin paljon tilaa käyttää puuta. 6mm on melkein liian paksu sekin :) En ole tosin kokeillut liimaa, joten ehkä teen sen, minulla on PL400 ja PL600 putki täällä kotona :) Kiitos vinkeistä :)
5 vastausta · 2,8k lukukertaa
M
meckis: ei kukaan ole huomannut niitä kosteusherkkiä osb-levyjä?
3 vastausta · 4,4k lukukertaa
·
M
Moomin: Hei. Aion asentaa "lamplyktor" http://www.jula.se/stolplykta-med-halogenspot-1100-mm-gu10-422228 ja näihin tarvitaan jalusta tai sokkeli. Kuinka minun pitäisi valaa tämä? Koko ja syvyys? Jalusta on 130mm leveä, riittääkö 150mm putki. Vai voinko ottaa puutarhalaatan (kivialustan) ja kiinnittää nämä siihen? Vinkki, jonka olen saanut, on "Valaa ämpäri, kaivaa alas, kiinnitä lamput..".
0 vastausta · 2,5k lukukertaa
H
HeleneP: [citat] En ole asiantuntija, mutta me teimme niin yli 20 vuotta sitten. Poistimme masoniitin mutta jätimme kaiken, mitä ei voinut harjata pois, savirappauksen, sammaleen ja rievut. Rimoitimme seinän sekä saadaksemme siitä hieman suoremman että eristääksemme. Kun avasimme kohdan korjataksemme hieman (laitoimme tupla-parvekeoven ikkunan tilalle) viime kesänä, hirsi oli edelleen todella
1 vastaus · 882 lukukertaa
P
per-o: Käytä myös liimapastaa ja kiinnitä paperiliuska ensin sillä, pelkällä kitillä onnistuu aina saamaan kuplia...
17 vastausta · 11,9k lukukertaa
A
apankoko1: [citat] Joten liimasit vain lastulevyt suoraan lattiaan? Mikä on sinun CC palkkien alla ja mikä on lattian paksuus? Miltä alusta tuntui ennen kuin liimasit lastulevyt paikalleen? Joustiko se paljon? Pysyi se kasassa? Kuten mainitsin aiemmin, olen huolissani siitä, että menen läpi, niin epävakaalta se tuntuu minusta pelkällä 22mm raakalautalattialla cc 120:llä. Todella siisti projekti
2 vastausta · 2,9k lukukertaa
I
isola: Kiitos vastauksesta, Jan-Å :-) Itse asiassa mietin juuri samaa, mutta tulin siihen tulokseen, että se olisi liian hankalaa talon ja portaiden muodon vuoksi. :( Tärkeää on estää veden pääsy kynnykseltä sokkelille -- ehkä ei haittaa (jos se ei ole suuria määriä ainakaan), jos se jollain tavalla voidaan ohjata alas portaiden ja ryömintätilan muurien välistä. Näyttää olevan rako
3 vastausta · 4,4k lukukertaa
·
BiFuel
BiFuel: Onko kenelläkään vinkkejä tai ideoita?
1 vastaus · 2,8k lukukertaa
A
AmatörernaiF: haha, joo, sitä voi sanoa rauhassa. ei ehdotuksia siihen? :o)
2 vastausta · 1,2k lukukertaa
I
itisjustme: Hei Olen viettänyt päivän purkamalla lattiaa huonosti rakennettuun laajennukseen, joka on vaurioitunut kosteudesta. Suunnitelmana oli purkaa myös seinät tuulensuojapaperiin asti ja vaihtaa uusi eristys, mutta kun lattia oli purettu, sain vihdoin mahdollisuuden tutkia seinärakennetta kunnolla. Ilmarako puuttuu, samoin tuulensuojapaperi... eristys on siis suoraan julkisivua vasten. Mökki on
0 vastausta · 1,0k lukukertaa
M
Mai_Huynh: Ok, sitten aion ostaa sellaisen. Vaikuttaa olevan hyvä tuote. Kiitos vastauksesta.
4 vastausta · 3,5k lukukertaa
P
Professor Plommon: Hei, Olemme rakentamassa ajotietä tontillemme. Mietin nyt, kuinka parhaiten hoitaa rajojen merkitsemisen naapureihin nähden. Mikä on edullisin tapa luoda selkeä raja ja välttää rinteet, kun korkeusero on joitakin senttimetrejä enintään noin 8 dm? Onhan olemassa erilaisia kivimuureja, joita voi rakentaa. Kuinka saada ne kestämään painetta, kun esimerkiksi ajaa auton tielle? Valetaanko
0 vastausta · 893 lukukertaa
M
mikaelbe: Voit käyttää jotain tyyppiä tiilestä esim. Itse käytin Slottsmur. Sitten sinun täytyy mitata niin, että päädyt oikealle tasolle maanpinnan kiven kanssa ja laskea askelten määrä sen perusteella. Slottsmur esim. on 15 cm korkea muistaakseni, sitten on tietty kallistus askelta kohden, ehkä 0,5 - 1 cm. Sinun täytyy kaivaa kaksi dm rinteeseen, laittaa ensin 0-18, tiivistää se, ja
1 vastaus · 13,5k lukukertaa
·
B
BigGitt: Sekä katon että lattian ympärillä tulisi olla lista.
1 vastaus · 2,7k lukukertaa
B
biasb: OK, miten kiinnitän teräsprofiilit kuiluun? Kuilu on rakennettu "moduuleista", jotka on asetettu päällekkäin, ja siinä kulkee eristetty teräsputki. Minun pitää myös asentaa tarkistusluukku kuiluun (sain sen kohdan palotarkastuksessa) ja sitä varten voisin joko ostaa luukun tai sahata pois palan, jonka voisi nopeasti ruuvata pois hormimestarin mukaan, joka oli täällä.
2 vastausta · 5,1k lukukertaa
·
B
bulldozer: Hei Minulla on tiivis prefab.seinä, jonka haluan avata ja asentaa ulko-oven (autotalli). Seinä on 3 m leveä kahden portin välissä. Seinän keskellä on 175 x 45 kantavuuden vuoksi. Kaikki on pitkällä sivulla, joten kattotuolit ovat siihen suuntaan. Porttien yläpuolella minulla on todella jykeviä liimapuupalkkeja ja vasaranauhoja ympärillä. Ajattelen, että laitan kaksi pystysuoraa
0 vastausta · 1,5k lukukertaa
vojma
vojma: 12 mm vaneri (tai OSB) sekä 6 mm ROT-kipsilevy tarjoavat hyvän ja kestävän alustan uuden keittiön asentamiseen.
1 vastaus · 1,2k lukukertaa
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.