Hei!

Monien vaiheiden jälkeen olen päättänyt vaihtaa koko lämmitysjärjestelmän uuteen projektiimme. Aion asentaa pex-putket ja vetää kaiken sähkön uudelleen sekä samalla lisäeristää sisältäpäin. Tällä hetkellä seinissä on hirsi+lerkliinattu+masoniittilevyt. Onko mitään haittoja rakentaa uusi seinä suoraan vanhan päälle, jotta minun ei tarvitse hakata pois kaikkea lerkkkkliiniattua jne? Eli asentaa suoraan vanhan seinän päälle.

Terveisin

gubblurven sanoi:
Hei!

Useiden jahkailujen jälkeen olen päättänyt vaihtaa koko lämmitysjärjestelmän uuteen projektiimme. Aion asentaa pexletkun ja vetää uudelleen kaiken sähkön samalla kun lisäeristän sisältäpäin. Tällä hetkellä seinissä on hirsirunko + savirappaus + masoniittilevy. Onko mitään haittoja siitä, että uusi seinä rakennetaan suoraan vanhan päälle ilman että täytyy poistaa kaikki savirappaukset jne? Eli rakentaisin suoraan vanhan seinän päälle.

Terveisin
En ole asiantuntija, mutta me teimme niin yli 20 vuotta sitten. Poistimme masoniitin mutta jätimme kaiken, mitä ei voinut harjata pois, savirappauksen, sammaleen ja rievut. Rimoitimme seinän sekä saadaksemme siitä hieman suoremman että eristääksemme. Kun avasimme kohdan korjataksemme hieman (laitoimme tupla-parvekeoven ikkunan tilalle) viime kesänä, hirsi oli edelleen todella hieno ja raikas.

Jotkut sanovat, ettei hirsirakenteita pitäisi eristää, mutta näin tehtiin höyrynsulun ja kaiken muun kanssa, koska se on pysyvä asunto. Ja kuten sanottu, se näyttää hyvältä 20 vuotta myöhemmin. Joitakin asioita kadun siitä remontista, mutta juuri tämä osa tuntuu edelleen hyvältä. Rehellisesti sanottuna suurin hyöty oli luultavasti saada se tuulenpitäväksi ja suhteellisen suoriksi seiniksi ennemmin kuin itse eristämisestä.

Helene

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.