Betoniportaamme on vaurioitunut talvella, joten meidän täytyy korjata se ennen seuraavaa talvea. Luettuani paljon täältä foorumilta olen tullut siihen tulokseen, että minun pitäisi irrottaa niin paljon irtonaista materiaalia kuin mahdollista ja sitten lisätä uusi betoni. Kun aloin irrottaa irtonaisia paloja, huomasin, että portaikko näyttää koostuvan jonkinlaisesta kivien (muutaman senttimetrin kokoisia) ja HIEKAN sekoituksesta, ja vain uloin kuori, noin 2-3 cm, on betonia. Voiko tämä pitää paikkansa? Tämä tarkoittaa, että jos haluaisin, voisin todennäköisesti rikkoa koko portaikon, kun isken sinne, mistä betoni on irronnut. Enkä edes tarvitse iskeä kovaa, mutta se ei myöskään irtoa itsestään. Nyt ihmettelen, kuinka paljon minun pitäisi irrottaa. Riittääkö, että poistan sen, mikä lähtee irti teräsharjalla ja vähän, mitä selvästi näkee olevan irtonainen, vai pitäisikö minun iskeä kohtuullisen kovaa vasaralla, kunnes mikään ei enää irtoa, riskillä, että puolet portaista hajoaa? En tietenkään halua rikkoa portaita, mutta mietin samalla, onko järkevää laittaa uutta betonia siihen kivihiekka-seokseen vai irtoaako se uudelleen heti.

kuinka suuria palasia puuttuu? laita kuva...se auttaisi...:)
/
M

Se on kahdessa paikassa. Yksi paikka on vain sivun nurkassa, joten siellä ei varmaan ole mitään ongelmia. Eikä se joudu suoraan alttiiksi myöskään. Toinen paikka on portaassa, pinta on ehkä 30-40 cm leveä kertaa 15 cm (näkymä ylhäältä) ja hieman alaspäin sivulta. Oletan, että puuttuva osa on 2-4 cm paksu. Yritän lisätä kuvan myöhemmin, mutta mielestäni kuvassa ei näy kovin hyvin kuinka suuri se on.

Onko teillä tapana suolata portaat talvella?

Hei..
Miten on mennyt portaiden kanssa? Minulla on nimittäin täsmälleen sama ongelma ja pohdin, miten minun pitäisi toimia. Vaikuttaako korjauksesi kestävän?
Olen palkannut yrityksen tekemään etuosan uudelleen, mikä sisältää myös portaiden verhoilun kivellä (klinkkerin kaltaisella), mutta he sanovat, että portaat ovat liian rikki/huonossa kunnossa korjatakseen ja että meidän täytyy valaa portaat uudelleen paikan päällä. Luettuani sinun kuvauksesi, vaikuttaa että meidän portaat ovat samankaltaisessa kunnossa. Miten sinä pohdit portaiden korjaamisen ja uusiksi valamisen välillä?
Mielestäni, kun olen googlannut, monet sanovat, ettei portaiden korjaaminen koskaan ole oikein hyvää. Että ne yleensä halkeavat uudelleen ja saa olla korjaamassa koko ajan.
Haluan mielelläni kuulla sinun pohdintojasi sekä miten korjaaminen on sujunut ja oletko tyytyväinen tulokseen.
Kaikki tieto auttaisi.
//David

davcar: Olen myös ymmärtänyt, että sitä on vaikea korjata, mutta uuden valaminen kuulostaa kalliilta, enkä pidä siitä, että teen uutta pienimmästäkin epäilystä. Joten olen järkeillyt, että minulla ei ole paljon menetettävää, jos korjaan portaat. Jos käy ilmi, ettei se toimi, voin sitten aina valaa uuden muutaman vuoden päästä. :-) Voi olla hieman vaikeampaa, jos haluat peittää portaat. Silloin voi olla hyvä tietää, miten se alusta alkaen sujuu...

Olen harjannut sen puhtaaksi ja laittanut päälle hienoa betonia. Mielestäni se vaikuttaa pysyvän erittäin hyvin. Mutta jos se todella toimii, se nähdään luultavasti aikaisintaan ensimmäisen talven jälkeen. Joten valitettavasti minulla ei ole vielä kokemuksia jaettavaksi.

Helioz: Olemme asuneet talossa vain kolme talvea, mutta kaaduttuani portaissa viidennellä kuulla raskaana toisena talvenamme täällä, olen suolannut melko reippaasti välttääkseni uuden kaatumisen. Mietin myös, voiko se olla syy siihen, miksi portaat menivät rikki, joten korjaan ja jatkossa yritämme välttää portaiden suolaamista, niin ehkä se säilyy paremmin.

Suola tappaa portaat.

Meillä oli portaat samassa kunnossa. Todennäköisesti rakennettu 40-luvulla, mikä tarkoittaa minimaalista määrää sementtiä ja siis ei paljon mikä pitää yhdessä. Se oli periaatteessa vain betonia päällä ja loput voidaan kuvata kivinä sekoitettuna hiekkaan,

Me purimme ja rakensimme uudet puusta. Tuntui ettei ollut sen arvoista työskennellä vanhan kanssa, kun lähtömateriaali oli niin huonoa.

Stefan N sanoi:
Suola tappaa portaat.
Joo, olen huomannut sen. :-( Toivottavasti se kestää paremmin, jos lakkaamme suolaamasta. :-)

Olen myös miettinyt uuden portaikon rakentamista puusta, mutta meillä on ikkuna portaiden alla, joka on kuitenkin aika mukava olla olemassa, ja puuportailla se menisi kokonaan piiloon. No niin, katsotaanpa kuinka se menee pitkällä aikavälillä. :-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.