3 568 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Teräspalkin laskelmat
Hei!
Olen miettinyt kantavan seinän purkamista autotallista ja korvaamista teräspalkilla, tietääkö kukaan onko olemassa mitään ohjelmaa samanlaista kuin moelvens limträ -laskentaa, mutta teräspalkille?
Syynä miksi haluan teräspalkin on säästää kattokorkeutta.
Terveisin
Olen miettinyt kantavan seinän purkamista autotallista ja korvaamista teräspalkilla, tietääkö kukaan onko olemassa mitään ohjelmaa samanlaista kuin moelvens limträ -laskentaa, mutta teräspalkille?
Syynä miksi haluan teräspalkin on säästää kattokorkeutta.
Terveisin
Yli sata on lukenut kysymyksen, mutta kukaan ei ole vastannut, joten ei taida olla vastaavaa helposti saatavilla olevaa ohjelmaa teräspalkkeille. Jos annat syöttötiedot kuten kuormat ja jännevälit, niin ehkä joku täällä voi laskea palkkimitat, jotka kelpaavat.
En usko, että on olemassa "halpoja" ohjelmistoja. Mutta jos tiedät kuormat ja vaikutuspisteet, niin ei pitäisi kestää kauan laskea sopiva mitoitus. Ehkä kannattaisi tehdä luonnos ja laittaa se tänne? Vaikea antaa konkreettisia ehdotuksia, koska minulla ei ole aavistustakaan siitä, miltä se näyttää.
Vaihtoehto, joka todennäköisesti on halvempi, on laittaa useita puurakenteita rinnakkain? Tämä perustuu tietysti leveyteen, mutta säästät kattokorkeudessa. Tämä on tietysti ongelmallista, jos puhutaan pitkistä jänneväleistä.
Kaavan tröghetsmomentista, I=(BxH^3)/12, saadaan suhde poikkileikkausleveyden ja poikkileikkauskorkeuden välillä. Tästä voidaan helposti lukea, että palkin korkeus vaikuttaa 3 kertaa enemmän kuin leveys momenttikuorman vastaanottamiseen.
Toivottavasti asia ratkeaa sinulle!
Vaihtoehto, joka todennäköisesti on halvempi, on laittaa useita puurakenteita rinnakkain? Tämä perustuu tietysti leveyteen, mutta säästät kattokorkeudessa. Tämä on tietysti ongelmallista, jos puhutaan pitkistä jänneväleistä.
Kaavan tröghetsmomentista, I=(BxH^3)/12, saadaan suhde poikkileikkausleveyden ja poikkileikkauskorkeuden välillä. Tästä voidaan helposti lukea, että palkin korkeus vaikuttaa 3 kertaa enemmän kuin leveys momenttikuorman vastaanottamiseen.
Toivottavasti asia ratkeaa sinulle!
Viimeksi muokattu:
Tuo pieni nuoli H:n jälkeen kaavassa tarkoittaa kolmanteen potenssiin korottamista. Eli kun korkeus kaksinkertaistuu, inertia momentti kasvaa 8-kertaiseksi, 25 % korkeampi korkeus melkein kaksinkertaistaa inertia momentin.Skogiz sanoi:
Olet tietenkin aivan oikeassa, Anaitis. Olin hieman liian nopea eilen.anaitis sanoi:
Muista, että teräspalkkien laskentamallit perustuvat yleensä lujuusmitoitukseen. Teräsrakenteessa ei useinkaan ole niin väliä, jos se hieman joustaa.
Liimapuupalkit mitoitetaan taipuman mukaan, jos muistan oikein. Kukaan ei halua kattoa, joka kestää hyvällä varalla mutta roikkuu keskeltä.
Liimapuupalkit mitoitetaan taipuman mukaan, jos muistan oikein. Kukaan ei halua kattoa, joka kestää hyvällä varalla mutta roikkuu keskeltä.
Klikkaa tästä vastataksesi