Hei
Olen viettänyt päivän purkamalla lattiaa huonosti rakennettuun laajennukseen, joka on vaurioitunut kosteudesta. Suunnitelmana oli purkaa myös seinät tuulensuojapaperiin asti ja vaihtaa uusi eristys, mutta kun lattia oli purettu, sain vihdoin mahdollisuuden tutkia seinärakennetta kunnolla. Ilmarako puuttuu, samoin tuulensuojapaperi... eristys on siis suoraan julkisivua vasten.
Mökki on eristetty mutta kylmillään oleva mökki, joka seisoo pilareilla ~40-50 cm ilmaraolla. Tänään purkamaani tilaan oli lisätty lasikuitua + kovalevy pohjalle. Tämä oli kosteuden vaurioittama, mutta runko on säilynyt hyvin (phu). Nyt olen epävarma, miten minun pitäisi tehdä seinien kanssa ja mikä "pätee" alapohjaan.
Emme aio käyttää mökkiä talviaikaan, ja se tulee olemaan kylmillään.
Kysymys kuuluu, mitä ihmettä minun pitäisi tehdä eristyksellä seinissä? Koska tuulirako puuttuu enkä aio koskea julkisivuun (ainakaan tänä vuonna), kysymys on, eikö mökki voi paremmin ilman eristystä?
Laitan joka tapauksessa eristeen lattiaan... tuntuu tyhmältä olla tekemättä sitä, kun runko on kuitenkin auki.
Ajattelin käyttää asfaltilevyä ripustettuna rungon alle ja eristys suoraan sen päälle, pontillinen lattia päälle. Ei muovia, ei paperia. Onko se ok?
Vielä yksi asia. Mökin alla on pelkkää maata. Maa oli kosteaa ja siinä kasvoi tuoreita juuria hyvin pinnallisesti alueella, jossa seisoin. Kaivoin pois noin 10 cm.
Onko hyvä idea laittaa maan päälle vanhenemista kestävä muovi?. Tuntuu paljaalta kuten se on nyt.
Aion täydentää salaojaputkella talon "yläpuolella", mutta siihen tarvitsen apua...