Moderaattori voi siirtää ketjun toiseen foorumiin, jos se on väärässä paikassa.

Tausta:
Olen ajatellut asentaa takan, en ole vielä päättänyt minkä, mutta olen kallistumassa Contura 620T:hen. Minulla on 195 lattiahirsiä, cc 60 noin 3,5 m jänneväli, olen päättänyt vahvistaa alapuolta ryömintätilassa, vain ollakseni varmuuden vuoksi varovainen.

Lattia koostuu nykyään 22 mm lastulevystä ja sen päällä on inhottava, halpa 7 mm napsautuslattia. Olin ajatellut sahata pois napsautuslattian, missä takka tulee olemaan, ja laittaa 30x30 klinkkeriä. Ongelma on saada klinkkeri oikealle tasolle, 7 mm lattia poistetaan muutaman vuoden sisällä ja korvataan tammilattialla, luultavasti 12-14 mm.

En oikein tiedä, miten edetä, voihan 5 mm sahata lastulevystä ja levittää ohut kerros ja laatoittaa, mutta kestääkö se? Siihenhän tuskin saa raudoitusta...

Voithan myös sahata koko lastulevyn pois, missä takka tulee olemaan, ja jyrsiä lattiahirsiä ja asentaa takaisin erilaisilla tukipaloilla, mutta se tuntuu työläältä.

Miten te olisitte tehneet? Kestääkö nykyisen lastulevyn pohjustaminen ja laatan asettaminen siihen kiinnityslaastilla tai liimalla? Kyseessä on vain 1 m2.

Ei voi laittaa klinkkereitä suoraan lastulevylle, ne irtoavat.

Mahdollisesti se on vielä kiinnitetty kiinnityslaastilla (huomasin, että olit kirjoittanut kiinnityslaasti) mutta todennäköisesti halkeilee levyjen välisissä saumoissa. Laskisin, mikä uuden tammilattian korkeus olisi ja laskisin, missä laatoitus tulee olemaan ottamalla pois paloja palkkien kohdalta. Mahdollisesti katkaise yksi palkki siinä kohdassa, missä laatoitus on, ja vaihda ja laita uusia palkkeja oikealle tasolle.

Viimeksi muokattu:
ChrisseE sanoi:
Mahdollisesti se pysyy kiinni sättlimillä (huomasin, että mainitsit sättlim) mutta se todennäköisesti halkeaa levyjen välistä. Pitäisin laskelmat siitä, mikä uuden tammilattian korkeus olisi ja madaltaisin siitä kohtaa, johon klinkersit tulevat, sahaamalla palkkeihin. Tarvittaessa leikkaa pois yksi palkki siitä kohdasta, johon klinkersit tulevat, ja asenna uudet palkit oikealle tasolle.
Kyllä, olen harkinnut palkkien leikkaamista, mutta jos jollain on muita vinkkejä, otan ne mielelläni vastaan. Olen myös kiinnostunut siitä, mitä asiantuntija ajattelee noin 5 mm:n jyrsinnästä tai sahaamisesta lastulevystä ja sitten tasoittamisesta saman verran. Kestääkö se vai halkeaako tasoite uunin painon alla?

Vaikuttaa hankalalta jyrsintä lastulevyyn. Se tarkoittaisi luultavasti, että se heikkenee merkittävästi. Muistan, että lastulevyn keskiosa on paljon "huokoisempi" kuin pintakerrokset. Mene lattianiskojen sisään, mahdollisesti vahvista painon vuoksi, ja sitten lattialevyt - luulen, että tämä on jotain harkittavaa.

Mutta mitä ajattelin kirjoittaa: Varmistathan, että asennat putken kiukaan tuloilmaa varten ryömintätilaan ja ulos, kun olet jo tekemässä lattiarakenteen purkua.

KnockOnWood sanoi:
Näyttää petolliselta jyrsiä lastulevyä alaspäin. Eikö se heikennä sitä huomattavasti? Muistan, että lastulevyn keskiosa on paljon "huokoisempi" kuin pintakerrokset. Mene lattian palkkeihin, mahdollisesti vahvista painon takia, ja sitten lattiakipsilevy mielestäni on jotain pohtimisen arvoista.

Mutta mitä ajattelin kirjoittaa on:
Sinä varmaan samalla asennat putken, joka tuo tuloilmaa takkaan alapohjasta, kun olet liikkeellä ja repimässä palkistoa.
Ymmärrän, että saattaa olla lähes mahdotonta onnistua hyvällä lopputuloksella jyrsien lastulevystä, mutta toivoin, että joku tarjoaisi vinkkejä oikoteihin.

Se, mikä tuntuu hieman ristiriitaiselta, on tehdä muutoksia palkistoon, koska silloin olisin oikeastaan voinut poistaa nykyisen palkiston, tehdä haaroituksen ja muurata noin 1m Lecatiilikehyksen ja asentaa kunnollisen Tulikivi-takan...

Ajatella, jos olisin niin huoleton, että hyväksyisin 15mm korkeuseron lattiassa, mutta jos olisin tehnyt niin, olisin luultavasti tuijottanut sitä hulluksi asti, kunnes olen eläkeläinen.

Ei voi sahata pois lastulevyä kaminan alta, laittaa koolaukset ja asentaa ohuempi lastulevy (18mm)?

D09
Amatööriajatus :)

Jos sahataan pois klickgolvet
Asennetaan 6mm remonttiseinälevyä ja Asennetaan ohut klinkkeri tämän päälle.

Tai poistetaan klickgolvet ja asetetaan isompi kivi- tai metallilevy 13mm tai jotain.

johel572 sanoi:
Voisiko lastulevyn sahata pois kamiinan alta, tehdä koolaukset ja laittaa ohuemman lastulevyn (18mm) tilalle?
Joo, se on ajatus, mutta silloinhan palaamme tasoituslaastiongelmaan, riittääkö 5mm noin 300kg painavalle kamiinalle? Ja voiko niin ohutta kerrosta raudoittaa?

D09 sanoi:
Amatööri-idea :)

Jos sahataan pois laminaattilattia
Asennetaan 6mm remontoitulevy ja Asennetaan ohutta klinkkeriä tähän.

Tai poistetaan laminaattilattia ja asetetaan isompi kivilevy tai metallilevy, joka on 13mm tai jotain.
Jälkimmäinen vaihtoehto on tietysti yksi vaihtoehto ja yksinkertainen sellainen. Ajatukseni klinkkeristä on, että se sopii yhteen uuden eteiseni kanssa, lisäksi minulla on jo laatat kotona.

D09
MUSS sanoi:
Toinen vaihtoehto on tietysti vaihtoehto ja yksinkertainen sellainen. Ajatukseni klinkkeristä on, että sen pitäisi sopia yhteen äskettäin remontoidun eteiseni kanssa, ja lisäksi minulla on kotona laattoja.
Nyt vain ajattelen ääneen..

Yksi vaihtoehto on valaa selkeä koroke, jolle sijoittaa klinkkerit, ehkä 10 cm korkea, jonka päällä kamiina seisoo.

Jos aiot laittaa tummaa klinkkeriä, voit sekoittaa joukkoon väriainetta, joka värjää betonin samaan sävyyn ja sitten kiillottaa sen kiiltäväksi jne.

Viimeksi muokattu:
johel572 sanoi:
Ei voi leikata pois lastulevyä takan alta, suosituksena on rakentaa uusi runkotuki ja asentaa ohuempi lastulevy (18mm)?
Ajattelin jotain vastaavaa: Miksi leikata alas lattianpalkkeihin? Poista lastulevy ja kaksinkertaista/vahvista lattianpalkit. Sitten päälle kaksi kerrosta lattia-kipsilevyä ja laatoitus sen päälle. Se voisi tulla sopivalle tasolle tulevalle puulattialle. Voiko siitä tulla tarpeeksi vahva?

Olen samaa mieltä siitä, että laatat takan alla ovat hienot, ja niiden tulisi mieluiten olla ympäröivän lattian tasolla. Näin siis :)

Kamina seisoo harmaalla klinkkerillä, ympärillä puulattiaa. Puurivoja ja kirves näkyvät kuvan reunassa.

Tässä linkissä on joitakin esimerkkejä siitä, kuinka voi ratkaista laatta/puulattialiitoksen:

http://www.byggahus.se/forum/biobransle/205535-material-pa-golvet-runt-kaminen.html#post1647479

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
MUSS
  • Laddar…
KnockOnWood sanoi:
Ajattelin jotain samankaltaista: Miksi leikata lattianiskat alemmaksi?
Poista lastulevy, ja tuplaa/lyhennä lattianiskat.
Sitten lattiaa varten kaksi kerrosta kipsilevyä ja päällä klinkkeri.
Sen pitäisi olla suunnilleen oikea korkeus tulevalle puulattialle.
Voiko siitä tulla tarpeeksi vahva?

Olen samaa mieltä, että klinkkeri uunin alla näyttää hyvältä ja sen tulisi olla samassa tasossa ympäröivän lattian kanssa.
Näin siis :)

[kuva]

Tässä linkissä on erilaisia esimerkkejä siitä, miten klinkkeri/puulattialiitos voidaan ratkaista:

[linkki] />
Luulen että löysit juuri oikean ratkaisun. Niin yksinkertaista, miksen ajatellut sitä alusta alkaen?

Kuitenkin uskon, että lattian kipsilevy, raudoitettu valu (on kotona sitä) ja sitten klinkkeri olisi vieläkin vahvempi, vai olenko väärässä?

Upea kuva, onko tämä lopullinen ratkaisu täällä vai :)

Kyllä se on vastaus, kamiina on edelleen paikoillaan. Nyt vaimo on juuri sytyttänyt sen iltatuleen tälle päivälle ennen aattoa :)
Varaava takka puupaneeliseinän edessä, tuli palaa sisällä. Vasemmalla laattalattia, oikealla takan työvälineitä.

Mutta en ymmärrä sitä tasoitteen ja raudoituksen asiaa.
Muut voivat varmasti auttaa sinua neuvoilla ja toimilla siinä.

Minun 545 kilon kamiina seisoo betonilaatalla, joka on paikallisesti vahvistettu 200 mm paksuiseksi.
Siinä on vähän tasoitetta, jotta taso olisi sama kuin ympäröivässä lattiassa.

Viimeksi muokattu:
Minulla on Kakelugnspannan (noin 1 ton vettä) teräslevyllä käsitelty spissvärta ja se on 15 mm juuri kuten ympäröivä parkettilattia, tosin lattialämmityksellä olevalla laattalattialla, mutta jos valitset tämän vaihtoehdon, aseta se vähintään kahden palkin päälle, jos kyseessä on puupalkisto.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.