Olen jo muutaman vuoden ajan nähnyt, kuinka meidän 30 vuotta vanha betoniporraskäytävä rappeutuu yhä enemmän. Luultavasti siihen on talvisin levitetty suolaa ja tietysti betoni rapautuu nyt. Ainakin niin luulin. Kun olen koputtanut irti irtonaisia paloja portaasta, näyttäisi olevan kova betoniydin, ja huomattavasti huokoisempi hiekkamainen kerros ulkopuolella, johon on sitten asetettu liuskekiveä. Katso kuvat alla. Onko tämä normaali rakenne ja voiko suunnitelmani, jossa koputan pois kaiken irtonaisen ja asetetan liuskekiven sijaan puuta/puuritilän toimia?

Alussa ajattelin, että portaikko oli vain tuomittu, mutta se vaikuttaa erittäin vakaalta sisäpuolelta?

Tässä tulee kuvia:

Surullinen porras, jossa olen näkyvästi koputtanut reiän betoniin ja hiekkaa valuu ulos:
Vanha betonirappu, jossa näkyy murtunutta betonia ja esillä olevaa hiekkaa; työvälineitä ja käsineitä portaalla.

Koputan edelleen ja näen, että sisällä on huomattavasti kovempi ydin, joka näyttää täysin ehjältä ja eri materiaalilta kuin ympäröivä huokoinen hiekka ja "betoni" tai miksi sitä nyt kutsuisikin. Rappaus?
Vanha betoniportaikko, josta skifferlaatta on poistettu, paljastaa hiekkapitoisen kerroksen ja kovan betoniytimen. Ruosteinen metallikaide näkyy myös.

Menen toiseen kohtaan portaassa ja irrotan helposti liuskekivilaatan:
Vanha betoniportaat, joissa irrotettu laatta paljastaa hiekkapinnan ja kuopan vieressä työkalut; betoni näkyvissä.

Katson hieman tarkemmin ja alan tässä vaiheessa olla vähän huolissani. Portaat näyttävät niin huonossa kunnossa, että pelastus vaikuttaa mahdottomalta:
Vanha betoniportaikko, jossa on hajoavia osia, paljastaa kovan betoniytimen ja ulkopuolisen hiekkakerroksen. Ehdotuksena korvata liuskekivet puulla.

Mutta myös tässä koputan pois hiekkamaisen ja harmaan vähän kovemman materiaalin, jolloin kohtaan täysin vahingoittumattoman betonisydämen:
Vanha betoniportaikko rapautuneena, paljastaa sisäisen kiinteän betoniytimen ja ympäröivän murenevan hiekkakerroksen.

Näyttää siis siltä, kuten yllä mainitsin, että siellä sisällä on betonisydän, mutta miksi siellä on hiekkaa ulkopuolella? Se on kuin ontto kuori, kun liuskekivilaatta poistetaan. Kun kuoreen koputetaan, saavutetaan hiekka. Sen jälkeen tulee betonisydän. Mikä on syynä, että se on tehty näin?

Kuten näen, minun pitäisi pystyä poistamaan liuskekivilaatat, koputtamaan kuoreen reiän ja poistamaan kaikki hiekka voidakseni korvata sen puuritilällä, joka on asennettu 3 mm paksuisiin teräspalkkeihin tai vastaavaan (jotka porataan ja kiinnitetään betoniin)?

Tja, se on varmaan valmiiksi valmistettu betoniporras, joka on sitten jossain vaiheessa kaunistettu päällystämällä liuskekivellä.

Mielestäni sinun ehdottomasti kannattaa säilyttää liuskekivi!
Se on paljon kauniimpi kuin painekyllästetty puutasanne.

Kyllä olisi mukavaa käyttää liuskekiveä, mutta pelkään, että se aiheuttaa ongelmia, kun yritän asentaa sen uudelleen, niin sanotusti. Millä minun pitäisi korvata hiekan? Se vaatii tietyn paksuuden ja se on vaikeaa tavallisella kiinnitysaineella? Anteeksi, mutta tämä ei ole oikein minun alaani :)

En usko, että se on esivalmistettu, vaan se on valettu paikan päällä ja sitten shifferstenen on kiinnitetty sättbrukilla. Tämä on tavallinen tapa rakentaa.
On mahdollista irrottaa shifferstenen ja poistaa bruket ja kiinnittää kaikki uudestaan cementbrukilla.

Kiitos Stefan! Minua kiinnostaa erotus sättbruk ja cementbruk välillä?

Se on sama asia. Ajan myötä sementti huuhtoutuu käytöstä ja jäljelle jää hiekka.

Ahaa. Eli ei ole mitään pysyvää ratkaisua, niin sanotusti, jotain mikä kestää ikuisesti?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.