Olen huomannut, että kirvesmiehet ovat käyttäneet kyllästettyä puuta kannattelemaan alapohjissa sijaitsevaa sokeapohjaa kylpyhuoneen lattiarakenteissa. Kylpyhuoneen edellytykset ovat hieman hankalat, sillä keskellä sijaitsevaa osaa kylpyhuoneen alapuolella ei ole kaivettu, kun taas muu osa on kellaria. Tämä johti siihen, että kaivamattoman tilan lattiahirret vuodelta 1929 olivat huonoja ja ne täytyi vaihtaa. Kaivamattoman osan korjaamiseksi alue piikattiin pois niin, että se laskettiin alemmas ja platon-matto asennettiin suojaksi maan ja lattiahirren väliin.

Koska osa kylpyhuoneesta ulottuu kellarin ylle, pystyin tänään näkemään, miten rakentaminen on tehty ja huomasin, että lattiahirsien ja platon-maton välissä on käytetty kyllästettyä puuta kannattelemaan sokeapohjalevyjä. Ikävä kyllä viemärit ja vedet oli jo vedetty, eristetty ja lattialastulevyt asetettu ennen kuin huomasin tämän.

Kyllästetyn puun sanotaan haisevan pahalta, jos se altistuu kosteudelle suljetuissa tiloissa, enkä halua joutua purkamaan kylpyhuonetta viiden vuoden päästä sen takia, että siellä haisee.

Aion keskustella kirvesmiehen kanssa huomenna, mutta mietin tässä maanantai-iltana, ylireagoinko. Pitäisikö minun maistaa hieman uutta Taliskeriani ja unohtaa kaikki, vai valmistautua kertomaan kirvesmiehelle, että heidän on purettava lattia huomenna? :confused:

• Kaavio, joka näyttää rakenteen, jossa golvbjälke (lattiapalkki) tukee blindbottenia (alikatto), välissä on platonmatta ja tryckt virke (painekyllästetty puu).
Miksi ottaa riski?
Jos vanha on toiminut vuodesta -29 lähtien, voit varmasti käyttää puhdasta puuta vielä kerran.

Joo... Katsotaan mitä saamme selville huomenna. Yhteensä ei ole arviolta enempää kuin 5-6 kpl 22x95 kukin 130 cm pituisena, joista ehkä kolme sijaitsee juuri kaivamattoman tilan yläpuolella, kun taas loput ovat kellarin katon palkistossa.

Itse en olisi käyttänyt painekyllästettyä, mutta kysymys on, onko se tarpeeksi hyvä syy purkaa kaikki ja tehdä uudelleen.

Olin voinut avata uuden Talisker-pulloni eilen. Googlasin aamuyöllä ja löysin Boverketin sivuilta, että painekyllästetty puu luokkaa NTR A on sallittu välipohjarakenteissa, esimerkiksi alajuoksuna.

Muokkaa: Teksti NTR A esimerkiksi syll:ssa löytyy HusAMA:sta.

On täysin typerää käyttää painekyllästettyä puuta aluspuita varten. Olen juuri nyt vaihtamassa aluspuita, jotka asennettiin 10 vuotta sitten. Kosteus + Painekyllästetty = fenolikaasut. Haju muistuttaa melkein hometta ja tunkeutuu koko taloon. He ovat myös laajentaneet olohuoneen lattiaa käyttäen painekyllästettyä puuta lattiapalkissa. Toivon, ettei se haise liikaa. Muuten seuraava projekti on purkaa lattia sisältä päin ja vaihtaa koko lattia.

Huomasin, että tästä on 2 vuotta. Kuinka on käynyt?

Viimeksi muokattu:
totte_79 sanoi:
On täysin typerää laittaa painekyllästettyä puutavaraa sokkeliksi. Olen juuri vaihtamassa sokkelia, joka asennettiin sinne 10 vuotta sitten. Kosteus + Painekyllästetty = fenolikaasut. Se haisee melkein homeelle ja leviää koko taloon. He ovat myös laajentaneet olohuoneen lattiaa painekyllästetyllä puutavaralla lattian runkorakenteessa. Toivon, ettei se haise liikaa. Muuten seuraava projekti on purkaa lattia sisältä ja vaihtaa koko lattia.

Näin, että tämä oli 2 vuotta sitten. Miten on mennyt?
jos sokkelisi on asennettu 10 vuotta sitten, sen ei pitäisi aiheuttaa hajuongelmia, ainakaan kyllästyksen takia. Kun lukee siitä, oletetaan, että kyse oli pentakloorifenoleista kyllästysaineissa, jotka aiheuttivat hajuongelmia, ja ne kiellettiin jossain 70-luvulla.

Jos kosteusongelma on nyt korjattu, niin painettu puutavara ei tule kostumaan eikä haise. Jos tulee kosteutta, niin lattianiskasi alkavat lahota.

Sen sijaan laittaa platon suoraan vasten alapohjaa, haluaisin sen olevan tuuletettu ja maton olevan maata vasten.

Protte

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.