Meillä on paljon säilytystilaa suuressa talousrakennuksessa, mutta melkein ei ollenkaan paikkoja, joissa säilyttää asioita kosteudenkestävästi.
Jos haluan rakentaa "kuivan" varaston talousrakennuksen sisälle, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?

Mitä vaaditaan, kun on kyse lämmityksestä, eristyksestä, ilmanvaihdosta jne.?
Edullinen käyttö on etusijalla.
 
magnusj sanoi:
Meillä on runsaasti säilytystilaa suuressa talousrakennuksessa, mutta melkein ei missään, missä voisi säilyttää tavaroita kosteussuojatusti.
Minkälaisia asioita on, jotka on säilytettävä "kosteussuojatusti". Meillä on/on ollut erilaisia "kesämökkejä" erilaisine ulkorakennuksineen/talousrakennuksineen, jotka ovat aina olleet talvella kylmillään, ja siellä olemme säilyttäneet erilaisia "normaaleja" asioita ilman, että on ollut mitään kosteusongelmia.
 
Monenlaiset tekstiilit tulevat varmasti ensimmäisenä mieleen, mutta myös dokumentit jne.
 
magnusj sanoi:
Monenlaiset tekstiilit ovat varmaan ensimmäinen asia, joka tulee mieleeni, mutta myös asiakirjat jne.
Joo, vastaavia asioita olen ilman ongelmia säilyttänyt kylmissä kesämökeissä. Minulla on paljon vaatteita, kirjoja ja muuta ilman ongelmia. En ehkä säilyttäisi kalliita antiikkiesineitä kuitenkaan. Sitä, ovatko mökkini olleet vähemmän kosteita kuin talousrakennuksesi, en voi sanoa. Ehkä niin on.
 
Ne ovat varmasti vähemmän kosteita! Esimerkiksi niillä ei varmasti ole vettä virtaamassa kellarin lattian alla ... Ekonomibyggnaden on vanha vesimylly.
 
Ja Alfredo asuu Västernorrlandissa, ruotsalaisittain siellä on suhteellisen kuivaa.

Mutta kosteusturvallinen, ainoa mitä tarvitaan on lämmitys ja mahdollisesti hieman ilmanvaihtoa, teknisesti ottaen ilmanvaihtoa ei tarvita ellei lisätä kosteutta, mutta muuten tulee luultavasti hieman tunkkainen haju.

Näin ollen sinun tarvitsee rakentaa huone, jonka eristät huolellisesti, mitä enemmän eristystä, sitä vähemmän lämpöä tarvitaan. Sitten lämmität tätä esim. suoratoimisella sähkölämmittimellä. Paras olisi termostaatti, joka säätelee suhteellisen kosteuden (RH) mukaan lämpötilan sijaan, mutta sellaista ei todennäköisesti ole (siinä tapauksessa sinun täytyy rakentaa se itse). Seuraavaksi paras vaihtoehto on luultavasti pitää termostaatti vähintään 15 asteessa kesäkauden aikana ja 10 asteessa syksyllä, talvella ja keväällä.

Ajattele, että sinun täytyy pitää noin 10 astetta korkeampi lämpötila kuin ulkolämpötila, ollakseen varma. Keväällä ja kesällä ilmankosteus ei ole yhtä korkea, joten silloin pärjäät todennäköisesti melkein täysin ilman lämmitystä tai vain hieman.
 
magnusj sanoi:
Ne ovat takuulla vähemmän kosteita! Esimerkiksi heillä ei varmasti ole puroa virtaamassa kellarin lattian alla ... Ekonomibyggnaden on vanha vesimylly.
Ha, Ha. Joo, minun rakennuksissani ei ole puroja lattian alla, onneksi...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.