Tämä kysymys on esitetty aiemminkin, mutta en saa tarvitsemaani tietoa ymmärtääkseni.
Taloni vuodelta -36 koostuu perusmuurin päällä olevista lankkuseinistä, 1 ½ kerrosta. Haluan tehdä 150 cm aukon kantavaan ulkoseinään. Ei ikkunoita suoraan lähellä. Kysymys on, miten voin/tarvitsen kuormittaa aukon.
Naapuri, jonka talo on rakennettu samaan aikaan, purki julkisivunsa viime vuonna ja siellä nähtiin, että välipohjan lattiapalkit lepäsivät suoraan lankkuseinän päällä, eli ei ollut vaakasuoraa palkkia, joten oletan, että talossani on sama juttu.
Arvaan, että minun tarvitsee keventää ennen sahaamisen aloittamista. Mutta miten? Leikata ja upottaa on useimmiten suositeltu tapa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Ja onko se tehtävä molemmilta puolilta? Julkisivu koostuu eternitistä vanhalla paneelilla, joten sen voin avata, mutta sisäpuolelta on remontoitu, joten siellä haluaisin minimoida vahingot niin paljon kuin mahdollista.
Tai avata aukko + tila tolpille ja näihin upottaa palkki? Sillä aikaa keventää kattoon asetetulla tunkilla välipohjan kantamiseksi? Lankkuseinä on ruuvilla kiinnitetty, joten sen pitäisi pysyä hyvin kasassa.
Purkauspalkki (tai vastaava) riippuu siitä, millaista kuormaa sen täytyy kantaa.
Jos esimerkiksi kattotuoli menee suoraan alas keskellä matkaa, se aiheuttaa osaa kuormasta.
Onko lähistöllä kantavia/tukevia sisäseiniä?
Jos kuormat ovat kohtuullisia, voi esimerkiksi riittää, että naulataan 2"x8" ulkopuolelle lankkuseinää aukon yläpuolelle. Tai osittain upotetaan 4"x8" jne.
Kuorman pitäisi jakautua seinään viereen, joten että ulkorimojen vahvistaminen voi olla sopivaa styvyyden lisäämiseksi.
Kiitos vastauksesta. Tein yksinkertaistetun luonnoksen SketchUpissa. Suunniteltu aukko pitäisi olla siinä, missä näyttää siltä, että jotain puuttuu. Siellä meillä on ruokasali, ja olisi mukavaa saada enemmän valoa ja mahdollisesti rakentaa terassi sinne. Toivottavasti se sopii yhteen katon kanssa.
Ruokasalin yläpuolinen huone on päämakuuhuone. Aiemmin siellä oli seinä, johon kattotuolit lepäsivät (ulkokatto takana). Tämä on poistettu ja korvattu liimatulla palkilla, joten voima kohdistuu päätyseinään ja sisäseinään, jotka molemmat lepäävät kellariseinällä. Merkitty punaisella kuvassa.
Kuinka parhaiten upottaa lankku? Voisiko riittää tehdä se ulkopuolelta?
Miten parhaiten upotetaan lauta? Voiko riittää, että se tehdään ulkopuolelta?
Sen pitäisi riittää, että se tehdään yhdeltä puolelta (esim. ulkopuolelta).
Kuinka paksuja ovat seinän laudat?
Jos ne ovat esim. 3", niin voi olla järkevää upottaa sääntö/palkki 1", jolloin sinulla on 2" jäljellä nauloille/ruuveille.
Kuinka saadaan itse säännön ottamaan kuorma, jos se on ulkopuolella, vain ruuvien avulla?
Eikö voi tukea ylös kellarissa ja sitten siinä kerroksessa, jossa haluat tehdä reiän seinään. Ja sitten "vain" sahata auki aukon yläpuolelta ja vetää se 50cm pidemmäksi joka puolelle ja asettaa liimapuupalkki sinne pystyssä olevien lankkujen päälle (laskettuna esim. moelvens-ohjelmalla) tai teräspalkki laskettuna jonkun asiantuntevan toimesta.
Tai eikö voi laittaa jotain ylös kattoristikoihin vanhalla vintillä, esim. tehdä reiän seinään ja työntää sisään liimapuupalkki, joka jakaa kuorman ympäröiville kattoristikkoille.
Päätin asettaa uudet tolpat, koska olemassa oleva seinä koostuu moduuleista, jotka sisältävät enimmäkseen sahanpurua. Jos on lautarakenne, sitä voi käyttää, mutta todennäköisesti on helpompaa laajentaa aukkoa hieman ja asettaa uudet tolpat.
Minun aukko oli jo olemassa (vanha ulkoseinä), mutta siltä puuttui palkki kattoeristeen kantamiseksi, joka lepää keskellä aukkoa.
Ei aavistustakaan dimensiosta. Olen mahdollisuus ostaa liimapuuta 42 x 180 melko halvalla. Tuleeko siitä liian heikkoa? Ajattelen siis vain ottaa 1,5 metriä ja se on pontattu ja naulattu lankkuverhoilu.
Käytin 90x225 2,5m jännevälillä. Käyttäisin ehdottomasti liimapuuta enkä pienentäisi mittoja siitä, mitä olen käyttänyt. Kun ei ole varma, on parempi ylimitoittaa. Palkkini näyttää olevan oikein mitoitettu, koska se on oletetun taipuman mukainen oltuaan paikallaan muutaman vuoden.
Juttelin viikonloppuna puusepän kanssa, joka oli sitä mieltä, että liimapuupalkki on liioittelua. Uusi ehdotus oli liimata ja ruuvata yhteen 2 45x195:n.
Sivuaskiheasetta, mutta niin tärkeää: Epäilen, etten ehdi tehdä aukkoa ja asentaa ovea saman päivän aikana. Vinkkejä peittämiseen, jotta keittiön pöytä ei peity huurteella aamulla?