Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
moga: ah täytyi olla, että jäin siitä paitsi. tuhannet kiitokset!
zingo: En ole vielä aloittanut tätä projektia. Olen sen sijaan rakentanut 52 neliömetrin autotallin. Se tuntui kiireellisemmältä :wow:
corre: Raakapontilla tai levyillä aluskattona tulee vakaata. Tarvitset luultavasti joitain rakennuskulmia pitämään kaiken paikoillaan myös. Tai ristiin laitat tavallisella lankulla kattotuolin sisäpuolelle, harjasta räystäälle, niin ne lukitsevat kattotuolit sivusuunnassa.
Marlen Eskilsson: Loma-aika ... anteeksi, että kesti pari päivää ennen kuin huomasin, että tämä ketju pitäisi lukita. TS sai vastauksen kysymykseensä jo kauan sitten.
verktygsgurun: Aivan! Yksi palikka ja kynä ovat kaikki mitä tarvitaan.
pellemania: Ei ongelmia, jos noudatat rakennusohjeita. Kuormat esimerkissä 2 tai 3 metriä korkeasta altaasta/tukimuurista lannan varastoimiseksi ovat suurempia kuin maapaine, jonka saat täytön yhteydessä. Yhdistä uusi muuri olemassa olevaan.
moga: Ok, en tiennyt, että kipsiä voi käyttää! Rakennan pientä taloa pyörillä, joten painoon täytyy kiinnittää huomiota, joten kipsi ei valitettavasti käy. Olen jo ostanut tämän käytettäväksi sisäpuolella: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html plus muutama rulla tavallista tuulensuojaa (Teno AC350), jota mietin vaihtavani johonkin muuhun, jos ne eivät toimi yhdessä
LillaHon: Nyt olen hoitanut murheen! Vastaava Kunnon hikipäivä! Pitäisikö minun nyt vaivautua kaapimaan pois liiman/vanhat bitit myös??
ByggNiclas: Hei, Olen puhdistanut seinän ja sen kuivuttua on ilmestynyt pisteitä parissa kohdassa. Olin tarkka puhdistaessani sen, mutta ilmeisesti jokin on aiheuttanut sen, että se on "läpipainanut" ja muodostanut nämä ruskea-ruoste-tyyppiset renkaat. Onko joku kokenut tämän ja osaisiko antaa vinkkejä, miten ne voisi saada pois? //N [bild]
ZipLock: [citat] Voin suositella Grabber-merkkisiä ruuveja, kun kiinnität OSB- tai kipsilevyä teräsrunkoon. Toimii erinomaisesti ja on saatavilla K-rauta ja Bauhaus.
cederbusch: [citat] Ne vilar på ulkoseinän (plankvägg) sekä sydänseinän alakerroksessa. Jänneväli on ehkä 4,5-5 metriä. Liimapalkki kulkee suunnilleen keskellä lattian poikki. Olisin voinut käyttää pidempää liimapalkkia, joka olisi mennyt päätyseinään asti ja kiinnitetty sinne. Mutta niin pitkän palkin saaminen siihen tilaan on ongelmallista, joten jaoin sen.
emde: [citat] Liian paljon työtä ja liian tiukka budjetti.
krr: En ole vielä päässyt aloittamaan :D, mutta olin juuri ullakolla, josta voi vilkaista ylimpiä runkoja. Ne ovat nyt 80 vuotta vanhoja mutta näyttävät silti todella hyvältä. Vähän kuivumishalkeamia, mutta ei mitään vaarallista. Eivätkä ne ole jatkettu korkeudessa tukijalkojen/räystässeinän kohdalla -- sitä halusin tarkistaa. Löysin myös, missä tukijalat on naulattu
tobbew: Valitsin kuitenkin tehdä votin. Olen ottanut pois S100-eristyksen ja laittanut 300:n 20 cm leveänä koko seinän pituudelta. Tarvitaanko sitä vai ei, siihen emme ehkä koskaan saa vastausta, mutta siitä tulee sitten kunnon 20 cm seinä + 20 cm vot. Jos vedämme myös pilarit muutaman senttimetrin ulkoreunasta sisäänpäin niin, että paine ulospäin ehkä pienenee vähän niin siitä tulee
Mrp666: Olen purkanut seinän, lattian ja nyt laittanut lattian kuntoon niin että se on ok, nyt seison ja mietin mitä tehdä seinän kanssa eristyksineen ym. Seinä näyttää tältä ulkoa päin: Rapattu, hirsiseinä, sisällä rappaus, treetex tai mikä se onkaan. Olen lukenut vähän mutta olen varmaan hidas.. Muovia en halua, sisäpuolinen eristys on niin ja näin? Aion laittaa 2"3 runkopuut ja
fiskbuggaren: Keittiössäni olen paljastanut kattopalkkien rakenteet. Ensimmäinen ajatukseni oli rakentaa alakatto koolaamalla nykyisten palkkien väleihin, mutta keskellä on ristikkäistystävät palkit, jolloin koolaukseni mahtuu vain puoliväliin. Näen muutamia vaihtoehtoja: 1) ripusta alakatto nykyiseen palkkirakenteeseen. Se olisi kiinnitetty reunoilta ja keskellä. Todennäköisesti äänen
johmi: Mitä tasoitetta ajattelit? Klinkkerin olen melkein sulkenut pois, koska seinän liittyessä lattiaan on tehty kaari, tyyppiä oluttölkki/pullo. Tulevaa kosteutta on. Autotalli on räjäytetty kallioon ja seisoo kalliolla, kuten luultavasti 1/3 muusta talosta (rakennettu 1938). Kellarikerroksen lattiassa on, mitä olen kuullut, yksi kerros tiiliputkia, eikä muita salaojituksia. Taloa
tobbew: Kiitos vinkistä. En ole varmaankaan täysin varma, voinko hyötyä siitä, tunnen ettei minulla ole täysin ennakkotietoja ymmärtääkseni, mitä ohjelma tuottaa. Mutta yksi asia, joka on ainakin selvä, on se, että pylväät tulevat seisomaan noin 50% lecaharkkojen päällä ja toinen puoli pylväästä tulee seisomaan valetun laatan päällä. Laatta siis valetaan muurin sisälle, joka on
SBH: näyttää siltä kuin se olisi jonkinlainen mineraalilevy eikä masonit.
hempularen: Olen onnistuneesti ripustanut noin 60 kg painavan radiatorin kemiallisilla ankkureilla ontelotiiliseinään.
perkaby: Löytyi myös Clas Ohlssonista: http://www.clasohlson.com/se/Dammskydd/40-7846 Ajattele, kuinka helppoa on, kun saa oikean nimen. Olen googlannut melkein kaikki yhdistelmät pöly, muovi, ovi, sulku, mutta dammskydd en koskaan kokeillut... :banghead:
flaektrem: Uteliaalle olen laittanut ByggMax tuulensuojakankaan kattooni ja ennen kuin pelti tuli päälle, kangas altistui sateelle, mutta pysyi tiiviinä. Pitäisi toimia myös kondenssin kanssa tulevaisuudessa.
Folkskolan: Mutta haluamme myös nostaa noin 30-35 cm + tehdä siitä tasaista, nykyisen lattian korkeus voi vaihdella jopa 10 cm.
Loopy: Olen asentanut 95 mm ovilistat ja 140 mm lattialistan. Skurklossen on 150 x 100. Siitä tuli todella siisti (jos saa itse sanoa).
MathiasS: Hyvä syy olla käyttämättä kyllästettyä puuta on se, että se voi haista pahalle, jos se kastuu, ja maalaaminen on hankalaa. Jos karmista tulee niin märkä, että se alkaa lahota, sinun tulisi pikaisesti korjata ongelman juurisyy ja asentaa karmi niin, että se on kosketuksissa kellarin seinään vain karmin kiinnitysten kautta. Aseta kattohuopa karmin/kynnyksen alle, niin osat kestävät
moga: Okei! Toimiiko tuulensuojalevy myös lattialautojen alapuolella diffuusiosulun sijaan? eli eristeen molemmilla puolilla? Tätä tarkoitin: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html#full-description
Mattias_Jo1: Hei, Aion tehdä ullakkoluukun päätyyn. Sisällä oleva luukku on liian pieni FTX-aggregaatille. Jouduin sahaamaan suuremman aukon julkisivuun. Miten te olisitte tehneet? On mainittava, että olen laittamassa uutta julkisivua vanhan päälle, joten aukko katoaa nyt. Julkisivu on "Mälar panel" (Z-panel, bas panel). 1. Tehdä aukko valmiiksi, sovittaa luukku takan mitan mukaan. Saada se uuden