On näppärä ja tekee aina kaiken itse.

Olin ajatellut rakentaa kattolyhdyn satulakatolla, ehkä 3-4 metriä leveän. Olen googlannut vähän siitä, mitä tämä maksaisi, jos tekisi kaiken itse. Olen nähnyt vain tietoa, joka osoittaa 50-100.000. Miten se on mahdollista? Rakensin kokonaisen ulkovaraston 18.000, tosin käytetyillä ikkunoilla.

Mikä kattolyhdyssä tekee siitä niin kalliin? Kaikki mitä tarvitsee on kai vain puutavaraa, eristettä, kattotiiliä sekä yksi tai kaksi ikkunaa?

Rakentamisessa kalleinta on työ!
Sitten kuten aina, kustannukset riippuvat siitä, miten hankinnat tehdään.
Urakoitsija, joka tekee kaiken kiinteään hintaan, joutuu varaamaan varoja odottamattomille asioille.
Jos itse on rakennusmestari ja palkkaa työntekijöitä, ottaa riskin itse, mutta kokonaiskustannukset voivat usein olla halvempia.

Mutta en aio palkata ketään. Aion tehdä kaiken itse. Jos olen onnistunut rakentamaan vajaan, joka on 26 neliömetriä ja 3,20 metriä harjaan, tehnyt omat kattotuolit, valanut perustan ja kuljettanut kaikki puutavarat kotiin sitä projektia varten, niin kai voin rakentaa kattolyhdyn itsekin?
Tuntuu, että se on noin 30 % yhtä työlästä kuin vajan rakentaminen, ja on hyvin vaikea kuvitella, että se voisi maksaa yli 10.000.

Onko kukaan rakentanut kattolyhtyä itse ja tietäisi?

Vaikeaa on yhdistää olemassa olevat kattotuolit sekä laskea palkit ja pylväät.

Jos teet kaiken itse, minua hämmästyttäisi, jos se maksaa enemmän kuin 10000

OK, kiitos. Se oli mitä halusin kuulla.
Tuo sana "svårt" ei ole koskaan kiinnostanut minua.
Jatkan, kunnes se on valmis.

• Tykkään
sallad
  • Laddar…
riippuen ikkunasta me.
ehkä haluaa appelsiini-ikkunan kohti harjaa?
yksi saattaa maksaa noin 7-10K. huippukallista ugh...

mutta itse puutavara ei ole suuri summa.
sitten maksaa sisäpuoli myös...
lattia ja listat smyykit jne...
se kerääntyy nopeasti...
tieto sinulla on sanoit...
älä unohda rakentaa rakennuslavaa alle...

toivottavasti kaikki menee hyvin
ystävällisin terveisin
estwing

Rakensin itse kaksi kattolyhtyä vuonna 2009 hintaan 14.000:-, tähän ei sisältyneet ikkunat.

Rakensin kattoristikot itse, mutta se vie aikaa eikä ole yksinkertaista. Kupolit ovat noin 4 m leveitä.

HUOM en ole eristänyt enkä verhoillut sisäpuolta tähän hintaan, joten se lisää muutamia tuhansia :P

Zingo: Miten meni? Mietin samaa ja haluan rakentaa itse. Mitä se maksoi? Miten päädyit vaihtoon ja mittoihin?

Toivottavasti Zingolle meni hyvin. Nyt ei pääse pitkälle 10tkr:lla. Pelkästään rakennuslupa + KA maksavat noin 15-20tkr ennen kuin on edes aloitettu. Mahdollinen arkkitehti ei sisälly hintaan. Rakensin omani vuonna 2009 ennen kuin uusi rakennuslupamaksu ja KA-vaatimukset tulivat voimaan. Se maksoi noin 40tkr. Silloin käytin osittain uudelleen tiiliä. Puolet olivat varmaankin 3 kpl 3 lasi-ikkunoita tosin.

L
ja erityisesti ei nyt 1. heinäkuuta 2014 jälkeen. Kunnat voivat vaatia valvojan, mutta silloin heillä on oltava perustelut siihen, kuten että kyseessä on kulttuurihistoriallisesti arvokas talo, että kattolyhty on poikkeuksellisen monimutkainen tai jotain vastaavaa. Maankäyttö- ja rakennusasetus 7 luku 5 §.

Boverket kirjoittaa parhaillaan opastusta uusista säännöistä, jotka tulevat voimaan puolivälissä vuotta. Knowledge Bankissa voitte lukea lisää siitä, mitä tulee noudattaa.

Jatketaan tätä vanhaa viestiketjua.
http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400 lukee "Viereensä rakennettavassa yhden tai kahden asunnon talossa ei vaadita rakennuslupaa tai ilmoitusta, jotta voi asentaa enintään kaksi kattolyhtyä jotka eivät vaikuta kantaviin rakenteisiin."

Lasketaanko kattoristikot kantaviin rakenteisiin?

Micke_xyz sanoi:
Jatkan tässä vanhassa ketjussa.
Sivulla [linkki] lukee "Sen enempää rakennuslupaa kuin ilmoitustakaan ei vaadita, kun yhdessä- tai kaksiasuntoisessa talossa tehdään enintään kaksi kattolyhtyä jotka eivät tarkoita rakenteellisiin osiin kajoamista."

Lasketaanko kattotuolit rakenteisiin?
Epäilemättä, kyllä!

Jos olen tulkinnut tekstit oikein, osa tarkoituksesta on rajoittaa kokoa ja siten epäsuorasti vaikutuksia ulkonäköön. Miksi se nyt mahdollisesti olisi kauniimpaa/ sopivampaa pienemmällä kupilla?

En ole vielä aloittanut tätä projektia. Olen sen sijaan rakentanut 52 neliömetrin autotallin. Se tuntui kiireellisemmältä :wow:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.