Hei!

Minulla on kehysristikko ja mietin siirtäväni tukijalkaa, jolloin pienentäisin kissatuulta. Jos katson Lathundenia, sen pitäisi olla ok, mutta laskenko oikein?

Taloni:
  • on 8 m leveä
  • katon kaltevuus on 45 astetta
  • sijaitsee lumivyöhyke 1.5:ssa
  • on tiilikatto, sen alla puukatto
joten jos katson tästä:

Ramverkkattotukki, kallistus 45 astetta, puukehyksen poikkileikkaus- ja korkeusvaatimukset, lumen kuormitusluokat ja mitat esitetty taulukossa.

silloin:
  • yläpalkin (Ö) on oltava väh. 45x145mm
  • alapalkin (U) on oltava väh. 45x220mm
  • korkeus tukijalalla 1200mm

Se on vanha talo, joten tällä hetkellä yläpalkki on 100x120mm, alapalkki 100x195mm. Keskimmäinen väli on noin 950-1000mm kattotuolien välillä. Korkeus sidetangolle on noin 2300mm. Ja seinä kissatuulelle (joka en usko on kantava) on 1700 mm.

Nyt vihdoin kysymys!

Taivutusjäykkyys, eli (b * h^2) / 6, nykyiselle yläpalkille ja alapalkille ylittää Lathundenissa annetut minimivaatimukset:
  • (Ö) 45x145mm = 156cm^3 < 100x120mm = 240 cm^3
  • (U) 45x220mm = 363cm^3 < 100x195mm = 634 cm^3

Voiko siis päätellä, että tukijalkaa voi siirtää korkeudesta 1700mm uuteen korkeuteen 1350mm? Se on kuitenkin Lathundenissa annetun 1200mm:n sisällä, ja ylä/alapalkki ovat, jos lasken oikein, vahvempia kuin minimi.

Olen todella kiitollinen mielipiteistä.
 
Sain käsiini Takstolsboken 2010 (hurraa! kirjastolle) ja laitoin ohjelmaan muutamia mittoja. Sain tämän tulokseksi:

Rakennuspiirustus kattotuolista mittoineen ja tukipisteineen, esittelee osien paksuudet ja u1-pisteen aseman. Suunnitelma pohjautuu Takstolsboken-tuotteeseen.

Tukijalojen (B-L) ja (J-N) hyödyntämisaste on noin 7 %, kun ne on sijoitettu 1200 mm:n korkeudelle. Valitettavasti niitä ei voi siirtää ohjelmassa.

Hmmm.... :|

Kysymys on nyt:

  1. ovatko vanhat 100x120mm ylärunkoni samat tai paremmat kuin 45x145mm, joita käytetään Lathundenissa ja Takstolsbokenissa
  2. onko riski, että ylärunko murtuu, jos siirrän tukijalat 1350 mm:n korkeudelle -- voin kuvitella, että se aiheuttaa erilaista rasitusta pisteeseen U1.

Tietääkö joku, onko 100x120mm yleisesti vastaava kuin 45x145mm?

Keneltä voisi kysyä?
 
Viimeksi muokattu:
Kuten minä sen näen, olet ollut erittäin huolellinen etsiessäsi ja tuodessasi esille faktoja ajateltua työtäsi varten, mikä on todella hyvä, ajattele jos useammat tekisivät niin. Sinulla on tiheämmin asetettu kattoristikot kuin esimerkeissä, mielestäni mitat voidaan nähdä vähintään yhtä vahvoina nykyisessä, pieni siirtosi tukijaloista 350mm vaakasuunnassa pitäisi olla täysin merkityksetön tässä yhteydessä (se sijaitsee edelleen paljon yläosan suuntaan).

Näin minä sen näen, mitä se sitten voikin olla arvoltaan, en itse epäröisi tippaakaan.
 
Kiitos paljon, GK100, yritän kerätä niin paljon faktoja kuin mahdollista. Kattotuolien kanssa voi tulla kallista, jos ei tee oikein :)

Huomaan nyt, että olin kirjoittanut väärin ensimmäisessä viestissä. Nykyisellä kissantuulen seinällä ja tukijaloilla on korkeus 2000mm -- se on huoneen toisella puolella, jossa se on 1700mm.

Tämä tarkoittaa, että haluan siirtää sitä noin 700mm vaakasuoraan, mutta sen pitäisi kuitenkin olla okei vertaillen laskelmiin Takstolsbokenista ja Lathundenista.

Lisäksi, kun katsoo kissantuulen seinää, se on rakennettu joistakin 70x75mm seisovista pystypuista, noin 1000mm välein, toisella puolella on pontattuja lautoja. Pystypuut seisovat lattialankuilla (paksuus 28mm), eli ei seuraavaa/katkaisupalkkia, ja ne on vain naulattu lattiaan -- ei suoraan alakehykseen. Sisäpuolella yläkehikolla on höylättyjä pontattuja lautoja ja pystypuut on naulattu niihin. Niin pitkälle kuin voin nähdä, ne eivät ole myöskään naulattu yläkehykseen (mutta kyseessä on 30-luvun talo, josta joskus löydän seitsemän helvetin pitkiä nauloja :D)

Joten, ehkä on hieman epävarmaa kutsua pystypuita tukijaloiksi, mutta seinällä on tietysti vakauttava vaikutus.

Tuntuu siltä, että seinän siirtäminen ei pitäisi olla ongelma, mutta mielipiteet ovat tietenkin erittäin tervetulleita.
 
Voin periaatteessa vain kirjoittaa kuten aiemmin, pidän sitä täysin ongelmattomana. Jos nyt lisäksi asetat tuet oikeiksi tukijaloiksi ja sitten levyseinän siihen, niin hyvä paranee. Ehkä jollain toisella on jotain lisättävää, mutta keskustelu on ollut laihaa.
 
  • Tykkään
krr
  • Laddar…
En ole vielä päässyt aloittamaan :D, mutta olin juuri ullakolla, josta voi vilkaista ylimpiä runkoja.

Ne ovat nyt 80 vuotta vanhoja mutta näyttävät silti todella hyvältä. Vähän kuivumishalkeamia, mutta ei mitään vaarallista. Eivätkä ne ole jatkettu korkeudessa tukijalkojen/räystässeinän kohdalla -- sitä halusin tarkistaa.

Löysin myös, missä tukijalat on naulattu sisäpaneeliin:

Lähikuva tuulettimesta, jossa on muutamia nauloja kiinnitettynä vanhaan palkkiin ullakolla. Palkki näyttää kuluneelta mutta edelleen kestävältä.

Vanhan ullakon puisia tukipalkkeja, joissa näkyy joitain kuivia halkeamia ja kuluneita nauloja hämähäkinseittien keskellä.

Vanhoja ruosteisia nauloja, jotka törröttävät puupaneelista ullakolla. Naulojen ympärillä on hieman pölyä ja likaa.

Aika lähellä, mutta kuitenkin vieressä ylimmän rungon kanssa... Ehkä siksi, että ylin runko on kivenkova naulata -- se saattaa olla suurin ongelma tässä projektissa :rolleyes:
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.