Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
RealElwood: [citat] Jos kiinnität seinään ja pilariin, siitä tulee vakaa. Minä kiinnitin omani parvekkeen palkkeihin ja peltikulmilla julkisivuun, eikä se heilu. Ilman kiinnitystä julkisivuun, tolppani (95 mm) heiluivat kovasti keinuessa PU. Kiinnitys julkisivuun ratkaisi ongelman.
LghTva: Hei! Kiitos vastauksistanne. Päätimme laittaa yksinkertaisen kipsilevyn puolelle, jossa on koolaukset, ja OSB + kipsilevyn kaapin takaosaan. Tuli todella hyvä.
Libelle: Hei! Nyt olen purkanut katukivistä rakennetun savustusuunini, jossa on betonilaatta ylhäällä ja alhaalla. 18 kg:n piikkausvasara Bauhausilta teki työn. Onnea matkaan omasi (jos se vielä on olemassa) kanssa!
Urban bollö: hei Per ja Nissens, Kiitos nopeista ja hyvistä vastauksista. Näyttää siltä, että minun pitäisi vain laittaa se pappen:iin. Palaan tuloksen kanssa. //Urban
OmpaOmpaa: Moi! Olemme parhaillaan rakentamassa terassia ja kysymyksiä ilmenee koko ajan. Olemme ratkaisseet osan, mutta jotkut vielä mietityttävät. Terassi on kooltaan 14x8m ja etureuna on melko korkealla, joten haluamme todella, että rakenne on vakaa ja turvallinen. Meillä on kantavat palkit ja ruuvilistat paikallaan, nyt ajattelimme asentaa kaiteen tolpat ennen kuin jatkamme jalkalistaa toisella
Jeber: Onko Lundin lähellä suositeltavaa hyvää konstruktöria?
Gjutjärn: [citat] Mahtavaa, kiitos avusta!
jahallåja: Siitä tuli puolen metrin vaneria, joka vahvistaa sekä nousu- että askeltasot, ja erilaisia rimoja ruuvattiin muun muassa vangstyckena-tukiin tukemaan uusia levyjä. Tuli ihan ok. Heilahdus poissa, vähemmän tai ei ollenkaan narinaa, joten katsotaan, miten se kestää ajan myötä.
frma71: Haluan seurata tässä, jos joku muu etsii tätä. Skruvlimmat 22mm lastulevy päälle 70mm reglar ja skruvlimmad plywood (~12mm) ja kipsi (6mm) alapuolella. ~110mm
Westie: Suuret kiitokset hyvistä ja käytännönläheisistä neuvoista! Enimmäkseen olen tähän asti työskennellyt erilaisten puurakenteiden parissa. Tämä meidän pitäisi pystyä hoitamaan.
Nicklasand: Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt, on: Tolpat 95x95 cc1500 Naularuuvi 50x75 Pinnat 45x25 Tämä voi näyttää esteettisemmältä, ja saan myös paksumman naularuuvin ruuvia varten. Voin mainita, että aion myös asentaa portin, enkä halua sen olevan liian leveä.
sinuslinus: Ottaisin ms-polymeeriliiman tuubista ja levittäisin sen liimalastalla/limspackelilla ennen kuin kiinnität sen seinään. Silloin se ei ole niin paksu ja pienempi riski, että vaneri kupristuu vesipohjaisesta liimasta.
Stenshultaren: Olen aloittamassa kylpyhuoneen ja kodinhoitohuoneen rakennusta talossa, joka koostuu jonkinlaisesta reikätiilestä. Se näyttää jonkinlaiselta blokilta mutta se ei ole Leca. Talo on rakennettu vuonna 1909. Nyt kysymys on, kuinka edetä sisäpuolen seinän verhoilussa ilman kosteusongelmia. Tila, johon rakennetaan, on aikaisemmin ollut talliosa, joten nykyinen sisäpuolen rappaus on
Skogssus: [citat] Omassa tapauksessani käytetään kiinnittämään kahva vanhaan hienoon porttiin, joka valitettavasti "korjattiin" kun veimme sen hitsaajalle, joka vaihtoi osan. Hän on avannut uudet kierreiät (M6) ja laittanut sisään karkeat koneruuvit, joissa aikaisemmin oli lähes piilossa olevat ja hienovaraiset uraruuvit. Näyttää hirveältä, mutta vaikea ratkaista, koska ruuvinreiät ovat
AlexKa1973: [citat] Valitettavasti kuormitus on mahdotonta ennustaa, mutta sen pitää olla osa hyllyjärjestelmää tavaroiden säilytykseen autotallissa, mutta toivon, että hylly kestää vähintään 100-150kg. Se voi olla hyvä idea käyttää ruuvitappia ja jatkomutteria.
cpalm: [citat] Jatka talofixillä, jos se tuntuu hyvältä, siitä tulee loistava. Mutta siitä ei tule samaa rakennetta, mikä oli alkuperäinen kysymys. Kosteutta en sinun tapauksessasi huolestuisi. Mutta myös kipsirappaus on mineraalista, "hengittää" ja kestää hieman kosteutta.
JSE: [citat] Portaita en amatöörinä huomannutkaan, ainakaan niin, että niistä voisi päätellä niin paljon. Kiitos että jaat tietosi (y)
RSRC: Tarkalleen Jos sinulla on hyvä ftx, uskon, että puolet on voitettu. Jos sinulla on muovi sisäpuolella - vaihtoehtoisesti kaikki diffuusioavointa mukaan lukien julkisivun maali vielä 40% Jäljelle jäävät 10% ovat kaikki poikkeukset. :)
larsbj: 45*220 C24 cc450 on ok, jos sinulla on joko kokoja tai teet kunnolliset liitokset. Käytän yleensä 5,4 m pituisia pituuksia ja asetan ne limittäin ja naulaan kunnolla yhteen. Koska sinulla on eri pituuksia, voit ottaa 4,5+5,4 pituuden, jolloin saat 2 m limityksen. Ilman tarkkaa laskentaa luulen, että tarvitset noin 20 kpl 90 mm nauloja liitokseen.
Gabsson: Näin, noin 6 kuukautta projektin aloittamisen jälkeen, saimme tämän aikaan. Jäljellä on saumattu peltikatto, kun sää paranee. Paljon ongelmanratkaisua matkan varrella betonilaskelman, raudoituksen, kuormien ja kuormanpurkamisen, liimapuupalkin, eristyksen jne. kanssa. Olen kuitenkin tyytyväinen valitsemiini lopullisiin ratkaisuihin. Ainoa ns. riskirakenne on katto, johon olen jättänyt
Maveric77: Sinulla on varmaan oikea, ajattelen väärin. Takaluukun jousi auttaa avaamaan luukun ja pitää vastaan alas mennessä. Tällaisen pitäisi toimia, jos se voi nostaa riittävän raskasta. Sitten kysymys onkin, miten löytää oikea malli. Kai se vain mitataan kuinka pitkä sen täytyy olla maksimi ulosvedettävässä asennossa ja kuinka paljon sen täytyy pystyä nostamaan, uskoisin.
bossespecial: Hieman enemmän keskustelua löytyy tästä ketjusta: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-snedtak.409430/#post-4123798
Plätt Fia: Todella mielenkiintoinen tiili, jonka he ovat luoneet. Mutta koneet on ostettava. Uskaltaisitko sijoittaa niihin? Grillin rakentaminen olisi todella helppoa. :) Sanoo hän, joka ei ole koskaan muurannut.... ;) https://sv.decorexpro.com/kirpich/lego/ [MEDIA=youtube]BGsSujRfC3s[/MEDIA]
ValterBy: Se meni erittäin hyvin. Katto on yhtä suora ja hieno kuin aiemmin :-)
tommib: Koska mielestäni yksiputkijärjestelmät ovat itse paholaisen keksintö, sanon, että vaihda koko höskä. Ongelmana yksiputkijärjestelmissä on, että niitä on hankala säätää kohdalleen. Jos vaihdat kaiken, sinun on joka tapauksessa tehtävä koko mitoitus uudestaan, koska muutat virtauksia vaihtamalla putket. Ei ole sen päänsäryn arvoista, sanon minä.
jonaserik: Poraa reikä, aseta tulppa ja leikkaa ruuvi, jos se on liian pitkä.
D.anne_85: Meillä on katettu ulkotila, jossa ikkunaseinät sijaitsevat laudan päällä, joka on suoraan valettua betonilaattaa vasten. Valettu laatta on varustettu laatoilla sekä sisä- että ulkopuolelta, katso kuva. Laudan ikkunaseinän alla on vuosien varrella vaurioitunut vedestä, ja nyt vesi valuu ulkotilan sisään laudan alitse/kautta sateella. Pylväät, jotka tukevat ulkotilan kattoa, seisovat
cpalm: [citat] Kyllä, monilla on ekplank. Tosin siellä on usein todella kieroutuneita ja surkeita kappaleita hyllyissä, niin että vastustaa maksaa niistä premium-hinta, mutta se on toinen asia. XL-bygg Palms trä:llä on pieni kulma kaikenlaista jalopuuta. He näyttävät olevan hieman tarkempia puutavaran laadun suhteen. Hintakin on vastaavasti...
blomfluga: Etsin rakennusneuvoja ja mieluusti kuvia sisäänrakennetusta porstuasta... työn alla, suunnitteilla olevaan rakenteeseeni ei tule lämmitystä... Tärkeintä on, että se saa ikkunat ja on hieman tuulelta suojattu...