Olen saanut talonvalmistajalta rakennuspiirustuksen, jota tarkastelen. Huomaan hieman yllättyneenä, että heillä ei ole mitään tuuletusrakoa ulkoverhouksen ja tuulensuojan välillä. Onko se yleistä? Voiko tulla ongelmia, jos ei ole kunnollista tuuletusta? Lisäksi he asentavat tuulensuojan sisältäpäin ulkokehikon sijaan, mikä vaikuttaa paljon hankalammalta, mutta ei ehkä vaikuta toimintaan sinänsä?
Vaikuttaa oudolta, heillä on erikoishöylättyjä 145x45 lankkuja ulkopaneelina. Näyttää vakaalta. Mutta tosiasia on, että siitä tulee yksivaihetiivistetty julkisivu, joka ajan myötä saa ongelmia veden tunkeutumisen kanssa.
Kuinka voit päätellä, että he aikovat laittaa paperin sisältä? Mikä valmistaja se on?
Meillä oli talo, rakennettu 1969 ilman ilmarakoa, mutta vain 95 mm eristyksellä.
Ostimme talon 1998, ja seuraavana vuonna jouduimme vaihtamaan kokonaisen seinän, sillä se oli täysin lahonnut sisäpuolelle asti kipsilevyyn.
Tämä oli Göteborgissa.
Että he asettavat pappia sisäpuolelta, sanoivat he minulle, kun puhuin heidän kanssaan. Halusin sen runkorakenteena, mutta tehdä loput itse, ja sitten he sanoivat, että papp ei kuulu runkorakenteeseen, vaan se tehdään sisäpuolelta myöhemmin. Eräässä heidän kuvauksessaan he ovat niittaneet pappia ulkopaneeliin!
Mielestäni tuntuu siltä, että on tarkoitus, että olisi vielä yksi kerros, joka muodostaa varsinaisen julkisivun. Se tunne minulla oli jo, kun näin piirustuksen ensimmäisen kerran.
Silloin ei ole niin kummallista, että he laittavat tuulensuojan puulaudan päälle.
oikea julkisivu erikoishöylätyistä laudoista? Ei kovin todennäköistä. Kaikki riippuu varmaankin siitä, millä he ajattelevat käsitellä puuta myöhemmin. Jos sen on tarkoitus olla maalaamaton tai vain öljytty jollain tavalla, se toimii todennäköisesti erinomaisesti ilman tuuletusrakoa. Jos maalataan jollain modernilla tiiviillä maalilla, se ei todennäköisesti toimi pitkään............
Olen omistanut talon, joka on rakennettu 1969 ilman tuuletusrakoa, mutta vain 95 mm eristyksellä.
Ostimme talon 1998, ja seuraavana vuonna jouduimme vaihtamaan kokonaisen sivun, koska se oli täysin lahonnut gyprociin asti sisäpuolella.
Tämä oli Göteborgissa.
Tuuletusrako on pakollinen!
Puhuin juuri kollegan kanssa tästä (olemme llekmän). Hänen talonsa vuodelta 1920 ei ole tuuletusrakoa ja ulkoverhous on kestänyt hyvin.
Mitään vanhempaa taloa ei yleensä rakennettu ilmanvaihtorakoa käyttäen, sillä se on myöhäisempi keksintö, kun julkisivuvärit alkoivat olla tiiviitä. 1900-1920-luvun talo mätänee myös, jos se maalataan muovimaalilla............
Vanha taloni (rakennettu 1946) ei ole ilmarakoa, mutta toisaalta siinä ei myöskään ole eristystä. Eli siinä on 4 tuuman "ilmarako", joka toimii eristeenä.
Se, mitä ilmarako tekee, on tuulettaa pois kosteus, joka jostain syystä on seinässä, muun muassa se, joka kulkee sisältä ulos. Vanhoissa taloissa seinät olivat ohuempia, kuten edellä on kuvattu, ja silloin kosteus ehti ulos ja tuulettua pois. Nykyaikaisissa taloissa, joissa seinät ovat huomattavasti paksummat, ilma ei ehdi kulkea ulos, mikä tarkoittaa, että se jää seinään ja kondensoituu, mikä aiheuttaa ongelmia. Siksi talo tiivistetään sisältä rakennusmuovilla, jolloin kosteuden kulkua ei tapahdu ja seinät eivät vaarannu homehtua tai lahota. Ilmarako on tarpeeton, koska kosteus, joka sen pitäisi tuulettaa pois, tulee ulkopuolelta sateen ja lumen muodossa ja voi yhtä hyvin kulkea takaisin samaa reittiä. Sisäilman kosteus tuuletetaan pois mekaanisesti. Siispä, mitään ilmarakoa ei pitäisi tarvita tässä seinärakenteessa, mutta miksi ei, kuten sanotaan, onhan hyvä käyttää sekä henkseleitä että vyötä. Kun otat heihin seuraavan kerran yhteyttä, kysy, miksi he asentavat tuulensuojapaperin sisältäpäin. Epäilen, että he haluavat saada talosta tiiviin, jotta he voivat työskennellä siellä mahdollisimman pian, ja silloin he säästävät aikaa, kun voivat asentaa uskomattoman vankan paneelin suoraan.
Ongelma, kuten minä sen näen, on se, että vesi esimerkiksi sadeveden kautta pääsee erittäin helposti julkisivun taakse, mutta sillä on erittäin vaikea löytää ulos. Jos siellä on kunnollinen ilmarako, jatkuva tuuletus vie kosteus mukanaan heti kun ilmankosteus on hieman alhaisempi.
Aiemmin ongelmaa ei ollut, koska julkisivu lämpeni sisäpuolelta tulevasta lämmöstä ja haihdutti kosteuden.
Ongelma, kuten näen sen, on että vesi esimerkiksi rankkasateen kautta pääsee hyvin helposti julkisivun taakse mutta on hyvin vaikea löytää ulos. Jos siellä on kunnon ilmarako, jatkuva ilmanvaihto kuljettaa kosteuden ulos heti, kun ilmankosteus on hieman alhaisempi.
Aiemmin ei ollut ongelmaa, koska julkisivu lämpeni sisäpuolelta tulevasta lämmöstä ja haihdutti kosteuden.
Tarkalleen, ja siksi tulisi sellainen tehdä heti, lisäkustannukset ovat vain murto-osa kokonaisuudesta eikä se haittaa, päinvastoin.
Niin kauan kuin ei maalata julkisivua ulkopuolelta diffuusiotiiviillä maalilla, esim. akrylaattimaalilla, pärjätään kyllä ilman tuuletusrakoa. Kun tehdään vertailuja menneisyyteen, on huomioitava, että puumateriaali oli ennen parempaa. Tiheämpikasvuista ja enemmän sydänpuuta sisältävää. 1930-luvun julkisivut selviävät hyvin, jos käytetään samaa maalitapaa kuin talon ollessa uusi. Nykyaikaiset talot, joissa julkisivussa on nopeakasvuista kuusta, tarvitsevat tuuletusraon. Varsinkin, jos aiotaan maalata ne modernilla maalilla. Tässä tapauksessa voidaan ehkä olettaa, että hirsijulkisivussa on hyvää puutavaraa. Se on myös paksumpaa.
Niin kauan kuin ei maalaa ulkoseinää diffuusionkestävällä maalilla, esim. akrylaattimaalilla, pärjää kyllä ilman ilmarakoa. Kun vertailee taaksepäin ajassa, on huomioitava, että puun materiaali oli ennen parempaa. Tiheämpää ja ydinpuun osuus suurempi. 1930-luvun julkisivut pärjäävät hyvin, jos käytetään samaa maalilaatua kuin silloin, kun talo oli uusi. Nykyaikaisissa taloissa, joissa julkisivussa käytetään nopeasti kasvanutta kuusta, tarvitaan ilmarako. Varsinkin jos aikoo maalata ne modernilla maalilla. Tässä tapauksessa voidaan ehkä olettaa, että hirsijulkisivussa on hyvää puuta. Onhan se lisäksi paksumpi.
Jos nyt ei ole ilmarakoa. Vanhat talot ovat usein tuulipaperilla ulkoverhouksen alla. Onko olemassa parempaa vaihtoehtoa, joka kestää paremmin? Tai saako rakennetta muuttaa paperista muoviin esimerkiksi? Tai toimiiko paperi yhtä hyvin kuin muovi tai vastaava?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.