Hei!
Olen ajatellut rakentaa ulkoliikuntapaikan puutarhaan, jossa mm. aion tehdä leuanvetoja ja muscle up -liikkeitä. Aion rakentaa sen painekyllästetyistä palkkeista, mutta en tiedä kuinka kiinnittää ne maahan. Painekyllästetyt palkit (95x95) tulevat olemaan 2,5m korkeita.

Vaihtoehto 1 on, että valuun palkin betonin sisään.
Vaihtoehto 2 on, että valuun kiinnikkeet betoniin ja ruuvaan palkit kiinni..

Uskon itse, että siitä tulee liian epävakaa kiinnikkeillä, mutta en oikein tiedä kuinka laskea se. Tiedättekö kuinka laskea sen ja mikä vaihtoehto toimii parhaiten?

J joelclaesson sanoi:
Hei!
Olen ajatellut rakentaa ulkokuntosalin puutarhaan, jossa mm. aion tehdä leukoja ja muscle up:eja. Aion rakentaa sen painekyllästettyjen tukien avulla, mutta en tiedä, miten ne kiinnitetään maahan. Painekyllästetyt tuet (95x95) ovat 2,5 metriä korkeita.

Vaihtoehto 1 on valaa tukipuu betoniin.
Vaihtoehto 2 on kiinnittää metalliset tukikengät betoniin ja ruuvata tuet paikalleen.

Uskon itse, että metalliset tukikengät tekevät siitä epävakaan, mutta en ole varma, miten laskisin tämän. Tiedättekö, miten minun pitäisi laskea tämä, ja mikä vaihtoehto mielestänne toimii parhaiten?
Meillä on keinu/kiipeilyteline, jonka olen rakentanut itse.
Ensimmäiset 4 tolppaa ovat maaruuvatuilla kiinni ja se on vakaa.
Mutta viime kesänä laajensin telineen vähän, ja silloin kaivoin kuopan ja valoin tolpan kiinni betoniin, siitä tuli huomattavasti vakaampi.
Puu tolppa, joka on valettu betoniin ja ympärillä vihreää nurmikkoa aurinkoisena päivänä. Itse rakennettu puinen kiipeilyteline ja keinu pihalla, osittain betoniin valettu tukevuuden parantamiseksi.

• Tykkään
Roffe_riff ja 1 muu
  • Laddar…
Olen tehnyt samanlaisen telineen neljällä jalalla neliön muodossa ja silloin vain porannut reiän (skurupsborren), asettanut tolpan alas ja sitten vain täyttänyt 8-16 makadamilla ympärillä. Tuli erittäin tukevaksi ja helpommaksi kuin valaminen.

• Tykkään
tobiast ja 1 muu
  • Laddar…
M Marsman80 sanoi:
Olen tehnyt samanlaisen telineen neljällä jalalla neliöön ja silloin vain porasin reiän (skurupsborren), asetin tolpan alas ja täytin makadamilla 8-16 ympärille. Tuli erittäin vakaa ja helpompi kuin valaminen.
Mädäntyykö tolppa? Minun on tarkoitus rakentaa kasvituki ja kohtaan samanlaisen haasteen.

• Tykkään
MillaJohan
  • Laddar…
Fulkemisten
rock_fc rock_fc sanoi:
Lahoavatko tolpat? Aion rakentaa köynnöstuen ja minulla on sama haaste edessäni.
Ei. Ei jos käyttää painekyllästettyä, se on koko juttu.

• Tykkään
rock_fc
  • Laddar…
Paineluokiteltu A tarvitset!

Ruuvata kaksinkertaisten karkeiden pintalautojen kanssa. Älä koskaan valaa sisään puuta. Se mädäntyy. Se vie vain hieman kauemmin, jos se on painekyllästetty. Sitten sitä seisoo siellä betonimöykyn kanssa, joka on kyllästetty myrkyllisillä jätteillä.

Maaperän laatu määrittää sitten, kuinka vakaaksi se tulee. Jos, kuten meillä, on kunnollinen savimaa, tarvitaan suuria betonipilareita ja paljon hiekkaa/soraa ympärille. Maaperä voi kyllä kovettua betoniksi pinnalta kesällä, mutta talvella (+ keväällä ja syksyllä), kun maa on kostea, se on vakaa kuin laiturilampeen.

Peter2400 Peter2400 sanoi:
Meillä on keinu/kiipeilyteline, jonka olen itse rakentanut. Neljä ensimmäistä tolppaa on kiinnitetty maaruuvilla ja se on vakaa. Mutta viime kesänä laajensin hieman telinettä, ja silloin kaivoin reiän ja valoin tolpan betoniin, siitä tuli huomattavasti vakaampi. [kuva] [kuva]
Mitkä ovat tolppien mitat?

Rickard.
Rakennetaan tuhansia rakennuksia tällä tavalla eri puolilla maailmaa. Ei ole mitään sellaista, jota meidän pitäisi tavoitella, koska lopulta se kuitenkin mätänee, mutta se todistaa, että niin kauan kuin valitsee oikean puutavaran, se kestää hyvin pitkään. Varmasti pidempään kuin ulkokuntosalin ja kiipeilytelineen normaali käyttöikä.

• Tykkään
zsimpey ja 2 muuta
  • Laddar…
T
En kyllä valaisi ollenkaan tuollaiseen rakenteeseen. Se on enemmän pysyviä rakenteita ja mahdollisesti suuria kuormituksia varten, joihin halutaan käyttää perustuksia tai laattaa. Riski on myös, että se ei ole käytössä kymmenen vuoden kuluttua tai halutaan käyttää tilaa toiseen tarkoitukseen, ja sitten täytyy kaivaa perustukset ylös.

Joko maakehikko tai metpost, molemmat ovat riittävän vakaita leuanvetotankoa varten. Jos valitsee maakehikon, voi vetää muutaman 2"3 kulmiin ja kiinnittää ne kehikkoon ruuveilla. Metpostia käyttäisin tai vaihtoehtoisesti iskisin tolpat suoraan maahan, riippuen maapohjasta. Todennäköisesti nopein ja halvin vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
Klaugust Klaugust sanoi:
Mitä mittoja tolpissasi on?
95x95.
Mielestäni paras tapa on edelleen valaa tolppa maahan, tai vaihtoehtoisesti kuten Marsman80:n vaihtoehto syvällä reiällä ja murskeella.
Tällaisessa rakenteessa on melko korkea kuormitus, tolppien korkeus ja heiluvat voimat, ei voida verrata esim. terassiin.

Rakennettu ulkoliikuntapaikka leuanvetoja/muscleupeja varten, käytin pilareita. Kaivoin ylimääräisen suuret reiät pilareille, jotta pilari + 3 säkkiä karkeabetonia mahtui paikalleen. Rakenteesta tuli todella vakaa. Kuten monet muut kirjoittavat, älä kiinnitä puuta betonilla, vaikka se olisi painekyllästettyä, koska se tulee lahoamaan ennemmin tai myöhemmin.

H Huset81 sanoi:
Kuten monet muut kirjoittavat, älä valaa puuta kiinni, vaikka se olisi painekyllästettyä, sillä se lahoaa ennemmin tai myöhemmin.
Kun 20 vuoden kuluttua pylväät ovat lahonneet, sahaan ne maan tasalle ja laitan vähän pintamultaa päälle, ei kovin vaikeaa.

• Tykkään
Huzzbutt
  • Laddar…
O
H Huset81 sanoi:
Rakensin ulkokuntosalin pullups/muscleups, käytin perustuskiviä. Kaivoin ylimääräisen isot reiät perustuskiville, jotta sain mahtumaan perustuskivi + 3 säkkiä karkeabetonia. Rakennelma tuli erittäin vakaaksi. Kuten monet muut kirjoittavat, älä kiinnitä puuta valettuun betoniin edes painekyllästettynä, sillä se mätänee ennemmin tai myöhemmin.
Ostit siis valmiita 500/700mm perustuskiviä, jotka asetit reikiin ja lisäsit betonia päälle?

Aion kiinnittää rakenteeni julkisivuseinään. Antaako tämä riittävän vakauden, etteivät perustukset ole niin tärkeitä? Pelkään epävakautta, jos vain asetan perustuskivet ja ruuvaan palkit kiinni tolppakenkien avulla maanpinnan yläpuolelle, mutta en myöskään halua tehdä enemmän kuin tarpeen tälle rakenteelle, ei se kuitenkaan ole siellä ikuisesti.

O olsjo sanoi:
Ostit siis valmiit 500/700mm pilarit, joiden asetit reikään ja lisäsit betonia niiden päälle?

Aion kiinnittää telineeni julkisivuun. Antaako se riittävästi vakautta, jotta perusta ei ole niin tärkeä? Pelkään epävakautta, jos vain asetan pilarit maahan ja kiinnitän puurungot tolppakenkien avulla maan yläpuolelle, mutta en halua tehdä enempää kuin on tarpeen tämän telineen kanssa, eihän se tule olemaan siinä ikuisesti.
Jos kiinnität seinään ja pilariin, siitä tulee vakaa. Minä kiinnitin omani parvekkeen palkkeihin ja peltikulmilla julkisivuun, eikä se heilu. Ilman kiinnitystä julkisivuun, tolppani (95 mm) heiluivat kovasti keinuessa PU. Kiinnitys julkisivuun ratkaisi ongelman.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.