Minulla on ulkopuolinen kellarin laskeutuminen kahdella ovella/portilla, kuten alla olevassa kuvassa (ei minun kuvani, mutta sama periaate). Portit ovat raskaita avata ja sulkea, täysin riippuvaisia portin omapainosta.
Yritän löytää ratkaisun siihen, miten voisi joko sähköisesti ohjata niitä (kallista?) tai ainakin keventää niiden painoa. Tähän mennessä olen miettinyt jousia, jotka asennettaisiin alaosaan, jotka mielessäni olisivat aina tietyn verran ylöspäin kohdistuvia. Sen pitäisi keventää portin painoa? Jousi, joka on sylinterin sisällä ja työntää ylöspäin, kun porttia avataan, ja vastustaa, kun porttia suljetaan.
Olen huomannut, että on olemassa kaasujousia, kuten auton takaluukussa, mutta ne ovat kai enemmän suojaksi puristumiselta ja vastustavat sekä ylös että alas menevää liikettä?
Tietääkö joku, mikä jousityyppi tämä on, jota minun pitäisi etsiä? En ole mitannut, kuinka monta kiloa tarvitaan portin nostamiseen ylöspäin, mutta luulen, että tarvitaan noin 15-20 kg voimaa, kun portit ovat täysin kiinni. Sitten tietysti tämä voima vähenee, mitä enemmän porttia avataan ja sen paino on enemmän saranoilla kuin kädessä.
Mitä tarkoitat sillä, että ne ovat puristussuojia varten? Kaasujousi, joka painaa 100N:llä, auttaa ylöspäin mentäessä ja vastustaa alaspäin mentäessä samalla voimalla, kun se puristuu. Jostain sen energian täytyy tulla, jotta se jaksaa auttaa ylöspäin seuraavalla kerralla?
Saatat ajatella ovijarrua, joka näyttää samantyyppiseltä kuin kaasujousi. Ne estävät esimerkiksi ovia avautumasta tai paiskautumasta kiinni, mutta eivät auta sinua avaamaan ovea.
Ne vastustavat liikettä molempiin suuntiin ja tekisivät luukun avaamisesta vieläkin vaikeampaa (mutta vähentäisivät riskiä, että luukun paiskaisi varpaille, jos sen pudottaa puoliväliin).
Sinulla on varmaan oikea, ajattelen väärin. Takaluukun jousi auttaa avaamaan luukun ja pitää vastaan alas mennessä. Tällaisen pitäisi toimia, jos se voi nostaa riittävän raskasta.
Sitten kysymys onkin, miten löytää oikea malli. Kai se vain mitataan kuinka pitkä sen täytyy olla maksimi ulosvedettävässä asennossa ja kuinka paljon sen täytyy pystyä nostamaan, uskoisin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.