Hei,
Aloitan juuri aidan rakentamista ja tarvitsisin hieman neuvoja kiinnityslistan mitoituksista sekä kauniista pystypuun kiinnityksestä. Tolpat kiinnitetään tolppatukien avulla, jotka puolestaan ovat savessa.

Ajatellut mitat ovat:
Tolppa 70x70mm cc1000mm
Kiinnityslista 45x28mm
Pystypuut 45x25mm

Onko kiinnityslista liian heikko? Haluan sen pääasiassa sen vuoksi, että mielestäni se näyttää paremmalta esteettisesti, jos sillä ei ole samaa mittaa kuin tolpat.

Onko kenelläkään kokemusta kauniista ja mahdollisimman piilotetusta kiinnityksestä? Olen harkinnut piilotettua terassiruuviä, mutta kun pystypuu ja kiinnityslista ovat vain 52mm, en ole varma, voiko 45 asteen kulmaan ruuvata ilman että ruuvi tulee läpi taustan puolelta.
Tolpat ja kiinnityslista ostetaan käsittelemättömänä ja ne maalataan, pystypuut ostetaan pohjamaalattuna ja ne peitemaalataan vain.

Olen tehnyt mittakaavaan, mutta ei niin kaunis, piirustuksen, jonka liitän mukaan.

Olen kiitollinen kaikesta palautteesta, jonka voin saada.

• Rakennuksen aita piirros, jossa pystysuorat säleet ja diagonaalinen tukirakenne keskellä. Korkeus- ja leveysmitat merkittynä.
richardtenggren
Tarvitsetko todella niin monta tolppaa?
Suunnittelen noin 2 m-osioita, mutta minulla on betonimuuri, johon tolpat kiinnitetään, ja paksummat mitat aitauslanoissa (50x75).
Mutta valmiit aitaosat ovat yleensä noin 1,8 m leveitä?

richardtenggren richardtenggren sanoi:
Behöver du verkligen så många stolpar?
Jag planerar ca 2m-sektioner, dock har jag en betongmur som stolparna ska fästas i och grövre dimensioner på staketslanan(50x75).
Men färdiga staketsektioner brukar väl vara ca 1,8 m breda?
Hade samma tanke i början, dock med 95x95. Men mina grannar som har liggande ribbor på sna staket har 70x70-stolpar med cc 1000, därför har jag valt samma.

Yksi vaihtoehto, jota olen miettinyt, on:
Tolpat 95x95 cc1500
Naularuuvi 50x75
Pinnat 45x25

Tämä voi näyttää esteettisemmältä, ja saan myös paksumman naularuuvin ruuvia varten.

Voin mainita, että aion myös asentaa portin, enkä halua sen olevan liian leveä.

• Piirros puuaidasta, jossa on pystysuoria lautoja ja mittamerkinnät. Näyttää portin vasemmalla puolella.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.