Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
jawen: Lasketaan yleensä, että se kuivuu 1 mm päivässä, mutta se on kaava maton asettamiseen eli tiiviin maton päälle. Jos aiot käyttää vain itse tasoitetta pintana, sen pitäisi olla tarpeeksi kovaa 6-8 tunnissa. Voisit laittaa klinkkerit päälle aikaisin, sillä se kuivuu kuitenkin saumojensa kautta.
Akerfeldt: [citat] Tarvitsee tarkistaa ullakon ilmanvaihto kondensaatio-ongelman välttämiseksi. Ajattelin siksi, että olisi hyvä, jos sisäkatossa olisi muovia, jotta lämpimämpi ilma ei nousisi ylöspäin.
fribygg: Nykyisen pystytukin sisäpuolelle ruuvaisin 45x95 makuulle, sitten makuulle OSB ja pystyyn kipsilevy.
fribygg: [citat] Lisää uusi 'Örnpapp', se on nopeaa, helppoa ja halpaa tehdä nyt.
Stefan N: Putshake. https://www.toolab.se/tebo-putshake-fyrkantig-300x7mm?gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIgmsN060kUBOqlMq1Sc7Yd8hh5tEmEmBdz8dYAFYz6mQBuytUNsXBhoCE4MQAvD_BwE
Rofaj: Jos kostutan ensin ja sitten levitän tasoitteen ja annan sen kuivua, pitäisikö minun myös kostuttaa tasoite hieman ennen seuraavaa tasoitekerrosta?
sturnus: Luulen, että se on kantava seinä. Vaikka toisen kerroksen palkit ovat yhtenä osana, se, joka niitä tukee, ei taipuisin liikaa. Piirros osoittaa, että ulkoseinien jänneväli on noin 8 m. Ratkaisuna on jättää 2-3 hirttä katon alle palkiksi, koska oletan, että tämän rakennuksen seinät ovat hirsiä. Seinien viereen käyttäisin pilareita tukemaan tätä palkkia.
niklas nord: Hei! Olen yhdistänyt pienen autotallin kotona, mutta kun minulla on paljon kattokorkeutta, ajattelin rakentaa välipohjan autotallin kahdelle seinälle. Välipohjan syvyys on noin 2-2,5 m ja tukien välinen etäisyys on 4 ja 6 metriä. Haluaisin selvitä ilman lisää tolppia, arvelen että voisin jättää pois yhden palkin seinää vasten ja näin välttyisin yhdeltä tolpalta ja kahdelta
Tjrex: Lattia tarvitsee liikkumavaraa ja näin sokkeli voi helpommin peittää mahdollisen raon.
witten: [citat] Se on niin pehmeää materiaalia, että leikkauksista tulee siistejä melkein riippumatta siitä, mitä terää käytät. Puuterä käy hyvin, mutta se kuluu loppuun muutamassa tunnissa. Löysin kuitusementtiterän jiirisahaan Amazonista, ei löydy mistään suomalaisista kaupoista. Muita vinkkejä ovat kivilautaset pistosahaan, timanttisahat monitoimityökaluun ja uhrautuva käsisaha.
Testarn: Jos talo on juuri rakennettu, teillä on kai (?) rakennuspiirustukset, jotka näyttävät, miten seinät on rakennettu, ja sieltä voitte nähdä, onko kipsilevyn takana puulevyä ja missä ulkoseinän muovi sijaitsee. Sisäseinissä ei ole väliä, meneekö ruuvi eristeen sisään, mutta ulkoseinässä ei haluta tehdä reikiä muovikalvoon, joka on levyjen takana. Usein muovi asetetaan ohuemman
fribygg: Rakentaminen 2"x3" pitää hyvin, vaikka laittaisit sen tasolle, mahdollinen taipuma ei ole juuri ongelma tässä tapauksessa.
Skåning82: [citat] [citat] Olen samaa mieltä. Näsetissä gbg:ssä on, mitä vaikuttaa, täysin remontoitu rivitalo myynnissä hintaan 5.2. Rakennettu 67, 123m2. Luulen, että on vaikea laskea tuota täysremonttia kannattavaksi. Jos merenranta ei nyt ole se tärkein niin maaseudulla on paljon kaunista, siellä saat paljon enemmän rahalle vastinetta. Merenranta on hieman halvempi hieman etelämpänä,
Matti_75: Et voi tehdä paljon sisältä. Ota vain härkä sarvista ja kaivaudu ulkopuolelle.
Jono1977: [citat] mitä käytit sitten? Minunkin pitää porata betoniin/tiileen…
A.h.: Kiitos vastauksista, sitten ei ole mitään akuuttia, joka tarvitsisi toimenpiteitä toisin sanoen vain esteettistä.
Mörner: Päivitys: Vuokranantaja vastasi, että seinässä ei pitäisi olla mitään, joten lopulta porasin reiän peltiin (tuntui olevan ehkä 1-2 mm) ja kiinnitin ruuvin siihen.
WarraWarra: Päivitetään ketju siitä, mitä tein, jos joku löytää ketjun tulevaisuudessa saman ongelman kanssa. Rakensin lattiarungon käyttämällä 95 x 45 palkkeja. Ruuvitin ensin pitkät palkit molemmin puolin portaita tukevilla asennusruuveilla sen jälkeen, kun olin porannut kokeeksi muutamissa paikoissa varmistaakseni, että kiinnityskohtia löytyi. Kiinnitin sitten poikittaiset palkit
Hammarman: Voinko pitää reglar lasitetulla terassilla talvikuukausina ja ottaa ne sisälle ja asentaa kylminä, vai pitääkö niitä lämmittää muutama päivä huonelämpötilassa ensin?
andhak2802: [citat] Lisäksi on mainittava, että kyseinen väliseinä on hormiseinä ja ulottuu koko talon läpi aina perustukseen asti, missä se on vahvistettu.
Anonymiserad 559485: Katsoin tämän videon. [MEDIA=youtube]3K3YHYope9E[/MEDIA] Olen oikeastaan utelias mistä voisi löytää noita kiinnikkeitä, jotka he ruuvaavat puuhun? Onko kenelläkään tietoa jälleenmyyjästä Ruotsissa? Ystävällisin terveisin!
sturnus: [bild] Kuten yläpuolella olevassa valokuvassa näkyy, se on kantava seinä (palkit yhdistyvät siihen), joten et voi muuttaa sitä ilman suunnitelmaa ja lupaa.
plåtrickard: Kuten sanottu, kuvat.. mutta minun (plåtslagare)maailmassani ongelma johtuu siitä, että koukku on pystysuorassa, mutta räystäslauta on kulmassa kattokaatoon nähden? Silloin koukun ja räystäslaudan väliin jää ilmaa pohjassa. Mutta koukku on viimeistä tuoksua vasten, joten en ymmärrä, miten se voidaan siirtää. On mahdollista, että toisenlainen koukku voi ratkaista ongelman.
Solidwork: [citat] Ajattelin sitä aluksi, mutta alusta oli rutikuiva. Oli vain tuuletettu lista, joka liimattiin kiinni kuumaliimalla (helpon purkamisen vuoksi).
LunneLunne123123: [citat] [citat] Kiitos vinkistä, aion tarkistaa sen!
Liljeros: Suosittelisin kuitenkin muuraamaan sen lecaharkoista, muuraaminen vain 2 kierrosta on sopiva ensimmäinen projekti mitä suurimmassa määrin. Sisäpuolelle kuitenkin roiskuu vettä ja koska kyseessä on kasvihuone, sinulla ei ole mitään räystäsulkonemaa, joka suojaisi ulkopuolella. Se ei ole hyvä paikka kertaa puuseinälle.
jawen: [citat] Mihin ajattelit käyttää sitä? Käyttötapasi vaikuttaa vähän siihen, minkä mahdollisen käsittelyn sinun tulisi tehdä kivelle. Voit ostaa pienimmän purkin Zar Ultra -polyuretaanilakkaa, sitä löytyy kaikista maaliliikkeistä kiiltävänä tai mattana. Ja sudita siinä, missä olet leikannut levyn, jotta se ei ime mitään värjättyä. Alla oleva linkki kiiltävään. (lähinnä
amoreex: [citat] ei ehkä. Enemmän tukevuutta Mutta mutta nyt se on selvitetty joka tapauksessa!