Rakennan pienen varaston allastekniikkaa varten ja haluaisin rakentaa katon korkeudesta johtuen 44x70 puhutuista, mikä on tietysti heikko, mutta onko joku, jolla on tietoa, joka voi suunnilleen arvioida, kuinka se kestäisi.
Varasto on 2 metriä leveä ja 1,3 metriä syvä. Kattoparrut saavat jänneväliksi 1,3 metriä ja voin asettaa ne tiheästi. Päälle on suunniteltu raakalauta, huopa ja pelti.
8 asteen kaltevuus.
8 astetta on matala kaltevuus ja 70 mm on ohut kattotuolivertailussa. Missä lumivyöhykeessä asut?
En ole koskaan nähnyt kattotuoleja alle 45x120 ja silloinkin vahvistettuna (w tai kehys), jos aiot rakentaa satulakaton, mutta toisaalta se on vain 2 m jänneväli...
Mutta etsitkö ehkä yhtä ainoaa sääntöä ylhäältä kuten pulpettikatto (kattotuoli yhdessä aukossa) ennemmin kuin satulakatto?
Lumivyöhykkeellä 1 sen pitäisi sitten oppaan mukaan toimia 45x120 C24:llä.
Jos asetat sen syvyyteen (1,3 m) saatat selvitä jopa 45x95...samalla tavalla, jos asetat ne tiheämmin kuin cc 120
8 astetta on matala kaltevuus ja 70mm on ohut kattotuoliyhteydessä.
Missä lumivyöhykeessä asut?
En ole koskaan nähnyt kattotuoleja alle 45x120 ja silloin vahvistettuna (w tai kehikko), jos aiot rakentaa harjakattoa, mutta toisaalta jänneväli on vain 2m...
Mutta oletko ehkä etsimässä yhtä säädöstä, kuten pulpettikatto (kattotuoli yhdessä lokerossa) ennemmin kuin harjakattoa?
Lumivyöhykkeessä 1 oppaan mukaan sen pitäisi toimia 45x120 C24:llä.
Jos asetat sen syvyyteen (1,3m), saattaisit pärjätä 45x95:lläkin... samalla tavalla, jos asetat ne tiheämmin kuin cc 120
[linkki]
On todellakin kattotuolit ” ” … Tulee varasto kuten tämä, joten se on melko yksinkertainen. Myös 45x70 on periaatteessa liian korkea, mutta alhaisin, mitä mietin. Ajattelen, että sen pitäisi kestää, mutta katsotaan.
Ovat todellakin kattotuoleja ” ” sisällä... Tulee olemaan tällainen vaja, joten se on aika yksinkertaista. Myös 45x70 on oikeastaan liian korkea, mutta alin, jota harkitsen. Ajattelen, että sen pitäisi kestää, mutta katsotaan.
Joo, sitä ajattelin, ehkä se ei ole niin paljon kattotuoli kuin "palkki joka pitää katon" (kutsutaan puuoppaassa "katto-orret tilassa").
2m ei ole täysin ongelmaton 45x70:lle kuitenkaan, 8 asteen kaltevuudella ja metrillä lunta voi tulla painoa, itse olisin mennyt 45x95:een... mutta toisaalta: Jos laitat tyyppiä cc 60, ehkä selviät. Eikä ehkä ole mikään katastrofi jos se murtuu, voit rakentaa sen uudelleen ensi kesänä vain
Juuri niin minä ajattelin, se ei ehkä ole kattotuoli niin paljon kuin "sääntö joka pitää katon" (kutsutaan puuoppaassa "Kattopalkit yhdessä osastossa")
2 m ei ole täysin ongelmatonta 45x70:lle kuitenkaan, 8 asteen kallistuksella ja metrin lumella sen päällä siitä voi tulla jonkin verran painoa, minä menisin ylöspäin 45x95... mutta toisaalta: Jos asetat esimerkiksi cc 60, pärjäät ehkä. Eikä ole mikään katastrofi jos se murtuu, voit rakentaa sen uudelleen ensi kesänä vain
juuri niin, ja voin määrittää cc 30 jos tarvitaan myös. Ja erittäin erittäin harvoin on metri lunta Uplannissa. Ja jos on, voin tehdä katon uudelleen kuten sanottu.
Kun olet sisällä ja alat tuntea "oi, nyt on paljon raskasta lunta katolla", niin menet ulos ja pyyhkäiset pois osan siitä... Näen kyseisen tyyppisen rakennuksen katon mitoituksen ongelmattomana...
Tai osta limträ 56x225 ja aseta ne platten c-c 600.
Saat ohuemman katon (mitä haluat) ja jännevälin ollessa vain 1.3m nukkuisin rauhallisesti, vaikka tulisi paljon lunta.
"Kattotuolin kaltevuus on vain 140 mm.
osta 45x195 tai 45x220 ja sahaa pois kiila molemmilta puolilta.
Klassisen W-saksiristikon tekeminen on naurettavaa.
protte
45x220 tuntuu melko liioitellulta. Lisäksi katon korkeus pienessä vajassa vähenisi huomattavasti valitettavasti. Otan 45x70 niin katsotaan kuinka se kestää. Arvaukseni on, että se kestää ja jos ei kestä, teen sen uudestaan talven jälkeen.
Kun istuu sisällä ja alkaa tuntea "oi, nyt on paljon raskasta lunta katolla", niin menee ulos ja lakaisee osan siitä pois... Näen sen tyyppisen rakennuksen katon mitoituksen ei-ongelmana...
Ajattelen samoin. Minulla on "rakennussarjamökki" bauhausista, koko 1,4x2,8m pulpettikatolla, jossa raakapontti vain lepää ulkoseinillä sekä kaksi yhdistettyä 28x120 keskellä "pitkän sivun" suuntaisesti.
Lumisateen lapioin katolta pois, kun sitä oli noin 30 cm...
Yleensä ylimitoitan aina, mutta nyt on todella toisinpäin.
Tältä se näyttää. Syynä siihen, etten halua rakentaa suuremmilla mitoilla, on saada mahdollisimman paljon korkeutta pieneen vajaaan, samalla kun en saa ylittää 120 cm ulkomittaa. Osa "vajasta" on kaivettu ja tulee olemaan terassin alla.
Sen tulisi sisältää hiekkasuodatin ja allaspumppu.
Aion rakentaa ja vahvistaa, mutta juuri nyt olen eniten huolissani 80 cm leveästä aukosta. Siinä näen suurimman riskin painumiselle.
Mitä mieltä olette kantavuudesta? Lumi poistetaan joka tapauksessa raakapuun koosta riippumatta, mutta onko se selvästi liian heikko tällaiselle pienelle vajalle?