Hei, olin ajatellut verhota talon vaakasuoralla kuitusementtipaneelilla ja mietin vähän sen työstöä. Tietenkin käytetään vähähampaisia timanttilevyjä, mutta koot tuntuvat siltä, että niitä käytetään vain käsipyörösahassa?
Voiko tiheällä levyllä käyttää sekä jiiri- ja katkaisusaha, että Dewalt pöytäsaha? Ymmärrän, että pöly hioutuu pöytään, ohjauslistaan ym.
Mutta täytyy sahata pitkiä kaistaleita, joiden on oltava täydellisiä leikkuujäljeltään, ilman lohkeamia yläpuolella. Olen nimittäin vähän tyhmä, aion valmistaa pyöristettyjä nurkkia....
 
Usein terien reiät ovat erilaisia, 22,23mm kulmahiomakoneelle ja 20mm käsipyörösahalle. Minun katkaisu/jiirisahassani on 30mm reikä terässä.

Olen kokeillut (vähän huvikseen) leikata betonikiveä Makita akkuporakoneella varustetulla käsipyörösahalla. Eteni hitaasti, mutta onnistui. Silloin ostin terän Hornbachista ja soviterenkaan, joka muutti reiän 22,23 mm:stä 20 mm:iin, jotta terä voidaan kiinnittää pyörösahaan.

Pöytäsahoista minulla on valitettavasti 0 kokemusta.

Edit, hyvä hengityssuoja on suositeltavaa!
 
On parasta käyttää oikeaa kuitusementtiterää upotussahassa ja leikata viivottimen avulla. Jos käyttää "uhrilevyä", kuten vaneria tai OSB:ta kuitusementtilevyn alla, ja asettaa terän syvyyden muutaman millimetrin syvemmälle kuin kuitusementtilevyn paksuus, sekä käyttää sahan kanssa imuria, niin pölyä ei käytännössä synny ollenkaan. On myös kätevää käyttää upotussahaa ja viivainta, koska on helppo huomata, että levyt eivät ehkä ole tarkalleen saman levyisiä päättymishetkellä jne. Jos et aio asentaa levyjä pitkän aikaa, vaan esimerkiksi viikonloppuna, niin vuokraisin upotussahan, koska ne kuluttavat laitteita melko paljon.
 
S Snickarkirre sanoi:
Paras vaihtoehto on käyttää oikeaa kuitusementtiterää upotussahassa ja käyttää linjaalia. Jos käytät "uhrauslevyä", kuten vaneria tai OSB-levyä kuitusementtilevyn alla ja asetat terän syvyyden muutaman millimetrin syvemmäksi kuin kuitusementtilevyn paksuus ja käytät pölynimuria sahan kanssa, pölyä ei juurikaan synny. On myös kätevää käyttää upotussahaa ja linjaalia, koska on helppo tapahtua, että levyt eivät ole tarkalleen samanlevyisiä lopussa jne. Jos et ole laittamassa levyjä pidemmäksi aikaa vaan esimerkiksi viikonlopun ajan, vuokraisin upotussahan, koska ne kuluttavat aika lailla välineitä.
Ok, kiitos vinkeistä. Voiko/sopiiko DeWalt halkaisusahaasi teriä? Kuinka hyvästä jäljestä on kyse? Jos sahaa suikaleita, tuleeko jäljestä yhtä siisti kuin jos sahaa massiivipuuta vastateroitulla HM-terällä?
 
Hmm sitä en oikeastaan tiedä, mutta varmasti niitä löytyy, jos jaksat etsiä. Taitaa kuitenkin tulla aikamoinen pölypilvi, jos saat käsiisi sellaisen terän. Mutta jos olet ulkona ja käytät maskia, niin varmasti se toimii. Uskon, että leikkaukset ovat samanlaisia, käytitpä halkaisusaha tai upotussaha. Leikkausjälki on kuitenkin kaunis, kun käytät upotussahaa ja viivainta. Haluatko terävät reunat vai pienen viisteen? Ne voivat lohjeta hieman, joten jos haluat terävät reunat, suosittelen sinua sahaamaan levyn ylösalaisin, jos käytät upotussahaa. Upotussahan etuna on, että se on helppo sovittaa levy/nauha esimerkiksi nurkkaan, jos ne eivät ole aivan vaaterissa. Halkaisusahan etu taas on, jos aiot sahata paljon nauhoja samalla mitalla, kuten näyttää?
 

Paras vastaus

F frityreldarn sanoi:
Ok tack för tipsen. kan man/finns det klingor för typ dewalt klyvsåg? Hur bra blir snittet? säg att man sågar remsor, blir snitten lika rena som om man sågar massivt virke med en nyslipad hm klinga?
Se on niin pehmeää materiaalia, että leikkauksista tulee siistejä melkein riippumatta siitä, mitä terää käytät. Puuterä käy hyvin, mutta se kuluu loppuun muutamassa tunnissa.

Löysin kuitusementtiterän jiirisahaan Amazonista, ei löydy mistään suomalaisista kaupoista.

Muita vinkkejä ovat kivilautaset pistosahaan, timanttisahat monitoimityökaluun ja uhrautuva käsisaha. Voit myös raaputtaa ja katkaista kuitusementin.
 
  • Tykkään
frityreldarn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.