4 012 lukukertaa ·
16 vastausta
4k lukukertaa
16 vastausta
Kierretanko sillan alla
Olen uusimassa laituriani. Se on aiemmin pysynyt pystyssä melko harvoilla ja ohuilla kierteellisillä tangoilla. Nyt olen valanut pari pilaria sinne, missä näyttää olevan eniten tarvetta. Mutta ajatus kierteellisistä tangoista tuntuu kätevältä. Laituri sijaitsee suurien kivien päällä ja suunnitelmani on porata tankoja, joiden halkaisija on vähintään 12 mm, kiviin. Lisäksi tarvitaan levy kantavien palkkien alle runkoon. Vettä voi tietenkin roiskua välillä, mutta muuten tangot tulevat olemaan vedenpinnan yläpuolella. Laituri on 16 metriä pitkä ja noin 4 metriä leveä. Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja neuvoja tähän liittyen.
Menee hyvin, mutta käytä ruostumattomia tankoja ja muttereita. Sitten jos ajattelet, että 12 mm riittää, ne ovat vetolujuudeltaan hyviä ja liitosmuttereita löytyy. Muuten käytä 16 mm. tapauksenasi hieman karkeaa. miten olet ajatellut ankkuroida ne kiveen. Useimmissa tapauksissa ne asetetaan suoraan laiturirakenteen läpi, jotta se pysyy paremmin yhdessä. Löytyy Classelta.
Olen ajatellut porata kiveen ja ruuvata alas tankoja. Onko mahdollista?J jonaserik sanoi:Går bra men ta rostfria stänger och muttrar. Sen om du tänker att 12 mmska hålla, dom är dragstarka och skarvmuttrar finns. Annars 16 mm.i ditt fall lite grovt. hur har du tänkt ankra dom i sten. I flesta fall sätter man dom rakt igenom bryggkonstruktionen för att hålla ihop det bättre. Finns på Classes.
En tiedä tarkalleen mitä työkaluja ruuvaamiseen tarvitaan. Vai ehkä porata reikiä ja täyttää jotkut massalla?
Et koskaan saa varmaa otetta yrittämällä kierrettää tankoa kiveen tai kallioon. Se täytyy ankkuroida jollakin. On monia tapoja, ankkurimassa/rikki jne. Lue vähän täältä ja klikkaa eteenpäin, kärreanske voisi syntyä neronleimaus. Sitten miten on ispress kanssa on toinen asia. Silloin se pahenee entisestään
https://www.google.com/search?rlz=1...vEDHZ7AA1gQ1QJ6BAhHEAE&biw=1600&bih=827&dpr=1
https://www.google.com/search?rlz=1...vEDHZ7AA1gQ1QJ6BAhHEAE&biw=1600&bih=827&dpr=1
J jonaserik sanoi:Et koskaan saa varmaa kiinnitystä yrittämällä kierteittää tankoa kiveen tai kallioon. Se täytyy ankkuroida jollakin. On olemassa monia tapoja, ankkurimassa/rikkihappo y.m.s. Lue vähän tästä ja klikkaa eteenpäin, saatat ehkä saada loistoidean. Sitten miten on jääpuristimen kanssa on toinen juttu. Silloin se muuttuu vielä pahemmaksi.
Joo, epäilen sitä. Kiitos hyvistä vinkeistä, aion lukea tarkasti. Jää ei yllä kiinnityksiin, joten sen ei pitäisi olla ongelma, mutta putkien on silti oltava kunnolla kiinni.
[linkki]
Jäsen
· Blekinge
· 12 220 viestiä
Ajattelin rakentaa seuraavan laiturini samalla tavalla. Eteläisellä Itämerellä, joten vedessä on suolaa. Aion porata reiät M16 ruostumattomalle A4 kierrevarrelle. Välillä on jäätä, joten niiden täytyy kestää sivuvoimat. Tangot kiinnitetään jollain merten kestävällä ankkurimassalla.R Rattan sanoi:Olen kunnostamassa laituriani. Sitä ovat aiemmin pitäneet yllä melko harvat ja ohuet kierrevarret. Nyt olen valanut pari peruspilaria, sinne missä niitä näyttää tarvittavan parhaiten. Mutta ajatus kierrevarsista tuntuu kätevältä. Laituri sijaitsee suurten kivien päällä ja suunnitelmani on porata vähintään 12 mm halkaisijaltaan olevat tangot kiviin. Lisäksi laitan levyn kantavien palkkien alle runkorakenteeseen.
Voin toki roiskia vettä välillä, mutta muuten tangot ovat vesirajan yläpuolella. Laituri on 16 metriä pitkä ja noin 4 metriä leveä.
Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja neuvoja tällaiseen.
Sitten aion rakentaa poikittaispalkin myös RFinä ja palkkirakenteen sen päälle.
Vanhaan laituriini käytin osia galvanoituna, veden yläpuolella, mutta se ei kestänyt edes 10 vuotta.
Olen saanut kunnioitusta meren voimilta!
Kiinnitätkö tangot porareikiin siis ankkurimassalla? Et ruuvaa niitä alas vaan teet reiät hieman suuremmaksi halkaisijaltaan? Kuinka aiot kiinnittää palkin tankoihin? Minulla on 195-koolingit puusta ja mietin riittäisikö levyin.T Thomas_Blekinge sanoi:Ajattelin rakentaa seuraavan laiturini samalla tavalla. Eteläisellä Itämerellä on vettä jossa on suolaa. Poraan reikiä M16 ruostumattomille A4 kierretangoille. Joskus on jäätä, joten niiden on kestettävä sivuvoimia. Tangot kiinnitetään jonkin merenkestävän ankkurimassan avulla. Sitten rakennan myös poikkipalkin RF:stä ja palkkityön sen päälle. Vanhassa laiturissani oli osia galvanoidusta, veden yläpuolella, eikä se kestänyt edes 10 vuotta. Olen saanut kunnioitusta meren voimia kohtaan!
Jos sinulla ei ole peruskalliota vaan irtonaisia suurempia kiviä/lohkoja, yritä saada 16 mm tangot suoraan laiturin läpi, käyttäen puita ankkureina molemmilla puolilla. Olen työskennellyt saaristossa sellaisten kanssa, jotka rakentavat laituri.T Thomas_Blekinge sanoi:Ajattelin rakentaa seuraavan laiturini samalla tavalla. Eteläisellä Itämerellä, joten vedessä on suolaa. Aion porata reikiä M16 ruostumattomille A4 kierteitetyille tangoille. Minulla on joskus jäätä, joten niiden täytyy kestää sivuttaisvoimia. Tangot kiinnitetään merikelpoisella ankkurimassalla. Sitten aion rakentaa poikkipuun myös RF:stä ja palkkirakenteen sen päälle. Vanha laiturini oli osittain sinkitty, veden yläpuolella, eikä se kestänyt edes 10 vuotta. Minulla on kunnioitus meren voimia kohtaan!
Hm, voitko kehittää hieman, mitä tarkoitat, että tankojen pitäisi mennä suoraan laiturin läpi siten, että tukit toimivat ankkuroina? (Olen aivan uusi tässä asiassa).J jonaserik sanoi:
Sanot 195 virke. Laiturin ulkopuolelle tulee varmasti jonkinlaista virkaa pystypylväillä kiinnitettäväksi. Ne ovat niitä, jotka on ankkuroitava ylös, etteivät kallistu ulos. Sitten pitäisi laittaa rautaa/tankoa suoraan laiturin läpi ja kiristää pylväät yhteen, jotta se pysyy. Niin suuria prikkoja kuin mahdollista tai 5 mm ruostumaton teräslevy prikkana on hyvä. Pysytkö kärryillä vai pitäisikö minun tehdä yksinkertainen luonnos?
Naurua! Ymmärrät varmasti, että olen täysin noviisi. Kiitos, mielellään luonnos, jos se ei ole liian paljon työtä sinulle?J jonaserik sanoi:Sanot 195 virke. Laiturin ulkopuolelle tulee varmasti jonkinlaisia pystypylväisiin kiinnitettäviä puutavaraa. Ne ovat ne, jotka ankkuroituvat ulospäin kalvaamisen estämiseksi. Silloin täytyy laittaa rautaa/tankoa suoraan laiturin läpi ja kiristää pylväät, jotta se pysyy kasassa. Mahdollisimman suuret prikat tai 5 mm ruostumaton teräslevy prikkana on hyvä.
Ymmärrätkö vai haluatko, että teen yksinkertaisen luonnoksen.
Jäsen
· Blekinge
· 12 220 viestiä