Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
anders07: [citat] Juuri niin, parasta ennen -päivämäärä on kuinka kauan valmistaja voi taata, että kuusiarvoisen kromin määrä pysyy ohjearvojen sisällä. Kuusiarvoinen kromi ei ole leikin asia, joten hengityssuojain, hanskat ja suojaavat vaatteet päälle, jos käsittelet vanhaa betoni/sementtilaastia. Kuitenkin ehkä ei ole maailmanloppu yksittäisissä tapauksissa... Betonituotteet muuten
Vardagsrum: Narina portaissa johtuu siitä, että puu hankautuu puuta vasten. Jotta ne olisivat hiljaisia, puu tulee kiinnittää niin, että se ei voi liikkua ja hankautua toista puuta vasten. Arvelisin, että suljetut portaat (anti fotbrytare) ovat helpompia kiristettäväksi kuin avoimet versiot, kuten teillä on.
Jonatan79: Kyllä vain! Muutama gipsskruv siihen ja jos sinulla on oikein onnea, ehkä huomenna muutaman snapsin ja alastontanssin jälkeen tangon ympärillä, osut johonkin sääntöön tai kahteen ;)
hakan_975: [citat] Juuri niin tein, sujui kuin rasvattu!! Joten terävä mattoveitsi (kuten Stanley Fatmax tai vastaava) leikkaa kovan kumimaton ilman ongelmia (jos jollakin muullakin on samat pohdinnat)
Johan Larsson9794: [citat] Ei, kuva jonka linkitin on kyllä kivestä ja rapattu? Se on ainakin se, mitä haluamme.
nova383: Hei, minulla on eteinen, jossa on kulmaportaikko. Portaat ovat seisseet 21mm aluslevyillä, jotka toimivat "valmiin lattian simulaattoreina". Ajattelin tasoittaa noin 10mm tasoitteella ja laittaa jotain klinkkeriä tai laminaattia päälle. Kyseessä on valettu laatta, jossa on upotettu vesikiertoinen lämmitys. Pitäisikö ajatella 10mm tasoite, 2mm vaahto, 8mm klinkkeri, loput sauma/laasti? Vai
RBK: [citat] Huippua! Koska se sijaitsee loivassa rinteessä, tiili on maan tasolla yhdessä kulmassa. Tässä joudun olemaan hieman luova.
hardbigfoot: Hei. Olen ruuvannut 60 % terassistani. Minulla on 34x145. Nykyinen terassi, jolla työskentelen, sijaitsee uima-altaan ympärillä. Viime kesänä tein nuo 60 %, mutta sitten tuli pirusti muita hommia. Jatkan tänä kesänä. Kiinnitin ne c4-luokitelluilla ruuveilla. Nyt olen oppinut, että altaan ympärillä pitäisi olla a4. Useimmat ruuvit ovat talven aikana katkenneet, kun terassi turposi,
r3jonwah85: Olen purkamassa vanhaa lattialaattaa huoneesta talossamme, joka on peräisin 1900-luvun alusta, ja suunnittelen, kuinka rakentaa se uudelleen parhaalla mahdollisella tavalla. Lattia on tarkoitus asettaa samalle tasalle kuin alkuperäinen lattia, mutta selvästi suoraan (oli ennen noin 6 cm vinossa), mikä tulee suunnilleen samalle korkeudelle kuin missä ulkoseinät muuttuvat betonista tiileksi
AndersS: Tuli Heco-paneliruuviksi. Oli helppo ruuvata ja vetää alas raakapontti. https://www.clasohlson.com/se/Panelskruv-Heco-Invisible-C4/p/41-4213?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrJMAe7Rxxh1BVM_-0aFIHHR2FXB17L3_GiWjfkfhAItP6tQkHV466xoCcRQQAvD_BwE
Stefan1972: home? Se näyttää olleen kosteaa joskus jostain syystä, mutta se voi yhtä hyvin johtua huonosta ilmanvaihdosta yhdessä kaapin kanssa tai jotain. Jos se on nyt kuiva eikä ole viitteitä kosteudesta, niin voi vain jatkaa.
Calle Schewen: [citat] haluan maalata punamultamaalilla ja nyt oleva maali on vanhaa muovimaalia.
ÉlPon: [citat] Luin vähän ja sekä Gyrpoc että Norgips eivät suosittele puupohjaisia levyjä heidän kipsilevyjensä taakse, joten tuntuu hieman turhalta yrittää täyttää heidän ohjeensa.
jonaserik: Vain rakentaa, minulla on 2,5 metriä väliä ja ne pitävät 2,5 metrin korkean terassin ilmassa ja kulkevat 90 cm ylös. Niissä istuu minun kaiteeni tiukasti kiinni.
Christian LeBygg: Totta. Erityisen yleistä paikoissa, joissa on paljon vuorovettä, mikä vaatii, että laituri voi liikkua useita metrejä ylös ja alas (paalujen varassa). Uskon, että ne voivat olla liukkaita, jos jyrkkyys on suuri, mitä yritetään korjata pitkällä kävelysillalla. Poikittaiset rimat ja pitonauha/liukueste on melko yleinen piirre. Olen myös hieman epävarma siitä, kuinka hyvin ne
Oldboy: Jotta ilmarako toimisi, sen täytyy olla yhteydessä ulkoilmaan. Tämä tarkoittaa, että seinään täytyy tehdä ilmanvaihtoaukot. Jos listoja asetetaan ilmarakoraudaksi tuulensuojapaperia/eristystä vasten, niiden täytyy olla samansuuntaisia kattoparrujen kanssa. Ne eivät saa estää ilmaa pääsemästä talon päätyyn asti.
MBZV: Kunnon langannosto ;) Minulla on suunnitelmia samanlaisista projekteista lähitulevaisuudessa. Minkälainen katto sinulla on? Råspont ja sitten plåttak? Kuinka paljon katolla on kaltevuutta?
fabian2000: Talo on rakennettu noin 1985, osittain kellarilla ja koko autotalli sijaitsee maan alla. Ei aiemmin rakennettu oikein riittämättömällä ulkopuolisella tiivistyksellä, jota yritämme nyt korjata. Kuinka te olisitte jatkaneet kosteussuojausta kaikkien vaatimusten ja sääntöjen mukaisesti? Ajatukseni on seuraavanlainen. Katso kuvia autotallista, jossa olemme nyt kaivaneet betonin esille.
Andreas Kneg: Hei Ymmärrän, että minun täytyy saada hallituksen hyväksyntä, mutta eikö tämän tyyppisissä asunnoissa tehdä jatkuvasti remontteja?
Christian LeBygg: Harmi, ettet ole saanut vastausta. Oletko jatkanut suunnitelmissasi eteenpäin? Uskon, että sinun tulisi yrittää kunnostaa olemassa oleva stenkista ja yrittää saada kaikki uusi näyttämään vanhalta, jotta vältät kauniin luonnon häiritsemisen ja tarpeettomat keskustelut rakennusluvasta. Panosta stenkista tai stenkista paalutuksella, jotta siitä tulee erityisen vahva. Kaikki työ, jonka
sultanen1: Kun olen vaihtanut paneelia, olen ruuvannut alareunaan laudan/tuen kiinni tueksi, eli en ole katkaissut jälkikäteen. Öljyäminen/grundaus on parempi/helpompi/nopeampi. Mutta se riippuu myös siitä, miltä paneelin yläpuoli näyttää, joka vaihdetaan (midjebräda, vain katto-ulokkeen alla ym.), mikä tarkkuus tarvitaan.
Snigla: [citat] Saa vähän sen mukaan, mistä maksaa, tai miten sen nyt sanoisi. Jos ostat näitä "edullisempia avaimet käteen" -taloja, sinulla on vähemmän valinnanvaraa (vaikka ne ovat parantuneet hieman vuosien myötä). Sekä pohjaratkaisujen/muutosten osalta, tapettivalinnat, keittiövalinnat.. kyllä.. kaikki valinnat yksinkertaisesti! Talon sisäinen viimeistely (listat, tapetointi, raot
Pär Nordqvist: [citat] Ongelma on, että hirsi on suoraan levyjen takana, jotka ovat 12 mm. Ei paljon tilaa pelata. En kuitenkaan hallitse koolauksen tekemistä, se täytyy teettää puusepällä. Purkamisen voin tehdä puhtaasta uteliaisuudesta, mutta uuden tekeminen on sitten vaikeampaa. Miksi sitten edes yritän, voi kysyä. Se johtuu siitä, että olen purkanut seiniä muissa huoneissa, jotka aaltoilivat
Niclas Gustafsson: [citat] 30 cm ulos seinästä. Ikeahylla. Suunnilleen saman verran alaspäin tuessa. luin jostain, että jokainen ruuvi kestää 20 kg. Tuleeko siis 80 kg jokaiselle hyllylle? Vai kestävätkö ylemmät kaksi enemmän voimaa? 60 kg voi olla alakanttiin. Kirjat painavat aika paljon… kestääkö osb 9 mm sen? Se tuntuu niin ohuelta ja heikolta.
fw76: Hei ! Pian on loma ja aion puhdistaa ja korjata muutamia vaurioita rapatussa julkisivussani ja maalata sen uudelleen. Jos katsotte kuvia, voisiko joku neuvoa, minkä karkeuden rappaus minun pitäisi hankkia. Kiitos ! [bild] [bild]
LantbrukarN: NTR A kestää maata vasten, mutta sorapeti sen alla ja koko alueen aluskanka on aina hyväksi, jos haluat sen kestävän hieman pidempään. Muussa tapauksessa, jos saat vanhoja sähköpylväitä, ne kestävät kohtuullisesti hyvin, sillä ne on kyllästetty jollakin mukavalla aineella. Aion itse laajentaa kotona parkkipaikkaa ja käyttää vanhoja sähköpylväitä, joita olen saanut,