12 879 lukukertaa ·
13 vastausta
13k lukukertaa
13 vastausta
Vaihtaa tretex levy kipsilevyyn
Olen ajatellut repiä pois tretexin, joka on keittiössä, ja laittaa 13mm kipsiä suoraan raakapontin päälle sen sijaan.
Alun perin ajattelin säilyttää tretexin, mutta en saa hyvää lopputulosta maalaamalla+tasoitteella tai laittamalla remonttikipsiä. Kun tekee jotain, haluaa sen olevan hyvää!
Kuitenkin mietin nyt, teenkö virheen, jos poistan tretexin, joka on ulkoseinää vasten (n. 4m seinää yhteensä), ottaen huomioon tretexin eristävät ominaisuudet? Eristämisen suhteen ero tretexin ja kipsin välillä saattaa olla vähäpätöinen, koska talo on lisäeristetty ulkopuolelta?
Alun perin ajattelin säilyttää tretexin, mutta en saa hyvää lopputulosta maalaamalla+tasoitteella tai laittamalla remonttikipsiä. Kun tekee jotain, haluaa sen olevan hyvää!
Kuitenkin mietin nyt, teenkö virheen, jos poistan tretexin, joka on ulkoseinää vasten (n. 4m seinää yhteensä), ottaen huomioon tretexin eristävät ominaisuudet? Eristämisen suhteen ero tretexin ja kipsin välillä saattaa olla vähäpätöinen, koska talo on lisäeristetty ulkopuolelta?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Jos kuitenkin aiot laittaa kipsiä ulkopuolelle, ei ole yhtä tärkeää päästä eroon palovaarallisesta tretexistä. Se saa silloin syttymissuojan kipsistä. MUTTA kuten itse sanot, se ei myöskään välttämättä lisää mitään erityistä eristyskyvyn osalta, eikä siihen voi ripustaa mitään, tuskin edes pientä taulua. Joten parasta olisi luultavasti poistaa tretex ja sitten kipsoida. Jos nyt aiot kipsata?
Kiitos vastauksesta.norrbottenstorpet sanoi:Jos aiot kuitenkin laittaa kipsiä ulkopuolelle, ei ole ihan yhtä tärkeää päästä eroon palovaarallisesta tretexistä. Se saa kipsin kautta sytytyssuojan. MUTTA kuten itsekin sanot, se ei ehkä myöskään tuo erityistä lisäarvoa eristyskyvyssä, eikä siihen voi lainkaan ripustaa mitään, tuskin edes pientä taulua. Joten paras ratkaisu olisi luultavasti poistaa tretex ja kipsata sitten. Aiotko nyt kipsata?
Juuri niin, olen ajatellut korvata tretex-levyt 13mm kipsilevyillä, ne rakentavat suunnilleen yhtä paljon seinään. Eniten mietitytti, tuleeko huoneesta kylmempi pelkän kipsin kanssa, mutta uskon, kuten sinäkin vahvistit, että ero on merkityksetön.
Pitäisikö laittaa paperia tai vastaavaa kipsin taakse ulkoseinää vasten, vai voiko sen laittaa suoraan puuseinää vasten? Olen nähnyt, että tretex-levyjen takana on paperia.
Vanhat kesämökit, joissa on täysin eristämättömiä laudoitettuja seiniä, hyötyivät treetexista eristyksen suhteen, mutta rakennuksissa, jotka on alun perin tarkoitettu asuintaloiksi, se on epävarmempaa. Se eristää suunnilleen yhtä hyvin kuin moderni eristys, ja kuinka moni eristäisi lisäeristyksenä puolitiukalla lasikuidulla? Treetex eristää paljon paremmin kuin kipsilevy, mutta molemmissa tapauksissa se on liian vähän merkittävän eron aikaansaamiseksi. Minä poistaisin treetexin.
Se papp, joka istuu treetexin takana, oletan olevan musta ja ehkä tuoksuvan hieman tervalta?
Siinä tapauksessa se on vanhempi versio diffuusioesteestä ja se kannattaa säilyttää tai vaihtoehtoisesti vaihtaa muoviin.
Siinä tapauksessa se on vanhempi versio diffuusioesteestä ja se kannattaa säilyttää tai vaihtoehtoisesti vaihtaa muoviin.
Kun tein juuri tämän manööverin muutama vuosi sitten aiemmassa talossa, käytin 13mm kipsilevyä tretexin päälle. Se meni nopeasti ja tuli sileäksi ja hienoksi. Mielestäni remonttikipsilevy on vaikea työskennellä, harvoin tulee yhtä sileäksi ja hienoksi kuin tavallinen kipsilevy.
Ei, se on tavallista pahvia, hieman paksumpaa tyyppiä. Se ei voi täyttää mitään merkittävää diffuusioesteen tehtävää.
Kysymys onkin nyt, pitäisikö minun laittaa muovi kipsilevyn alle vai jättääkö se väliin?
Pitää mainita, että talo on vuodelta -36, laitettiinko edes diffuusioesteitä silloin?
Ehkä se kannattaa laittaa muovi raakapontin päälle kun kuitenkin poistan tretexin. Eihän siitä kai mitään haittaa ole?
Kysymys onkin nyt, pitäisikö minun laittaa muovi kipsilevyn alle vai jättääkö se väliin?
Pitää mainita, että talo on vuodelta -36, laitettiinko edes diffuusioesteitä silloin?
Ehkä se kannattaa laittaa muovi raakapontin päälle kun kuitenkin poistan tretexin. Eihän siitä kai mitään haittaa ole?
Olen nähnyt, että monet ovat tehneet niin, mutta se aiheuttaa ongelmia minulle sekä ikkunan vuoksi että siksi, että yksi tretex-levy on taipunut, joten kipsi ei lepää tasaisesti seinää vasten juuri siinä kohtaa.Gabbe1 sanoi:
Sitten meillä on se vähemmän tärkeä syy, että haluan yksinkertaisesti vain poistaa tretexin, koska se tuntuu tunkkaiselta
Jos aikoo remontoida talon, jossa on kolmikerroslevyä, voi olla melko varma siitä, että sähkö- ja datakanavointi on melko puutteellista. Minä olisin todennäköisesti freesaunut kanavat kolmikerroslevyyn ja asentanut paljon uutta sähkö- ja datakanavointia, ja sitten asentanut OSB-nauhoja 60 cm välein saadakseni sen suoraksi, ja sen jälkeen uudet kipsilevyt päälle. Jos kolmikerroslevy on taipunut, voi poistaa vähän siitä tai vaihtoehtoisesti laittaa masoniittia sinne, missä kolmikerroslevy pullistuu, jotta kipsilevystä tulee suora.
Seinät voivat tuntua kylmemmiltä, jos korvaat tretexlevyn kipsillä, mutta se johtuu siitä, että kipsi on kuollut materiaali ja sillä on lämmönjohtokykyä.
Mutta minä olisin poistanut kaiken tretexin ja sitten laittanut kipsiä, se eroaa 2 mm, joten leikkaa tai sahaa se katon listan suuntaisesti, jos laitat gipsiä, niin sitä ei koskaan näy.
Mutta minä olisin poistanut kaiken tretexin ja sitten laittanut kipsiä, se eroaa 2 mm, joten leikkaa tai sahaa se katon listan suuntaisesti, jos laitat gipsiä, niin sitä ei koskaan näy.
Piti repiä kaikki trätex ja käyttää 13mm kipsilevyä. Valitettavasti on 4mm ero kipsin ja trätexin välillä, joten tarvitaan uusi kattolista.
Valitsin laittaa diffuusiokalvon ulkoseinään, en tiedä onko se tarpeetonta mutta ei se ainakaan haittaa voi tehdä.
Valitsin laittaa diffuusiokalvon ulkoseinään, en tiedä onko se tarpeetonta mutta ei se ainakaan haittaa voi tehdä.
Talon omistaja
· Bollnäs
· 52 viestiä
Minulla on samanlainen tilanne. Kolmikerroslevyjen takana on kuitenkin hirttä, johon on kiinnitetty koolaukset erilaisten paperinauhojen muodossa. Osa hirttä on myös poistettu, jotta levyt olisivat suoria. Olen jo alkanut poistaa kolmikerroslevyjä, koska niissä on suuria kupruja paikoin. Huone on kuitenkin melko suuri, noin 6x5 metriä. Silti mielestäni kipsilevyt olisivat parempia, mutta koolaukset eivät ole parasta laatua.
Niiden väliset etäisyydetkin vaihtelevat. Puretulla pinnalla on 110 senttimetriä ensimmäiseen koolaukseen ja sitten 120 senttimetriä kulmaan. Kulmissa on jäänteitä vanhasta hirren päällysteestä, joka oli pari millimetriä paksua paperia. Tämä revittiin todennäköisesti vuonna 1947 ja korvattiin kolmikerroslevyllä ja tapetilla.
Voiko asentaa kipsilevyä ja sitten tapetoida? Se tulee varmaan kalliiksi, ellemme itse jatka purkamista.
Niiden väliset etäisyydetkin vaihtelevat. Puretulla pinnalla on 110 senttimetriä ensimmäiseen koolaukseen ja sitten 120 senttimetriä kulmaan. Kulmissa on jäänteitä vanhasta hirren päällysteestä, joka oli pari millimetriä paksua paperia. Tämä revittiin todennäköisesti vuonna 1947 ja korvattiin kolmikerroslevyllä ja tapetilla.
Voiko asentaa kipsilevyä ja sitten tapetoida? Se tulee varmaan kalliiksi, ellemme itse jatka purkamista.
Oikaise rimoilla ja iske levyt vain paikalleen?P Pär Nordqvist sanoi:Minulla on samanlainen tilanne. Kolmikerroslevyjen takana on kuitenkin hirsiä, joihin on laitettu koolauksia erilaisten paperinauhojen muodossa, ja on myös poistettu ulkonevia osia hirsistä, jotta levyt istuisivat suorassa. Olen jo aloittanut kolmikerroslevyjen poistamisen, koska niissä on suuret kohoumat joillakin kohdilla. Huone on kuitenkin melko iso, noin 6x5 metriä. Mutta mielestäni kipsilevyt olisivat silti parempia, mutta koolaukset eivät ole parasta laatua.
Niiden väli on myös erilainen. Revityllä alueella ensimmäiseen koolaukseen on 110 senttimetriä ja sitten 120 senttimetriä kulmaan. Kulmissa on jäljellä sitä, mikä aikaisemmin oli hirren päällä, ja se oli muutaman millimetrin paksuista paperia. Tämä revittiin todennäköisesti 1947 pois ja korvattiin kolmikerroslevyillä tapetilla.
Voiko asentaa kipsin ja sitten tapetoida? Siitä tulee luultavasti kallis kustannus, ellen itse jatka purkamista.
Talon omistaja
· Bollnäs
· 52 viestiä
Ongelma on, että hirsi on suoraan levyjen takana, jotka ovat 12 mm. Ei paljon tilaa pelata. En kuitenkaan hallitse koolauksen tekemistä, se täytyy teettää puusepällä. Purkamisen voin tehdä puhtaasta uteliaisuudesta, mutta uuden tekeminen on sitten vaikeampaa.yoloboi sanoi:
Miksi sitten edes yritän, voi kysyä. Se johtuu siitä, että olen purkanut seiniä muissa huoneissa, jotka aaltoilivat 90-luvun alussa tapahtuneen huonon rakennustyön vuoksi. Se on nyt valmis ja onnistui erinomaisesti ammattilaisen avulla. Nyt voi ripustaa tavaroita ilman ongelmia. Tämä "tarttui" tähän huoneeseen, koska seinät ovat niin pehmeitä ja halusin nähdä, mitä niiden takana on ja mitä materiaalia on käytetty. Mutta saatoin haukata liian suuren palan, sitä ei voi sulkea pois.
Klikkaa tästä vastataksesi