Hei kaikille.

Ajattelin rakentaa 4x2m kokoisen peltikatoksen sisäänkäynnin ylle ja kiinnittää sen terassiin, joka kiertää talon ympäri. En ollut ajatellut valaa tai asentaa pilareita, koska se on niin matala, vaan ajattelin kiinnittää katon tolpat terassin kantavaan palkkiin, joka puolestaan lepää pihakivien päällä, varmasti terassi painaa tarpeeksi, jotta pilareita ei tarvitse asentaa?

Olen tehnyt samoin taakse, vaikka siellä on vain pergola ilman kattoa, ajattelen, että se voisi toimia yhtä hyvin peltikaton kanssa.

Mitä mieltä te asiantuntijat olette foorumilla?

Ulkoterassi, jossa katettu sisäänkäynti metallikatolla ja kaksi rottinkituolia. Nykyaikainen puurakennus, jossa on musta katto ja terassi. Edessä on katettu sisäänkäynti.

Hei,

Nyt näyttää vakaasti rakennetulta, mutta entäpä alusta?
Kantojohdot ovat pihakivillä. Toistaiseksi ei ongelmia. Minkä päällä pihakivet ovat? Onko salaojitettu sepelillä tai singelillä talosta terassin päähän asti? Siinä tapauksessa se käy hyvin.
Jos pihakivet ovat maan päällä, se riippuu siitä, kuinka hyvin maa on tiivistetty... jos se on kova savi, niin sanoisin, että se on myös ok.

Siitä huolimatta muutama sata kiloa (?) tulee kuormittamaan tolppia/kantojohdot/pihakiviä...

Itse olisin laittanut anturat "ihan vain varmuuden vuoksi". Antura, jossa on hieman betonia ympärillä (kaada kuivalaastia kuoppaan vain). Ne voi saada terassin tason alapuolelle niin, etteivät ne ole näkyvissä. Täytyy lisätä, että vihaan kuitenkin anturoita laittaa :crysmile:

1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Hei,

Nyt näyttää kyllä vakaasti rakennetulta, mutta entäpä alusta?
Kantavat puut ovat pihakivien päällä. Toistaiseksi ei ongelmia. Minkä päällä ovat pihakivet? Onko salaojitettu sepelillä tai singelillä talosta siihen kohtaan asti missä terassi päättyy?
Kiitos vastauksestasi. Kyllä, talo on rakennettu 2019 uusilla tukimuurilla ja siellä on paksu kantava kerros alla, jossa terassi seisoo, joten ei pitäisi olla ongelmia painaumien kanssa. Inhoan myös plinttien kanssa puuhailua :D

HomeboY HomeboY sanoi:
nog hemmet pitäisi hyvinkin painaa tarpeeksi paljon, jotta vältytään pilarien asettamisesta?
Ei kai sillä ole väliä, kuinka paljon hemmet painaa, vaan kuinka vakaa alusta sillä on. Vähän vaikea tietää, kuinka vakaa "lepotilassa maastokivillä" on sinun tapauksessasi.

Älä unohda, että snöfickan (av vind) kyseisellä rakenteella korkeampaa takaseinää vasten kuormittaa perustan myös muutamalla tonnilla lunta riippuen siitä, missä snözon asut...

received_326060532053333-5.jpeg

• Tykkään
nybyggarn3
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sanoi:
Kyse ei liene siitä, mitä terassi painaa, vaan siitä, kuinka vakaa alusta sillä on. Vähän vaikea tietää, kuinka vakaa "lepää kivilaatan päällä" on sinun tapauksessasi.
Jos ajattelet noin 50 cm tiivistettyä murskekerrosta, joka lepää noin 100 cm täytemateriaalien, joissa on paljon kiveä, päällä. Ei tietenkään haittaa laittaa perustuksia, missä tolpat ovat, jotta ollaan varman päälle.

Ingenjören Ingenjören sanoi:
Älä unohda, että tuulisella puolella olevan korkeamman takaseinän vieressä muodostuvan lumitaskun myötä rakenne kuormittaa perustusta muutamalla tonnilla lunta riippuen siitä, missä lumivyöhykeessä asut...
Lumivyöhyke 3,5. Kuinka tulisi laskea tämä "lumitasku"?

;)
HomeboY HomeboY sanoi:
Jos ajattelet noin 50 cm tiiviisti pakattua kantavaa kerrosta sepeliä, joka sijaitsee noin 100 cm täytemaalla, jossa on paljon kiviä. Ei tietenkään haittaa asettaa pilareita, joissa tolpat ovat varmalla puolella.

Lumivyöhyke 3,5. Miten tämän "lumitaskun" pitäisi laskea?
Sitten ymmärrän, miksi et vain "kaiva paria pilaria" :wink:

mutta se onnistuu käsikäyttöisellä pylväsporalla, jos haluaa kiduttaa itseään. Olen kaivanut alas noin 15 pilaria kantavan kerroksen läpi. Se oli vanhaa kunnon sepeliä lisäksi. Vie vähän aikaa, mutta onnistuu. Sinulla on varmasti sellainen moderni kantava kerros pienemmästä kivestä...

• Tykkään
HomeboY
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
;)

Ymmärrän nyt, miksi et vain "kaiva maahan" pari perustuspaaluja ;)

mutta se onnistuu käsikäyttöisellä poralla, jos haluaa kiduttaa itseään. Olen kaivanut noin 15 paalua sorakerroksen läpi. Se oli vanhaa kunnon sepeliä lisäksi. Vie vähän aikaa, mutta se onnistuu. Sinulla on varmasti sellaista modernia sorakerrosta, jossa on pienempiä kiviä...
Joo, taidan asettaa perustuspaaluja sinne, missä tolpat tulevat olemaan, niin olen varmasti turvassa. Katon tolppani valmistuvat kahdesta ruuviliimatusta 45x145 palkista. Löydän vain 3" tai 4" paaluja ja 3" on 76 mm ja 4" on noin 100 mm, joten minun 90 mm tolppani tulevat liikkumaan.

Vai pitäisikö minun kiinnittää kannatin altanille paaluihin ja sitten tolpat kannattimeen vuorostaan?

Vain näyttääkseni, miten tein, jos joku on kiinnostunut. Kaivoin kaksi pylvästä alas lopulta, missä ulommat tolpat ovat. Siellä keskimmäinen pylväs piti olla, oli valtava kivi, jota oli mahdotonta poistaa ilman koneapua, joten keskimmäinen tolppa sai levätä maapähkinän päällä, mutta se tuntuu erittäin vakaalta. (y)

Rakenteilla oleva terassi, jossa puiset pylväät ja kehikko. Taustalla moderni, puuverhoiltu talo aurinkoisena päivänä. Moderni puutalo, jonka etupuolella on hiljattain rakennettu terassi. Terassilla on valot ja rakennustarvikkeita. Etualalla soraa ja multaa.

• Tykkään
Ludwig Aronsson ja 3 muuta
  • Laddar…
Tyylikästä!

M
Kunnon langannosto ;)
Minulla on suunnitelmia samanlaisista projekteista lähitulevaisuudessa.
Minkälainen katto sinulla on? Råspont ja sitten plåttak?
Kuinka paljon katolla on kaltevuutta?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.