Hei,
Remontoin talomme vuodelta 1912 kellaria ja aion eristää sisäpuolelta, tiedän että se on väärin, mutta ulkopuolelta on mahdotonta. Olen poistanut kaiken rappauksen ja laastin, joka oli aiemmin siinä. Seinät koostuvat vanhasta savitiilestä (ulkoseinät) ja sisäseinät, jotka eivät ole kantavia, ovat jotain sementtiseosta, jossa on puupalasia jne. Aion asentaa 5 cm Träullit-levyjä, jotka sitten rapataan ja maalataan. Otan vain 5 cm, joten ei liikaa, mutta toivottavasti luo hieman vähemmän kylmiä seinämiä siirtämättä kastepistettä liikaa.
Träullit asiakaspalvelu ehdotti KC-laastia, B. Mielestäni olisi parempi käyttää hydraulista kalkkilaastia, koska se on osittain enemmän diffuusioavoimempi, ja jos seinät liikkuvat, välttääkseni suuria halkeamia. Onko jollakulla kokemuksia tai näkemyksiä sisärappauksesta Träullitille?
Olen eristänyt kuten sinä ja rappanut Träullit-sisätilaan (noin kahdeksan vuotta sitten), osittain tavallisella kalkkilaastilla ja hydraulisella. Molemmat vaihtoehdot ovat toimineet erittäin hyvin. Hydraulinen on paljon kestävämpi, mutta sillä on taipumus haljeta (hienoja halkeamia) Träullit-levyjen välisten saumojen kohdalla, jos ei käytetä laastia levysaumoissa levyjen asennuksen yhteydessä. Hydraulisella kalkkilaastilla rappaus herkemmissä paikoissa on maalattu munaöljytemperalla, tavallinen rappaus kalkkimaalilla (värjäytyy jos koskettaa). Voidaan lisätä, että kalkkilaasti on erittäin hyvä työskennellä amatöörille, helppo käsitellä ja työhön on käytännössä rajattomasti aikaa. En näe haittoja hydraulisella kalkkilaastilla verrattuna KC laastiin.
Kalkkilaastin etuna on, kuten mainitsit - ettei se kovetu yhtä paljon ja siksi kestää liikkeitä paljon paremmin. Jos se kestää kaakeliuunin liikkeet, niin sen pitäisi kestää myös kellarissa
Kiitos vastauksesta!
Mitä tarkoitat liitoskohtien halkeamilla ja kuinka voin välttää sen?
Ajattelin maalata silikaattimaalilla, jotta väri ei tartu kosketettaessa. Siitä tulee leikkihuone.....
Olen myös vilkuillut Kalklitiria, onko siitä kokemuksia?
Puupohjalevyjen välille syntyy saumoja, kun niitä asennetaan. Mielestäni on tärkeää käyttää laastia saumoissa, jotta ne "pysyvät yhdessä" ja muodostavat vakaan alustan rappaukselle. Silikaattimaali on varmasti hyvä, mutta minulla ei ole kokemusta Kalklitiristä.
Hydraulinen kalkkilaasti, joka on värjätty kalkkimaalilla listan yli, maalattu munatemperalla alla. Hienot halkeamat näkyvät sekä listan ylä- että alapuolella.
Olemme alkaneet repiä vävitapettia pois kellarista vastahankitussa vanhassa talossamme. Löysimme materiaalin, joka mielestämme on puuvillalevyä rappauksen alta ja joka heti alkoi murentua. Voiko tällaisia levyjä yleensä olla kellarin seinässä (mietin nyt kosteutta) ja onko mahdollista, että talo kuivuu, kun poistamme kaiken, mikä estää kosteuden? Vai onko se vain poistettava ja eristettävä uudelleen? Valitettavasti talo on ollut kostea pitkään...
Olemme alkaneet repiä pois tapetteja kellarista meidän äskettäin ostetussa vanhassa talossa.
Löysimme mitä luulemme olevan puuvillamattoa rappauksen sisäpuolelta, ja se alkoi heti murentua. Voiko näitä levyjä normaalisti olla kellarin seinässä (tarkoitan tässä kosteutta) ja onko mahdollista, että ne kuivuvat kun saamme kaiken pois, mikä estää kosteuden? Vai pitääkö vain poistaa ja eristää uudelleen? Talo on valitettavasti ollut kosteana pitkään...
Paras, mitä voit olla kellarin seinässä, kestää kosteutta paremmin kuin mikään muu.
Paras seinämateriaali kellarille, kestää kosteutta paremmin kuin mikään muu.
Okei, mutta ei tunnu siltä, että tämä olisi optimaalista, kun rappaus irtoaa. Uskotko, että voi jättää sen (mikä ei putoa) paikoilleen, kun se on kuivunut?
Okei, ei kuitenkaan tunnu optimaaliselta, että se putoaa ulos rappauksen kanssa. Uskotko, että sen voi antaa olla paikallaan (se, mikä ei putoa), kun se on kuivunut?
Minulla oli kellari, jossa aiemmat omistajat saivat kosteutta. He tekivät uuden salaojituksen talon ympäri.
Kun otin sen haltuuni, rappaus puuttui paikoista, joissa oli ollut kosteutta, mutta silloin se oli kuiva ja hieno, joten rappasin vain uudelleen.
Minun Träullit oli kuitenkin kiinni/pysyi yhdessä.
Saan ilmoittaa hieman poikkeavan mielipiteen tässä. En sano, että se on suoraan huono materiaali, mutta se ei ole 100% kestävä ja hajoaa kosteassa ympäristössä vuosien mittaan muruiksi ja "maaksi", vähän kuten kuvassa.
Joten niissä paikoissa, joissa puuvillaa voi helposti rapsuttaa pois, se on korjattava ennen kuin siihen voi laittaa rappausta. Olen puhdistanut ja täyttänyt "kotitekoisella" puuvillalla - puuvilla ja sementtiliemi puuvillan reseptin mukaisesti. Vaihtoehtoisesti voi sahata paloja levyistä ja laittaa paikalleen, mutta nykyiset levyt eivät ole saman paksuisia kuin ennen.
Ehjillä osilla ei kuitenkaan ole suoraa syytä toimenpiteisiin. Se varmasti kuivuu hienosti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.