Rejäl sanoi:
Mutta ei upoteta voimakkaasti ruosteisia rautoja, jos halutaan että ne kestävät, jos on pintaruostetta tai vähemmän ruosteisia vahinkoja, niin ne hiotaan puhtaaksi ja ruostesuojataan ennen valamista..
Tietysti, mutta oletin että se joka lukee, ymmärtää tämän.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Okei kiitos paljon vastauksista. Te näytätte olevan samaa mieltä siitä, että se pitäisi olla kynnysrauta raudoitustangoilla eikä tavallinen kulmarauta.

Toimiiko siinä tapauksessa, että porataan reikiä nykyiseen betoniin ja työnnetään raudoitus sisään ja käytetään esim. ankkurimassaa kuten ehdotettiin. Se tuntuu helpommalta kuin poistaa ja valaa uusiksi noin kuution betonia, mihin minulla tuskin on työkaluja tai tietotaitoa.

Hmm se kynnysrautaa, joka näyttää olevan helpoin saada, valmistaa Joma ja se näyttää tältä https://www.velltra.se/product/troskeljarn-varmforzinkad-5x50x50x2500mm

Tässä raudoitus ei näytä uppoavan 45 asteen kulmassa kuten ensimmäisessä linkissä, vaan näyttää olevan enemmän pinnalla. Mietin, miten se olisi helpointa valaa sisään.

MultiMan
Kuutiometri on 1000 litraa betonia. Kuulostaa todella liioitellulta arvioinnilta vanhan raudan ympäryksen puhdistamiseksi ja uuden valamiseksi. Ei varmasti tarvita enempää kuin 3-5 säkkiä, ehkä 6 à 25 kg sen tekemiseksi.

• Tykkään
ricebridge ja 1 muu
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sanoi:
Kuutiometri on 1000 litraa betonia. Kuulostaa todella liioitellulta arvioinnilta vain vanhan raudan irrottamiseen ja uuden valamiseen. Ei siihen tarvita varmaankaan enempää kuin 3-5 säkkiä, ehkä 6 à 25 kg siihen.
Ah joo, varmasti liioittelin. Vain se, että tuntuu vähän pelottavalta piikata pois niin paljon betonia vain saadakseen raudoitustangot paikoilleen. Minulla ei ole sementtisekoittajaa tai piikkausvasaraa, vaikka voihan 6 säkkiä sekoittaa ämpärissä, ja piikkauskoneen voi vuokrata.

Ajattelen vain, että jos vaihtoehdot sisältävät 10 kertaa vähemmän työtä mutta tulevat melkein yhtä hyviksi, niin se tuntuu minulle ihan hyvältä. Olen ollut sairaslomalla uupumuksen vuoksi äskettäin, joten yritän säästää vähän energiaa siellä missä voin :)
Esimerkiksi poraamalla reiät raudoitustangoille tai valamalla sisään kulmateräkset ilman raudoitusta. Ajan autolla maksimissaan 1 kerran vuodessa, joten en usko kuormituksen olevan kovin suuri.

Mutta jos piikkaaminen ja valaminen on välttämätöntä, niin sitten niin tehdään, minun täytyy vain suunnitella se hyvin.

MultiMan
Jos se on kerran vuodessa, et tarvitse mitään valetettua lainkaan. Mene konepajalle ja hanki 3 mm teräslevy taivutettuna oikeaan kulmaan ja käytä sitä ramppina, kun ajat sisään.

• Tykkään
naikon
  • Laddar…
Okei, tein päätöksen ja hakkasin kynnyksen pois.
Tältä se näyttää alta. Nykyinen oli kuitenkin raudoitettu betoniin.

Sitten vaikuttaa, että oli "älykäs" idea valaa puukarmi suoraan betoniin ilman minkäänlaista sokkelia. Se on mädäntynyt noin 10 cm.

Okei, mutta pohdin vielä, onko tämä jotain, mitä voisin tehdä itse.
Kuten sanottu, minulla ei ole piikkausvasaraa, ja vaikka vuokraisin yhden, tuskin osaisin käyttää sitä oikein. Pelkään tekeväni liikaa tuhoa enkä sitten tiedä, miten korjata se. Uskon, että minun olisi vaikea saada tasot oikein ja valaa se täysin oikein.

Joten luulen, että minulla on kolme vaihtoehtoa:

1. Vuokrata/ostaa piikkausvasara ja toivoa, että voin korjata sen

2. Valaa uusi kynnys "olemassa olevaan malliin", raudoitustapeilla tai ilman. Siis valaa reuna 90 asteen kulmassa ja tehdä se noin 5 mm "sisäänpäin" kynnystä varten. Kiinnittää laastilla/liimalla/ankkurimassalla tai suoraan betoniin, kun se on tuoretta?

3. Palkata muurari? Tarkoitan, jos piikkausvasara maksaa noin 3000 kr ja vietän lukemattomia tunteja pään raapimiseen, ehkä on parempi myöntää tappio?

Kuistilla irrotettu kynnys, paljastunut betonipinta ja työkaluja, kuten harja ja rehuletku. Betoni vaikuttaa osittain murenevalta. Bettimeren poistetun kynnyksen alta, paljaana betonia ja ruosteisia rautoja, taustalla työkaluja betonilattialla. Ovi, jonka reunassa lahonnutta puuta ja betonia. Vaikuttaa siltä, että karmi on osittain upotettu betoniin ilman kunnollista eristystä.

Täytyykö siinä sitten olla lista? Kirjoitit aiemmin, että aioit tehdä uudelleen, mitä tarkoitit sillä?

P
Ei ole niin vaikeaa jyrsiä, vuokraa hyvä jyrsinkone niin jyrsit sen valmiiksi tunnissa, et tuhoa kaikkea jos jyrsit järkevästi.
Mutta älä vuokraa konetta ennen kuin sinulla on uusi teräs niin että näet mahtuuko se ja ettei sinun tarvitse vuokrata uudestaan.
Sitten valat esimerkiksi ekspanderbetonilla, arviolta kuluu 4-6 säkkiä riippuen siitä kuinka paljon jyrsit pois.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
naikon
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sanoi:
Täytyykö paikalla olla lista? Kirjoitit aiemmin, että ajattelit tehdä uudelleen, miten aiot tehdä sen?
Hmm mihin viestiin viittaat?
No, pitääkö siellä olla lista vai ei... no en tiedä. En todellakaan ole mikään rakennusinsinööri haha. Mutta se estää kai sateen pääsemisen sisään? Ja myös portti tarttuu kynnyksen reikään

Rejäl sanoi:
Ei ole kovin vaikeaa bilata, vuokraa hyvä bilamarknaden niin että bilaat sen pois tunnissa, ei ole niin että tuhoat kaiken jos bilaat järkevästi.
Mutta älä hanki konetta ennen kuin sinulla on uusi rauta, jotta näet, että se mahtuu eikä sinun tarvitse vuokrata toista kertaa..
Sitten valat esimerkiksi laajenevalla betonilla, veikkaukseni on, että menee 4-6 säkkiä riippuen siitä, kuinka paljon bilaat pois..
Okei. On varmaan parempi tehdä se kunnolla. Tuntuu silti todella pelottavalta hajottaa taloaan haha.
Harmillista, ettei löydy mitään oppaita, ei Googlaamalla eikä YouTubesta, miten kynnyksen rautaa vaihdetaan. Minulle, joka alun perin olen vain tietokonenörtti, on vaikeaa kuvitella kaikkia vaiheita päässäni, kun ei ole koskaan edes tehnyt sitä.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.