Talo on MoDotalo, rakennettu vuonna 1973. Talo on siis moduulitalo ja seisoo muuratussa kellarissa (oikeastaan pohjakerros), joka on tehty betoniharkosta, ja tämän muurin päällä seisoo siis puinen moduulitalo. Olosuhteet ovat johtaneet siihen, että olen purkanut pesuhuoneen sisäkaton, ja sisäkatto on siis alimman kerroksen alapohjan alapuolinen kerros. Puhdasta uteliaisuutta purin niin, että pääsin käsiksi sokkeliin ja reunapalkkiin, enimmäkseen koska olin utelias nähdäkseni kuinka kaikki oli rakennettu. Minulla ei ole kovin paljon kokemusta puutaloista, ja kun olin purkamassa sisäkattoa, hämmästyin siitä, että katon päällyste, muovi ja paneeli näyttivät menevän "yli" muurattujen sisäseinien, mutta ymmärrän nyt, että talo oli valmistettu kattopäällysteineen ym. valmiiksi asennettuna ja sitten vain nostettiin paikalleen, ja kipsilevyt liitettiin jälkeenpäin.
Kaikesta huolimatta, tämä on pitkä tarina, mutta kun sitten poistin eristyksen reunapalkin vastaselta puolelta, näin jotain, joka näytti mustahomeelta. Kosteusmittaus juuri tuolla alueella näyttää kosteusprosentiksi noin 14%, ja kun näin tämän, alkoivatkin ajatukset pyöriä. Olen kuvannut hieman kuvausta rakenteesta (tehty isälle, mutta voin jakaa myös täällä). Liitän mukaan myös piirustukset, jotka sain ostaessani talon.
Tämän seinän ulkopuolella, eli toisella puolella reunapalkkia, on mexitegeliä (molemmilla talon päädyillä, pitkät sivut ovat puuverhoiltuja).
Aion nyt asentaa uuden kattopäällysteen pesuhuoneeseen, ja kysymys kuuluu: Mitä teen? Pitäisikö höyrynsulku asentaa reunapalkkia ja muuria vastaan jotenkin? Pitäisikö minun yrittää höyrynsulkea koko pesuhuone uudestaan (muovin kiinnittämistä koko pintaan PER MODUULI, niitä ei ollut teipattu tai liitetty, joten se ei luultavasti ollut tarkoitettu suluksi alun perin, vaan eristyksen paikoillapysymisen vuoksi)? Vai pitäisikö minun jättää molemmat pois ja vain kiinnittää Huntonit? Tietenkin aion eristää uudestaan, koska sahanpuru on poistettu.
En tietenkään halua huonontaa tilannetta, mieluummin päinvastoin.
Piirustukset:
Linkki videoon:
Talo seisoo eristämättömällä betonilaatalla. Koko pohjakerros on lämmitetty, mutta tämä osa ei ole eristetty (ei sisältä eikä ulkoa), ei lattia eikä seinä, mutta kyse on alapohjasta. Pesuhuoneen yläpuolella on tavallinen huone, jossa tytär asuu, ja lisäksi wc. Alapohjassa oli eristetty Gullfiberilla wc:n kohdalla, ja tyttären huoneen alla oli sahanpurua. Reunapalkkien vastapinnalla oli ensin gullfibervilla, sitten sahanpurua, ja sitten gullfibervilla sahanpurun päällä, noin 60-80 cm alapohjassa.
Talo ei ole salaojitettu, mutta salaojitus näyttäisi toimivan suhteellisen hyvin iästä huolimatta ja katsoen siihen, miten se tehtiin silloin. Tietääkseni muurin ulkopuoli on maalattu tervalla.
Luulen, että sain suurimman osan mukaan, mutta kysykää mielellään, jos haluatte, että selvennän jotain. Kuten sanoin, olen hieman epätietoinen seuraavasta siirrosta. Voin lisätä, etten usko piirustuksen täysin vastaavan näkemääni todellisuudessa, mutta olen kokematon rakentamisen piirustuksissa.
Siitä on jo pari vuotta, kun kysyit Modohusista. Minulla ei ole vastausta siihen, mutta minulla on oma kysymys, johon olet ehkä törmännyt matkasi varrella.
Minulla on Modohus vuodelta 1978, jossa alakerran wc:ssä on lattia-asennus, mutta poistoaukko menee seinään. Tämä näyttää olevan jotain lattia-asennuksen ja seinäasennuksen väliltä. En löydä tänä päivänä sellaista wc:tä.
Onko sinulla tällainen wc, ja oletko löytänyt ratkaisun uuden löytämiseen jostain?
Hei! Jos se on samanlainen kuin meillä, sitä kutsutaan avoimeksi P-lukoksi, ja sellaista wc:tä oli tilattavissa meidän paikallisesta LVI-liikkeestä ja se maksoi silloin noin 5 000 (pari vuotta sitten). Sitten meillä on naapuri, joka on remontoinut omansa ja he avasivat ja muuttivat viemäriä ja laittoivat seinä-wc:n Toivottavasti se auttaa.
Hei! Jos se on samanlainen kuin meillä, sitä kutsutaan avoimeksi P-lukoksi, ja se oli tilattavissa paikallisesta LVI-kaupasta ja maksoi noin 5 000 tuolloin (pari vuotta sitten). Sitten meillä on naapuri, joka on remontoinut oman, ja he avasivat ja muuttivat viemärin ja asensivat seinään kiinnitettävän WC:n Toivottavasti tästä on apua.
Kiitos.
Huomasin tämän P-lukon tänään iltapäivällä, kun kävin IFÖ:n sivulla)))
Aiemmin mietin seinään kiinnitettävän WC:n mahdollisuutta, mutta tulin siihen tulokseen, että se seinä oli varmasti niin heikko, että se murtuisi ja tulisi suuri reikä keittiöön, jos siihen istuisi. Mutta se näyttää aivan täydelliseltä, kuten olet tehnyt sen..
Talo on MoDohus, rakennusvuosi 1973. Talo on siis moduulitalo ja se seisoo muurauksen kellarissa (oikeastaan rinteessä) betoniharteilla ja tämän muurin päällä seisoo siis puinen moduulitalo. Olosuhteiden vuoksi olen purkanut alas sisäkaton kodinhoitohuoneesta ja sisäkatto muodostaa siis alimman kerroksen välikerroksesta. Uteliaisuudesta purin hieman niin, että pääsin käsiksi alapalkkiin ja reunapalkkiin, lähinnä koska olin utelias siitä, miten kaikki oli rakennettu. Minulla ei ole kovin paljon kokemusta puutaloista ja kun olin purkamassa sisäkattoa, yllätyin siitä, että kattopäällyste, muovi ja notkolaudat näyttivät menevän "yli" muurattujen sisäseinien, mutta ymmärrän nyt, että talo tuli valmiina kattopäällysteineen jne. asennettuna ja sitten vain nostettiin kaikki paikoilleen ja kipsilevyt liitettiin jälkikäteen.
Joka tapauksessa, tästä tulee pitkä tarina, mutta kun poistin eristeen reunapalkin vierestä, huomasin jotain, joka näytti mustahomeelta. Kosteusmittaus juuri siinä paikassa osoittaa kosteusosuudeksi noin 14%, ja kun näin tämän, ajatukset alkoivat pyöriä. Olen kuvannut vähän kuvaillakseni, miten se on rakennettu (tehty isälle, mutta voin jakaa sen täälläkin). Liitän myös piirustukset, jotka sain talon ostaessani.
Tämän seinän ulkopuolella, eli reunapalkin toisella puolella, on mexitegel (molemmilla päädyillä taloa, pitkät sivut ovat puupinnoitettua).
Olen nyt laittamassa uutta kattopäällystettä kodinhoitohuoneeseen, ja kysymys kuuluu: Mitä teen nyt? Pitäisikö asettaa höyrysulkua reunapalkkiin ja muuriin jotenkin? Pitäisikö minun yrittää höyrysulkea koko kodinhoitohuone uudelleen (siellä oli muovia koko pinnalla PER MODUULI, niitä ei teipattu tai yhdistetty, joten se voi olla, että sitä ei oltu tarkoitettu esteeksi oikeastaan, vaan vain pitämään eristys paikoillaan)? Pitäisikö minun olla tekemättä kumpaakaan ja vain ruuvata kiinni Huntoniten? Tietenkin olen ajatellut eristää uudelleen, koska lastu on poissa.
Luonnollisesti en halua pahentaa tilaa, mieluummin päinvastoin.
Piirustukset:
[kuva] [kuva]
Linkki videoon:
[media]
Talo seisoo eristämättömällä betonialustalla. Koko rinteessä oleva kerros on lämmitetty, mutta tämä osa ei ole eristetty (ei sisältä eikä ulkoa), ei lattia eikä seinät, mutta välikerros on. Kodinhoitohuoneen yläpuolella on tavallinen huone, jossa tytär asuu, ja lisäksi vessa. Välikerroksessa oli eristetty Gullfiberillä vessan alapuolella ja tyttären huoneen alla oli lastua. Reunapalkeissa oli ensin gullfiberlevy, sitten lastua, sitten gullfiberlevy lastun päällä, noin 60–80 cm välikerrokseen.
Se on salaojittamaton, mutta salaojitus näyttää olevan suhteellisen hyvässä kunnossa vielä ottaen huomioon iän ja miten se tehtiin silloin. Niin pitkälle kuin tiedän, muurauksen ulkopinta on maalattu tervalla.
Luulen, että olen saanut mukaan suurimman osan, mutta kysykää, jos haluatte minun tarkentavan jotain. Kuten sanottu, olen hieman hämmentynyt siitä, mikä seuraava siirtoni pitäisi olla. Voin lisätä, että en usko, että piirustus, joka minulla on, vastaa oikein sitä, mitä näen todellisuudessa, mutta olen tottumaton rakennuspiirustuksiin.
Kiitos!
Sslipperyflax sanoi:
Hei! Jos se on samanlainen kuin meillä, sitä kutsutaan avoimeksi P-lukoksi ja sellainen WC oli tilattavissa paikallisessa LVI-kaupassamme ja maksoi noin 5 000 silloin (pari vuotta sitten). Lisäksi meillä on naapuri, joka on remontoitu WC:nsä ja he avasivat ja muokkasivat viemärin ja asentivat seinään ripustetun WC:n Toivottavasti tämä auttaa.
Hei
Onhan mahtavaa, että ainakin yksi ihminen on MoDohus, jotta voin kokeilla lähettää kysymyksen..
Onhan se minun ex-vaimo, joka omistaa talon, mutta autan häntä niin hyvin kuin voin ja nyt on laatikoston kaappi, muun muassa aterinlaatikko, joka on tiskialtaan vieressä, täysin loppuun kulunut, ja voin kuvitella, että teidänkin kaappi on ollut samassa tilassa. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, mistä voisi löytää tällaisen kaapin?
Terveisin, Per
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.