Hei,

Pieni aitausprojekti, mukaan lukien portti, on kohdannut vastoinkäymisiä. Kaksi kolmesta tolpanpidikkeestä (katso kuva) on saatu betonivaletuksi onnistuneesti, mutta kolmas on löysä. Tietenkin se on tolppa, joka kantaa portin, joten se täytyy korjata. On itse kiinnike, joka on löysä betonipylväässä. Tunne on, että betoni ei ole kiristynyt kiinni maahan menevän piikin ympärille.

Miten teen sen parhaiten?
Nyt siinä on 30 kg painava pylväs. Pitäisikö minun yrittää irrottaa maakiinnitys ja porata pieni reikä ja valaa uudelleen? Betonilla tai kemiallisella ankkurilla?
Vai täytyykö minun räjäyttää koko pylväs jollain tavalla ja aloittaa kokonaan alusta?

• Metallinen musta tolpanjalka ja siihen liitetty teräksinen varsi, käytetään aidan tai portin kiinnittämiseen betoniin.
Farstatjej90
Nyt en ehkä ymmärtänyt oikein, mutta kun on kyse porteista, niin haluat varmaan valaa itse tolpan, johon ripustat portin, ehkä 50 cm syvyyteen?
Jos se on "vain" kiinnitetty maahan, tulee siitä aikamoinen rasitus kiinnitykseen, kun porttia paiskotaan kiinni vuodesta toiseen.

Kysymykseen on aiemmin annettu neuvoja käyttää ankkurimassaa. Mutta se koski terassia....

Lisäys: huomasin nyt, että perustus on vain 30 kg, uskon, että se voi riittää pitkällä aikavälillä vain erittäin kevyelle portille.

Olin jättänyt plinten ennalleen ja jatkanut ankarmassalla.

• Tykkään
dahmar
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Nyt voin olla ymmärtänyt väärin, mutta kun kyseessä on portit, haluat varmaan valaa itse pylvään, johon ripustat portin, ehkä 50 cm syvyyteen?
Jos se on "vain" ankkuroitu maahan, tulee kiinnikkeeseen valtava rasitus, kun porttia paiskataan kiinni vuodesta toiseen.

Vastatakseni kysymykseen, aiemmissa neuvoissa on suositeltu ankkurimassan käyttöä. Mutta se koski terassia...

Lisäys: huomasin nyt, että pilari painaa vain 30 kg, uskon, että se riittää pitkän päälle vain erittäin kevyelle portille...
Kiitos! Joo, olet varmaan oikeilla jäljillä, sillä jälkikäteen näyttää paljon järkevämmältä saada myös itse pylväs hieman maanpinnan alle.
Kuitenkin on niin, että tavalla, jolla tein sen, ei ole paljonkaan varaa sijoittaa itse aitaa pylvään korkeuteen, joten sitä ei olisi voinut laittaa maahan kovin syvälle.

Luulen, että onnistuin pelastamaan tilanteen. Poraus kahteen reikään markfästet:ssä ja syvemmälle betoniin. Käytin ankarmassa:aa ja kaksi kierrettävää pulttia stag:ina.
Lisäksi käytin ankarmassa:aa pylväänjalan ympärillä.

Katsotaan kuinka kauan se kestää...

• Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.