Rakennusfysiikka
Possetossen: Hei! Olen aikeissa tarjota talosta, joka on merkitty vuodelta 1909, joten en tiedä tarkalleen kuinka vanha se on. Tarvitsisin teidän viisaat neuvonne, koska en itse ole perillä asioista. Aion muuttaa yksin kahden pienen lapsen kanssa, eikä talouteni ole kovin hyvä suuria projekteja varten. Lasken, että tarpeen laittaa uusi katto ja ostaa uusi lämpökattila, joten minulla on puskuria siihen
Jo-han: Det [citat] Se momentti tietyn pisteen ympäri on vähän hankala, koska etsimme voiman tasapainoa sen pisteen ympäri, jonka avulla voidaan ratkaista tuntematon resultanttivoima. Tässä tapauksessa emme ole kiinnostuneita mistään momentista. Joissakin järjestelmissä et voi asettaa yksiselitteistä voimatasapainoa (eli voiman jakautuminen ei ole yksiselitteisesti määritetty) ja saat kaksi
cbrolin: [citat] Minulla oli vielä enemmän notkumista. Neljän metrin pituiset 145-koolingit ilman tukipuita. Puhkaisin lattian, sahasin kaikki koolingit keskeltä poikki ja valoin betonipalkin poikittain. Lisäksi asensin tukipuita. [bild] [bild] Nyt se tuntuu vakaalta.
olgavolga: [citat] Hmm siinä on raudoitusjärk ja silloin ne ovat kantava rakenne.
Isakare: [citat] Ymmärsin sinut erinomaisesti ja kuvailin vain huomattavasti heikomman liitoksen vertailun vuoksi. 1,7 metriä yli 20 cm on enemmän kuin tarpeeksi.
Jordekorren: [citat] Voi ei, tuo ei ole kiva. Hitto vieköön! Aina tulee paljon enemmän töitä kuin luulee.
BirgitS: Keltaisella merkatut seinät eivät todennäköisesti ole kantavia, poikkeuksena olisi, jos olohuoneen katossa on palkki.
scorp1on: Rakentajalla on myös konsulttivakuutus, joka voi kattaa tällaiset kustannukset.
Vgt: [citat] Ensimmäinen ajatukseni kun näin kuvan. Näyttäisi liian kamalalta. Pitäisi vain liimata paremmin, ja melko helppo korjata...
Sernando: 8500 mm leveä autokatos, 4050 mm leveä palkki tuntuu hieman liian lyhyeltä. 😁
BirgitS: https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstocken.63392/ https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstock.61570/
Granngubben: Luulen, että tarvitaan vieläkin vahvempi palkki, 18 metriä on erittäin suuri jänneväli. Täytyy myös ottaa huomioon vääntyminen, paikalliset rasitukset ja asiaankuuluvat muodonmuutosvaatimukset, väsymislujuus ym. On olemassa käsikirja telferiratojen mitoitukseen, katso: https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/ Siinä on varmasti paljon
Sjöholm94: [citat] Valitettavasti ei rakennepiirustuksia, täytyy ottaa enemmän kuvia ja pyytää suunnittelijaa katsomaan sitä.
yehor: [citat] Kiitos! Valitettavasti kyseessä ovat PVC parvekeovet :( Olen tutkimassa, voisinko valaa 10mm lattialämmityksen päälle 20mm sijaan, tietääkö joku miksi suositellaan 20mm? Nykyinen äänieristysmatto on 7mm, täytyy korvata se 3mm.
BirgitS: Jos teet isomman aukon kantavaan seinään, se täytyy vaihtaa palkilla. Palkin korkeus ja leveys sekä pilarien paksuus, joilla palkki lepää, määräytyvät esimerkiksi lumivyöhykkeen, kattorakenteen, välipohjan painon ja yläkerrassa olevien asioiden perusteella. Siksi sinun tulisi ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin, joka voi näiden tietojen perusteella laskea sopivat mitat.
MrDizzy: Sattuiko tämä asunto sijaitsemaan Lisebergissä?🤣🤣 (liian aikaisin? )
Karrock: [citat] Aha! Kuulostaahan se hyvältä diililtä. Onko sinulla tilaa asettaa talo vieressä olevien palkkien päälle ja valaa perustus vesijohdoilla ja viemärillä rauhassa? Muuten kolme pitkää linjaa vapaavalintaisesta materiaalista on edelleen paras. Tai siirry neljään linjaan. Mutta mieti missä haluat kiemurrella viemäriputkien kanssa sylissä ja yritä suunnitella niin, etteivät
BirgitS: [citat] Silloin se seinä on todennäköisesti kantava, eli kantaa yläpuolella olevan kerroksen lattian. Ei ole todennäköistä, että seinät jääkaapin ja pakastimen ympärillä olisivat kantavia.
Anonymiserad 405730: [citat] Piirustuksista voidaan tulkita, että se on kantava, mutta kattotuolisi eivät ole tuettuja keskeltä, joten tiedot ovat hieman ristiriitaisia. Normaalisti yksikerroksisissa taloissa ristikkotuolit ovat itsekannattavia...
Jockemedisolerkniven: No jaa, se on mahdollista, he ovat kiristäneet palkkeja, tarkistimme makuuhuoneidemme kohdalla ja niiden välissä on vain vaatekaappeja, ei mitään, mikä tukisi niitä. Joten vaikuttaa siltä, että ne kannattaisi ottaa alas ja samanaikaisesti mitata, mitä tapahtuu, pari millimetriä voi konstruktööri mukaan liikkua vaikkakin se ei ole kantava jos he ovat kiristäneet palkkeja.
hempularen: Olen siirtänyt tämän ketjun perustus- ja maatyöosastolta. Kysymys koskee käsittääkseni perustuslaatan lujuutta. /moderaattori
whak: aloita puhumalla hallituksen kanssa, kuten aiemmin on sanottu. mutta en usko, että se on kantava, jos olet epävarma, kysy suunnittelijalta.
vh997tt: Hei. Olen juuri ostanut asunnon, jossa on seuraavanlainen pohjaratkaisu: [bild] Punaisella merkittynä ovat ne seinäosat, jotka haluaisin purkaa avartaakseni keittiön ja olohuoneen välistä tilaa. Nämä ovat noin 40 cm paksuja, joten epäilen niiden olevan kantavia. Löysin piirustuksen, joka vahvistaa tätä käsitystäni (vanha piirustus yläpuolellani olevasta asunnosta): [bild] Myös
Karl-Ove Qvarfordt: Sen aikakauden torppi ei ole helppo avata, koska monet seinistä ovat kantavia. Kuten aiemmin sanottu, kuvia ja piirustuksia tarvitaan.
ZVL: Hei! Asun TEEG-talossa, joka on rakennettu vuonna 2000. Konsepti perustuu mm. ylipaineistettuun lämminperustukseen. Ylipaine syntyy, kun ilmaa otetaan perustuksen ulkopuolelta FTX-aggregaattia käyttäen. Perustuksessa ilma lämpenee kahden puhallinkonvektorin avulla (jotka lämpenevät lämpöpumpun kautta). Ajatuksena on, että lämmin ilma perustuksessa lämmittää eristämätöntä
SanktDavid: Nostan tätä ketjua, tietääkö joku? Minulla on vuonna 2016 rakennettu uusi parveke, ja suunnittelen asettaa kannettavan kylpytynnyrin parvekkeelle, jonka mitat ovat 2,4 x 1,4 metriä, tynnyri 3 kg + 250 kg + minä, parvekkeen pitäisi kai kestää sen?