Rakennusfysiikka
Danooo: Hei. Aion aloittaa vielä yhden huoneen remontointi talossamme. Olen aikaisemmin remontoitu yhden huoneen ja käytin silloin huokoista kuitulevyä ja kipsilevyä. Talo on rapattu ulkopuolelta harmaabetonilohkojen päälle (luulen). Talo vuodelta -49 Gotlannissa. Päätin olla tekemättä lisäeristystä tai muovitusta, koska olen kuullut muilta, että se voi aiheuttaa kosteusongelmia. Olen
AdamHag: [citat] Ymmärrän! 🙂 Kyllä, se on ylhäältä päin katsottu talo.
keihin84: Olen löytänyt laskentatyökalun osoitteesta byggbeskrivningar.se ja saanut ehdotukseksi esimerkiksi Limträ 115x315 GL30c on sopiva käyttöön. Voiko se olla kohtuullinen?
AdamHag: Hyvää uutta vuotta ja kiitos viisaista kommenteista koskien projektiani. Konsultoinnin ja pohdiskelun jälkeen olemme tulleet siihen tulokseen, että seinä on kantava, vaikka ei suuremmalla painolla. Liimapuupalkki asennetaan, ja nyt pohdin, mitkä mitat tarvitaan. Talo on rakennettu seuraavasti, missä punaiset viivat ovat kattotuoleja ja sininen viiva on seinä, jonka haluan poistaa. [bild]
Gimp: [citat] Kyllä, luulen, että sinun täytyy punnita, kuinka paljon ne ovat tiellä vs. kustannukset edes saada tarjous ja seuraavassa vaiheessa tarjous työlle. Jotta koko ladon voi tukea sivusuunnassa, tarvitaan todennäköisesti esimerkiksi tuulikuorman laskelmia, joten piirustusten saaminen tarjousten pyytämistä varten voi maksaa 50-100k. Karkea arvioni, sillä yleensä arvioin liian
snaggletooth: On olemassa myös ruuvi, joka on tarkoitettu kiinnitettäväksi suoraan kevytbetoniin. https://www.clasohlson.com/se/Lattbetongskruv-forsankt-T30,-Dacromet/p/40-9572
Avemo: [citat] Nyt se on niin sekavaa, että absorptiojääkaappi ja adsorptiojääkaappi ovat kaksi täysin eri asiaa. Ja molemmat voivat toimia muulla lämmönlähteellä kuin sähkö. Absorptiojääkaapit ovat todennäköisesti kalliita, koska ne ovat pieni markkinatuote. Kun se keksittiin, siitä tuli hyvin yleinen sekä siksi, että se voitiin käyttää ilman sähköä että koska se oli halvempi
Anonymiserad 405730: [citat] Itse pintalattia määrää toleranssit, kuten esimerkiksi parkettilattia, niin sinun täytyy katsoa, mitä vaatimuksia he asettavat tasaisuudelle... Näin Kährs sanoo, että alusta pitäisi olla.. [bild] https://www.kahrs.com/globalassets/kahrs/consumer/documents/installation/woodloc-5s/advice-installing-kahrs-woodloc5s-2017.pdf
LinPur: Kiitos vastauksesta! On olemassa pienempiä halkeamia talon muilla paikoilla, mutta olen nyt saanut tietää, että talo on joka tapauksessa rakennettu kallion päälle, joten se tuntuu hieman rauhoittavammalta. Olin huolissani, että koko talo oli uppoamassa tai jotain vastaavaa. Aion seurata halkeamia ajan myötä ja katsoa, etteivät ne pahene. Onko jotain muuta, mitä olisi hyvä
J-banan: [citat] Ei pitäisi tuulla paljon enempää. Jos sinulla olisi toinen aukko toisella seinällä, ilma virtaisi läpi. Esimerkiksi eläinten suojat aitauksissa ovat kolmiseinäisiä.
victorpajas: [citat] Hyviä vinkkejä. Kiitos avusta! Mukavaa päivää!
Anonymiserad 737586: Hei, Minulla on 80-luvun alusta peräisin oleva talo, jossa on edelleen alkuperäiset sisustukset rakennusvuodelta. Kodinhoitohuoneessa ja yhdessä kylpyhuoneessa on kosteustapetti, kun taas toisessa kylpyhuoneessa seinät ovat kaakeloituja ja lattiassa on muovimatto. Useissa paikoissa kosteustapetti on kiertynyt kulmissa ja irronnut/kuprunnut. Kaakeloidussa kylpyhuoneessa yksi kulma on haljennut
Kardan79: [citat] [citat] Henkilökohtaisesti olisin päättänyt olla kiinnittämättä niin paljon huomiota rimojen ruuvaukseen (80mm ruuvi cc 400mm). Sen sijaan olisin ainakin jollain tavalla kiinnittänyt OSB:t ruuveilla, jotka menevät juoksuihin (ehkä 4,2x55-65mm). 25x38 rimat voivat haljeta jonkin verran. Erityisesti juoksuissa, joissa kaksi levyä kohtaavat. Siksi olisin mieluummin asettanut osan
Leif i Skåne: Se ei näytä olevan kantava seinä, talolla on pilareita jotka kantavat. Ensimmäinen testi on koputtaa rystyset eri seiniin, kuuletko äänen, niin seinä ei todennäköisesti ole kantava, sen sijaan betoninen kantava seinä on täysin mykkä.
scorp1on: Piirustus auttaa todella paljon.
klaskarlsson: [citat] Jos seinässä ei ole tällä hetkellä höyrysulkua/hidastetta, voit laittaa 45mm rangan olemassa olevan seinän päälle, eristää, lisätä höyrynsulun ja sitten laittaa kipsilevyn/sisäseinän. Jos seinässä on jo jonkinlainen höyrysulku, jättäisin höyryjarrun pois sisäpuolelta, koska emme halua sulkea mahdollisesti kosteutta kahden kerroksen väliin, vaikkakin kyseessä on
Lennart12: Hei, yleensä lasketaan aina c/c välillä palkkien ja asetetaan se pituudeksi. Mutta teoreettisesti sillä on tietty vaikutus, mutta silloin tarvitaan, että lattialastulevy on molemmin puolin palkkia kuormittaen reunoja yhtä paljon, muuten palkki saa epätasapainoisen kuorman ja silloin kuorma siirtyy kohti keskipalkkia, koska palkki ei yleensä ole kovin vääntöjäykkä. Mutta esimerkiksi
Workingclasshero: Hei Se on luultavasti Bergoplattor-reikillä, tai kokolattiamatto jos löydän jonkun tukevan joka hengittää. /W
Anonymiserad 405730: Jos taitat muovia hieman sivuun, näet, miltä tuki näyttää, sitten voit työntää ruuvimeisselin tai vastaavan alas ja tunnustella, mitä alla on, ellei se ole valettu tai seiso kiven tai betonijalustan päällä.
Hemmasmurfen: [citat] Hei. Se on ensimmäisen kerroksen (sisäänkäyntikerros) seinä. // Oskar
fr3dd3h: n. 100 kN pistekuormana keskellä, silloin se on käytetty n. 75%, L/330. Tukien väli 4800 toisistaan. Kuten yllä, tarvitaan hieman enemmän edellytyksiä paremman vastauksen antamiseksi..
fribygg: [citat] Se on luultavasti nopeampaa ja helpompaa pystyttää sellainen palkki ja kuormittaa sitä, kunnes se murtuu.
Henric Nordin: [citat] Kiitos vastauksesta! Onko mitään syytä, miksi tolppa on "vapaasti" eikä integroida seinään? Onko olemassa jotain rakennuskäytäntöä, joka sanoo, että tämä on paras tapa?
13th Marine: Kiinnostavaa, että sanotaan, että tämä on peruskoulumatematiikkaa, etsin nopeasti ja juuri kuinka laskemme sinistä ystävien kanssa on (oli?) Matematiikka D (Matematiikka 4 nykyään)? Eli lukio, ja todennäköisesti vain ne, jotka ovat lukeneet tekniikkaa/luontoa tai vastaavia suuntauksia.
Anonymiserad 618974: [citat] Mielestäni se oli mielenkiintoista ja odotin innolla seuraavaa ketjua: "Kuinka kalustaisit..."
Christer G.V.: [citat] Olisin enemmän huolissani, jos talo olisi rakennettu 2000-luvulla.
spikplanka: Eräs henkilö, joka on rakentanut oman äänistudionsa, vinkkaa: https://yewtu.be/watch?v=OFEeHpDeJrg - Soundproof Your Studio: Do not use Rockwool to soundproof walls (2023-08-14) 01:59 Poikkileikkauskuva eri äänieristysseinärakenteista. Voittaja on kipsilevy-kipsilevy-mineraalivilla ilmarako >2.5 cm mineraalivilla-kipsilevy-kipsilevy (STC 63). 04:12 Video meneillään olevasta studion
Dowser4711: Joo, 220mm palkit, joiden jänneväli on 3,5m, joten sen *pitäisi* toimia. Tein yksinkertaisesti niin, että laitoin yhden, ei odota, käytin kaksi liimapuupalkkia, (koska se 220 palkki, jonka sain, sattui olemaan noin 8m, ja tuntui turhalta heittää puolet pois sen sijaan, että tarvittiin) rinnakkain olemassa olevan keskuspalkin kanssa sen jälkeen, kun olin pumpannut palkin ylös tunkilla.