En tiedä mihin laittaisin tämän keskusteluketjun.

Yksikerroksinen talo vuodelta 1973, noin 130 neliömetriä ja ryömintätila. Juuri oli vesivahinko toisessa kylpyhuoneessa ja samalla tarkastin ryömintätilan (vuokraan taloa isältäni, joka osti sen vuonna 2019 ilman välittäjää/tarkastusta).

Kauhistukseni oli, että kengät kahdella päädyllä sekä 3 palkkia olivat jonkin vaurioittamia. Keittiön alla oleva kenkä on kuin sieni, täysin laho ja kun siihen laittaa talttaa, se murenee ja puusta tulee ulos hienoa jauhoa.

Isälläni oli talosieni omassa talossaan 80-luvulla ja silloin hän ja ystävänsä joutuivat purkamaan koko alakerran perustuksiin asti. Tämä havaittiin, kun keittiön lattia alkoi joustaa ja he repivät sitten maton pois ja huomasivat, että kyseessä oli aivan oikea talosieni, joka oli ollut piilossa.

Useissa paikoissa on kuin hämähäkinverkkoa mutta paljon tiheämpää (kuin valkoinen läpikuultava peite) - ja juuri niin vanhemmillani oli heidän talossaan.

Ajan tapaamiseen kosteusteknikon ja ryömintätilan asiantuntijan kanssa on varattu tälle viikolle, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku uskoo tietävänsä, mitä tämä voisi olla.

Terveisin

• Rötskadad sylttyä 1970-luvun talon ryömintätilassa; puu on pahoin vaurioitunut ja murenee, jolloin näkyy hienoa puupölyä.
  • Laho puuparru ja seinä 1973 rakentamisvuoden yksikerroksisessa talossa, joka kärsii vesivahingosta ja mahdollisesti talovauriosta.
  • Kuvassa on ruostuneet ja vahingoittuneet puurakenteet, joihin on kiinnittynyt valkoisia hämähäkinseittimäisiä rakenteita.
  • Kuva talon puurakenteista, joissa näkyy kosteusvaurioita ja valkoista, läpikuultavaa kerrostumaa, mahdollisesti merkki hirsimädistä.
  • Röyhääntynyttä ja lahonnutta puutavaraa, joka on vaurioitunut kosteuden vuoksi ja näyttää siltä, että se on altistunut hussienelle.
  • Kuva alapohjasta, jossa näkyy puun lahovaurio ja mahdollinen hussieni, sivuttain olohuoneen lattian alla.
En ole asiantuntija, mutta se näyttää enemmän laholta kuin hussvamp.

• Tykkään
McHolm ja 1 muu
  • Laddar…
B b8q sanoi:
En ole asiantuntija, mutta se näyttää enemmän lahon kuin kellarisienen aiheuttamalta.
Se, mikä minua hieman huolestuttaa, on se, että tiedän sienen tarvitsevan kalkkia selviytyäkseen, ja sitä on runsaasti tässä muurin vieressä 😳

Olen myös huomannut tummaa ruskeaa jauhetta olevan muurin reunalla, mutta ehkä se ilmenee myös, vaikka puu olisi lahonnut eikä välttämättä tarkoita kellarisientä?

• Kivi- tai betoniseinä, jonka alareunassa on tummanruskeaa jauhemaista ainetta ja pieniä roskia.
  • Seinän vieressä on ruskea jauhetta ja puulastuja betonilla; voi viitata lahoamiseen tai hirsitautiin liittyvään ilmiöön.
D
En ole myöskään asiantuntija, mutta olen puuveneiden omistaja 😏.

Näyttää enemmänkin siltä, että kyseessä on jonkinlainen vahinko kuten hevosmuurahaiset tai vastaavanlainen tuhohyönteinen.

Luulen myös, että ne ovat muurahaisia. Ei tarvitse olla hevosmuuraisia vaan muita muurahaisia, jotka pitävät puun syömisestä.

• Tykkään
DamMedTorp
  • Laddar…
B
Kuva 5-6 näyttää kosteusvauriot. Mutta videoleikkeessä se on siis täysin kuiva?

Kuva ja elokuva saavat minut elämään uudelleen kamalan löytöni viime talvena, se oli itsepäinen trägnagare, joka oli kostean puun takia pulverisoinut puutaloni. En ole vielä saanut laskua puusepiltä, jotka vaihtoivat hirret, mutta se ei tule olemaan halpaa. Varmista, että vaihdat osat, jotka ovat vaurioituneet, mahdollisimman pian.

Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, itsepäiset trägnagarer eivät tule pidemmälle. Mutta en myöskään ole mikään asiantuntija missään asiassa. Yhtään.

C
parsen parsen sanoi:
Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, sitkeät puuntuhoajat eivät jatka eteenpäin.
Näin on. Pohjimmiltaan kyseessä on lahovaurio, ja se houkuttelee erilaisia hyönteisiä, joista suurin osa, onneksi, ei ole kiinnostunut terveestä puusta.

• Tykkään
sarsag ja 1 muu
  • Laddar…
B
Jatkossa on tärkeää ymmärtää, miksi kosteusvaurio on syntynyt, mikä on ilmanvaihdon tila? Kuvassa 6 näyttää myös olevan sekoitus uutta puuta ja vanhaa kosteusvaurioitunutta puuta.

B bygges sanoi:
Kuva 5-6 näyttää kosteusvahingoilta. Mutta videoleikkeessä se on siis täysin kuiva?
Kuva 5-6 on talon yhdellä pitkällä sivulla, josta on vaihdettu aiempi sokkeli kyllästetyn puun tilalle ja todennäköisesti havaittu vauriot lattiarakenteissa jo silloin, mutta jätetty vaurioitunut materiaali poistamatta ja vain paikattu erilaisilla ylijäämäpaloilla (inhoan huolimattomia töitä, miksi tehdä mitään, jos ei voi tehdä kunnolla?!)
Puu on sekä tummaa että täysin kuivaa.

Sitten on poistettu sokkeli molemmilta päätyseiniltä ja laitettu vain muutama pieni pala paikalleen 😳

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
B bygges sanoi:
Eteenpäin on tärkeää ymmärtää, miksi kosteusvaurio on syntynyt, mikä on ilmanvaihdon tila? Kuvassa 6 näyttää myös olevan sekoitus uutta ja vanhaa kosteusvaurioitunutta puuta.
Ilmanvaihto on ollut aivan liian huono, koska melkein kaikki venttiilit on tukittu ja vain kaksi (!) on pidetty auki.
Salaojitus tarkastetaan, koska perustusmuuri oli paikoin huomattavan kostea ja siinä oli suolakertymiä.

Joten suunnitelma on:

Muovittaa maa ja osa seinää
Asentaa kosteudenpoistaja, joka on aina aktiivinen ja säätelee, ettei ryömintätilasta tule liian kostea
Tarkastaa salaojitus ja tarvittaessa korjata se
Vaihtaa alajuoksut ja korjata huonot osat lattiapalkistosta

parsen parsen sanoi:
Kuva ja elokuva saavat minut elämään uudelleen kauhean löytöni viime talvena. Sitkeä puunsyöjä oli kosteuden vuoksi muuttanut hirsitalon sahajauhoksi. En ole vielä saanut laskua hirsimiehiltä, jotka vaihtoivat hirret, mutta se ei tule olemaan halpaa. Varmista, että vaihdat vaurioituneet osat mahdollisimman pian.

Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, sitkeät puunsyöjät eivät leviä pidemmälle. Mutta en ole myöskään mikään asiantuntija. En lainkaan.
Voi hitto… miten huomasit sen?!
Kummallista on, etten ole nähnyt siellä eläimiä (kop kop) paitsi hämähäkkejä ja HYTTYSIÄ 😂😅

C
J Jordekorren sanoi:
siellä on vaihdettu aiempi syll painekyllästettyyn ja luultavasti on jo silloin nähty vauriot lattiarakenteissa, mutta jätetty huomiotta vaurioituneen materiaalin poistaminen ja vain paikattu eri ylijäämäpaloilla
Kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että juuri näin on tapahtunut. On korjattu suurempi vahinko aikanaan ja laitettu "laastari". Ei ole epätavallista, ettei haluta kuluttaa senttiäkään turhaan sellaiseen, joka ei näy.

Puussa on kuivunut, lahovaurio on pysähtynyt ja hyönteiset ovat lähteneet muualle aikoja sitten. Vanha vahinko yksinkertaisesti.

C cpalm sanoi:
Kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että juuri niin on tapahtunut. On korjattu isompi vaurio joskus aiemmin ja peitelty se. Ei ole harvinaista, ettei haluta käyttää rahaa turhaan johonkin, joka ei näy.

Puu on kuivunut, lahovaurio on pysähtynyt ja hyönteiset ovat lähteneet pois kauan sitten. Ihan vain vanha vaurio.
En ymmärrä miksi ihmiset asuvat talossa, kun ajattelevat noin?! Pitää olla tuhat kertaa parempi olla asunto-osakkeen omistaja sellaisille ihmisille. Eikä se ole harvinaista, kuten sanot...

Teen mieluummin kaiken kunnolla alusta alkaen, jotta tiedän, että se tehdään oikein, kuin puuhastella puolivillaisesti vanhasta sahatavarasta ja styroksista kyhättyjen tilkkutäkkiratkaisujen kanssa 😅

Olen iloinen harrastelijanainen, joka rakastaa oppia ja olen erittäin kiinnostunut rakenteista/materiaaleista, kun on kyse taloista. Mutta jos en olisi, en varmasti asuisi talossa.

• Tykkään
MultiMan ja 1 muu
  • Laddar…
J Jordekorren sanoi:
Åh fytusan… hur upptäckte du det hela?!
Konstiga är att jag inte sett ett djur därnere (peppar peppar) förutom spindlar och MYGG 😂😅
Me remontoimme koko taloa ennen muuttoa, joten kun olin eristämässä uusia kerroksia, huomasin, että siellä oli vähän "outoa" pölyä. Sitten jatkoin purkamista ja imuroimista ja hups! Olin talon ulkopuolella suuren reiän kautta. Joka ei ollut näkynyt ulkopuolelta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.