7 081 lukukertaa ·
15 vastausta
7k lukukertaa
15 vastausta
APUA! Onko tämä talosieni vai tuholainen?!
En tiedä mihin laittaisin tämän keskusteluketjun.
Yksikerroksinen talo vuodelta 1973, noin 130 neliömetriä ja ryömintätila. Juuri oli vesivahinko toisessa kylpyhuoneessa ja samalla tarkastin ryömintätilan (vuokraan taloa isältäni, joka osti sen vuonna 2019 ilman välittäjää/tarkastusta).
Kauhistukseni oli, että kengät kahdella päädyllä sekä 3 palkkia olivat jonkin vaurioittamia. Keittiön alla oleva kenkä on kuin sieni, täysin laho ja kun siihen laittaa talttaa, se murenee ja puusta tulee ulos hienoa jauhoa.
Isälläni oli talosieni omassa talossaan 80-luvulla ja silloin hän ja ystävänsä joutuivat purkamaan koko alakerran perustuksiin asti. Tämä havaittiin, kun keittiön lattia alkoi joustaa ja he repivät sitten maton pois ja huomasivat, että kyseessä oli aivan oikea talosieni, joka oli ollut piilossa.
Useissa paikoissa on kuin hämähäkinverkkoa mutta paljon tiheämpää (kuin valkoinen läpikuultava peite) - ja juuri niin vanhemmillani oli heidän talossaan.
Ajan tapaamiseen kosteusteknikon ja ryömintätilan asiantuntijan kanssa on varattu tälle viikolle, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku uskoo tietävänsä, mitä tämä voisi olla.
Terveisin
Yksikerroksinen talo vuodelta 1973, noin 130 neliömetriä ja ryömintätila. Juuri oli vesivahinko toisessa kylpyhuoneessa ja samalla tarkastin ryömintätilan (vuokraan taloa isältäni, joka osti sen vuonna 2019 ilman välittäjää/tarkastusta).
Kauhistukseni oli, että kengät kahdella päädyllä sekä 3 palkkia olivat jonkin vaurioittamia. Keittiön alla oleva kenkä on kuin sieni, täysin laho ja kun siihen laittaa talttaa, se murenee ja puusta tulee ulos hienoa jauhoa.
Isälläni oli talosieni omassa talossaan 80-luvulla ja silloin hän ja ystävänsä joutuivat purkamaan koko alakerran perustuksiin asti. Tämä havaittiin, kun keittiön lattia alkoi joustaa ja he repivät sitten maton pois ja huomasivat, että kyseessä oli aivan oikea talosieni, joka oli ollut piilossa.
Useissa paikoissa on kuin hämähäkinverkkoa mutta paljon tiheämpää (kuin valkoinen läpikuultava peite) - ja juuri niin vanhemmillani oli heidän talossaan.
Ajan tapaamiseen kosteusteknikon ja ryömintätilan asiantuntijan kanssa on varattu tälle viikolle, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku uskoo tietävänsä, mitä tämä voisi olla.
Terveisin
Se, mikä minua hieman huolestuttaa, on se, että tiedän sienen tarvitsevan kalkkia selviytyäkseen, ja sitä on runsaasti tässä muurin vieressä 😳B b8q sanoi:
Olen myös huomannut tummaa ruskeaa jauhetta olevan muurin reunalla, mutta ehkä se ilmenee myös, vaikka puu olisi lahonnut eikä välttämättä tarkoita kellarisientä?
Luulen myös, että ne ovat muurahaisia. Ei tarvitse olla hevosmuuraisia vaan muita muurahaisia, jotka pitävät puun syömisestä.
Kuva ja elokuva saavat minut elämään uudelleen kamalan löytöni viime talvena, se oli itsepäinen trägnagare, joka oli kostean puun takia pulverisoinut puutaloni. En ole vielä saanut laskua puusepiltä, jotka vaihtoivat hirret, mutta se ei tule olemaan halpaa. Varmista, että vaihdat osat, jotka ovat vaurioituneet, mahdollisimman pian.
Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, itsepäiset trägnagarer eivät tule pidemmälle. Mutta en myöskään ole mikään asiantuntija missään asiassa. Yhtään.
Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, itsepäiset trägnagarer eivät tule pidemmälle. Mutta en myöskään ole mikään asiantuntija missään asiassa. Yhtään.
Kuva 5-6 on talon yhdellä pitkällä sivulla, josta on vaihdettu aiempi sokkeli kyllästetyn puun tilalle ja todennäköisesti havaittu vauriot lattiarakenteissa jo silloin, mutta jätetty vaurioitunut materiaali poistamatta ja vain paikattu erilaisilla ylijäämäpaloilla (inhoan huolimattomia töitä, miksi tehdä mitään, jos ei voi tehdä kunnolla?!)B bygges sanoi:
Puu on sekä tummaa että täysin kuivaa.
Sitten on poistettu sokkeli molemmilta päätyseiniltä ja laitettu vain muutama pieni pala paikalleen 😳
Ilmanvaihto on ollut aivan liian huono, koska melkein kaikki venttiilit on tukittu ja vain kaksi (!) on pidetty auki.B bygges sanoi:
Salaojitus tarkastetaan, koska perustusmuuri oli paikoin huomattavan kostea ja siinä oli suolakertymiä.
Joten suunnitelma on:
Muovittaa maa ja osa seinää
Asentaa kosteudenpoistaja, joka on aina aktiivinen ja säätelee, ettei ryömintätilasta tule liian kostea
Tarkastaa salaojitus ja tarvittaessa korjata se
Vaihtaa alajuoksut ja korjata huonot osat lattiapalkistosta
Voi hitto… miten huomasit sen?!parsen sanoi:
Kuva ja elokuva saavat minut elämään uudelleen kauhean löytöni viime talvena. Sitkeä puunsyöjä oli kosteuden vuoksi muuttanut hirsitalon sahajauhoksi. En ole vielä saanut laskua hirsimiehiltä, jotka vaihtoivat hirret, mutta se ei tule olemaan halpaa. Varmista, että vaihdat vaurioituneet osat mahdollisimman pian.
Minulle he sanoivat, että niin kauan kuin puu ei ole kosteaa, sitkeät puunsyöjät eivät leviä pidemmälle. Mutta en ole myöskään mikään asiantuntija. En lainkaan.
Kummallista on, etten ole nähnyt siellä eläimiä (kop kop) paitsi hämähäkkejä ja HYTTYSIÄ 😂😅
Kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että juuri näin on tapahtunut. On korjattu suurempi vahinko aikanaan ja laitettu "laastari". Ei ole epätavallista, ettei haluta kuluttaa senttiäkään turhaan sellaiseen, joka ei näy.J Jordekorren sanoi:
Puussa on kuivunut, lahovaurio on pysähtynyt ja hyönteiset ovat lähteneet muualle aikoja sitten. Vanha vahinko yksinkertaisesti.
En ymmärrä miksi ihmiset asuvat talossa, kun ajattelevat noin?! Pitää olla tuhat kertaa parempi olla asunto-osakkeen omistaja sellaisille ihmisille. Eikä se ole harvinaista, kuten sanot...C cpalm sanoi:Kuvien perusteella vaikuttaa siltä, että juuri niin on tapahtunut. On korjattu isompi vaurio joskus aiemmin ja peitelty se. Ei ole harvinaista, ettei haluta käyttää rahaa turhaan johonkin, joka ei näy.
Puu on kuivunut, lahovaurio on pysähtynyt ja hyönteiset ovat lähteneet pois kauan sitten. Ihan vain vanha vaurio.
Teen mieluummin kaiken kunnolla alusta alkaen, jotta tiedän, että se tehdään oikein, kuin puuhastella puolivillaisesti vanhasta sahatavarasta ja styroksista kyhättyjen tilkkutäkkiratkaisujen kanssa 😅
Olen iloinen harrastelijanainen, joka rakastaa oppia ja olen erittäin kiinnostunut rakenteista/materiaaleista, kun on kyse taloista. Mutta jos en olisi, en varmasti asuisi talossa.
Me remontoimme koko taloa ennen muuttoa, joten kun olin eristämässä uusia kerroksia, huomasin, että siellä oli vähän "outoa" pölyä. Sitten jatkoin purkamista ja imuroimista ja hups! Olin talon ulkopuolella suuren reiän kautta. Joka ei ollut näkynyt ulkopuolelta...J Jordekorren sanoi: