17 232 lukukertaa ·
57 vastausta
17k lukukertaa
57 vastausta
Karmi putosi – väärin rakennettu?
Kyllä, se on yksi suurimmista päätöksistä, joita teemme elämämme aikana. Antaa rakennusyrityksen hoitaa, vai naulata itse? On tärkeää olla tekemättä hätiköityjä päätöksiä näin tärkeässä asiassa, joten ottakaa kunnolla aikaa. Samoin kun on päätetty, miten asia hoidetaan, tulevat tärkeät kysymykset siitä, miten se tehdään. Työn suunnittelu huolella. Tässä asiassa voi olla parasta käyttää suunnittelijan apua. Myös konsultti, joka voi suunnitella työjärjestyksen, on suositeltava. Älkää myöskään unohtako erityistä tapaturmavakuutusta ennen mahdollisen naulaamisen aloittamista.M missk79 sanoi:Oi, mikä sitoutuminen... Kiitos kaikille, että olette ottaneet aikaa.
Talonrakennusyritys on itse asiassa tarjoutunut nostamaan laudan, mutta mielestäni se kuulosti turhalta työltä, joten jos emme saa uusia reunuksia, voimme naulata itse.
Esteettinen puoli on yksi näkökohta, en ollut ajatellut, että ratkaisumme voisi olla "tyylikkäämpi", jos se nyt on niin...
Katsotaan miten teemme.
Päivitä meitä mielellään siitä, miten on mennyt.
(Anteeksi, että leikittelen kanssasi. Yritän vain sanoa, että teet asiasta vähän liian ison jutun. Laudat ja muut, jotka irtoavat, ovat asioita, jotka tulee odottaa talonomistajana. Silloin vain ottaa vasaran esiin ja yrittää.)
Irtohammas koulussa ja vanhan tavan mukaan yläpuu lepää sivuilla..kvirre sanoi:
Hei
Tulkitsisin "yläpuu asennettu ensin" jonkinlaisena standardina, kun katson kotona. Minulla on kolme ovea, joista kahdessa on yläosa asennettu ensin ja yhdessä yläosa asennettu viimeisenä (ulko-ovi ja siihen liittyvä lasiosa). Ei aavistustakaan, miksi ne on tehty eri tavoin, kun talot (BRF pienillä taloilla) on rakennettu samaan aikaan ja samaan firmaan. Kaikissa ikkunoissa on myös yläosa asennettu ensin. Kaikki osat ovat joka tapauksessa naulattu, joten ne eivät tipu!
Mutta nykyään suurin osa on joko laminoitua mdf:ää tai lakattua mdf:ää näissä tuotantotaloissa ja -huoneistoissa, joten he asettavat yläosan väliin, jotta he välttyisivät maalaamasta sivuja sitä vähän mitä muuten jäisi maalaamatta😢
Mutta pian meillä ei ole enää oikeita käsityöläisiä, jotka työskentelevät puhtaan puun kanssa taloissa, jos kaiken on oltava halpaa paskaa😊😀
Syynä siihen, että se on asennettu "pyöreiden" väliin, on se, ettei lyhyen laudan päätypuu näy, näin tehdään yleensä, kun vuorauslistaa ei käytetä.M missk79 sanoi:Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, että kaikki ei ole enää täysin "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun menin sisään ulko-ovesta, ovipeitelauta puusta putosi yhtäkkiä päälleni. Onneksi minulla oli vielä pyöräilykypärä päässäni. Lauta osui kuitenkin käteen, ja siihen tuli mustelma.
Peitelauta oli siis liimattu, en tiedä, kuinka kauan voi odottaa, että liima pitää, mutta onhan se aika pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...
Sitten aloimme katsoa itse rakennetta, ja huomasimme, että vaakasuora peitelauta oli puristettu pystysuuntaisten lautojen väliin. Jos se olisi sijainnut pystysuuntaisten päällä, se olisi ollut kiinnitettynä eikä olisi voinut pudota alas. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö kukaan, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardeja? Peitelaudat tulivat esivalmiiksi leikattuina talotoimittajalta, joten se ei ollut kirvesmiesten virhe.
Keskustelen nyt asiasta talotoimittajan kanssa, ja he ovat lähettäneet rakennepiirustuksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta mielestäni siinä tapauksessa piirustus on väärin.
Tietääkö kukaan, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardeja? Minulle, joka en ole alalla vaan työskentelen pöydän ääressä, on kuitenkin selvää, että laudat pitäisi asentaa niin, ettei niitä ole vaaraa pudota päähän, kun menee ulko-ovesta sisään. Eli vaakasuora pystysuuntaisten päällä.
Toki voisimme kiinnittää laudan itse, jotta se pysyy kunnolla... mutta nyt siitä on tullut vähän periaatekysymys minulle... mitä sanotte, miten peitelauta asennetaan parhaiten?
Mutta herranjestas mies! Anna jo olla, langassa joka ei liity siihen mitenkään. Kuinka paljon sinun pitää jankuttaa mieltymyksistäsi reunapaneeleihin ja smygiin? 🙄Rejäl sanoi:Runkorakennuskoulussa ja vanhaan tapaan ylätanko sijaitsee sivuilla..
Mutta nykyään suurin osa on joko laminoitua mdf:ää tai lakattua mdf:ää näissä tuotantotaloissa ja -asunnoissa, joten ylätanko asetetaan väliin, jotta vältetään maalaamattomat sivut 😢
Mutta pian meillä ei ole enää oikeita käsityöläisiä, jotka työskentelevät puhtaalla puulla taloissa, jos kaiken pitää olla halpaa paskaa 😊😀
En halua riidellä kanssasi nyt. Mutta rehellisesti sanottuna, runkorakennuskoulu...vanha tapa? Onko jotain kappaletta niistä, johon voit viitata?Rejäl sanoi:Runkorakennuskoulu ja vanha tapa on, että ylätasoa on sivuilla..
Mutta nykyään suurin osa tuotantotaloista ja asunnoista on joko laminoitua mdf:ää tai lakattua mdf:ää, joten siksi he asettavat ylätason väliin välttääkseen maalaamasta niitä vähän sivuja, jotka muuten jäisivät maalaamatta😢
Mutta pian meillä ei enää ole oikeita käsityöläisiä jäljellä, jotka työskentelevät puhtaalla puulla taloissa, jos kaiken täytyy olla halpaa paskaa😊😀
Mielestäni se on vain outoa. Olen toiminut kirvesmiehenä 15 vuotta. Olen purkanut, kunnostanut ja vaihtanut ovia ja ikkunoita asunnoissa, "mökeissä ja linnoissa" kaikista aikakausista. Siitä huolimatta olen löytänyt yhtä tavallisesti yläsmyygi sivusmyygien välistä kuin niiden päältä. On jopa esiintynyt, että on ollut eri tavalla tehty samassa talossa.
Rehellisesti sanottuna en voi sanoa, miten itse yleensä teen. Se vaihtelee tilanteesta toiseen. Samoin siitä miten smyygen kiinnitys tehdään kyseessä olevassa tapauksessa.
Mielestäni tämä on mielenkiintoista, eri näkökulmia ja etuja ja haittoja eri rakennustavoista. Miten ennen tehtiin, miten nyt laminoidulla jne. Suosin kylläkin, että listan yläosa pitäisi olla pystyjen sisällä, mutta se ei varmaan kiinnosta sinua?S Sernando sanoi:
Joo, se voi hyvin olla erilaista eri osissa maata.. Olen rakentanut yli 50 eri elementtitaloa puusmyygeillä, joissa vaatimukset ovat olleet korkeimmat, jos asiakas ei halua maalata pieliä.. Mutta saat tehdä ihan miten haluat 😊😀A AG A sanoi:En halua riidellä kanssasi. Mutta rehellisesti sanottuna, elementtitalojen koulu...vanha tapa? Onko jotain kohtaa näistä, joihin voit viitata? Mielestäni se on vain outoa. Olen työskennellyt puuseppänä 15 vuotta. Olen purkanut, kunnostanut ja vaihtanut ovia ja ikkunoita asunnoissa, "majoissa ja linnoissa" kaikilta aikakausilta. Siitä huolimatta olen huomannut, että se on yhtä yleistä, että yläpieli on joko sisäpuolella tai päällä. Joissakin taloissa se on jopa ollut eri tavalla tehty samassa talossa. Rehellisesti sanottuna en voi sanoa, miten yleensä teen itse. Se vaihtelee kerrasta toiseen. Sekä miten pieli kiinnitetään käsillä olevassa tapauksessa.
Kiinnostavaa ottaa ja irronnut lauta? Ei yksinkertaisesti ole tarpeen keskustella asioista, jotka eivät auta ketjun aloittajaa millään tavalla.Dan1891 sanoi:
Mielestäni on mielenkiintoista saada erilaisia näkemyksiä, ja voi saada silmänsä auki asioille, joita ei ole ajatellut. Pidän siitä ainakin. Se, että et ajattele niin, on myös täysin OK!S Sernando sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi