Hej!
Vi installerer kamin og skal lave udtag i bjælkerne på loftet for at få godkendt af skorstensfejeren. Jeg skal tage 30mm oppe i kippen, hvordan afstiver jeg der, skal jeg gøre det? Og så skal jeg tage 60mm af bjælken i gulvet på loftet (og da længst oppe i en væg). Hvordan afstiver jeg den, skal jeg det? Hvor meget kan jeg tage af den uden at afstive? Bjælken er 120mm. pladen skal væk og i stedet laves en 30mm luftspalte. bjælken ligger altså under gulvet til venstre for skorstenen på dette billede. Nogen har allerede taget 30mm, og jeg skal altså tage mindst 30 til.
Jeg er ret sikker på, at du kan tage 30 mm fra siden af de kraftige stammer, der udgør højben uden nogen erstatning. Hvad angår gulvbjælken, har jeg svært ved at forstå, hvordan det hænger sammen blot ved vejledning af dit foto. Kan du ikke lave en enkel skitse?
Vil du tage 60 mm på højden af en bjælke som er 120 mm høj (og sandsynligvis lige bred)? Det går ikke så godt. Det er jo midt på bjælken. I så fald må du sætte en ny bjælke ved siden af den gamle.
Selv det skal sandsynligvis kompenseres med forstærkning. Jeg gætter på, at stokkene er lidt halvrunde og derfor svære at lime på fra siden. Hvad er bjælkens spændvidde?