Hej,
Jeg skal sætte ind et vindue i køkkenet og kan ikke finde ud af, om ydervæggen er bærende eller ej. Vinduet er 18x6.
Behøver ingen byggetilladelse til vinduet, men skal lave byggetilladelse, hvis væggen er bærende.
Ville være fantastisk hvis nogen kan afgøre, hvordan det ligger til, så jeg ved, om jeg kan begynde at bygge eller lave byggetilladelse.

Bygningens sydvestvendte facade med markering til et nyt vindue, set fra en arkitektonisk tegning. Bygningstegning af et hus i tværsnit, viser to etager med højdeangivelser 2,50 og 2,17 meter. Tagkonstruktion ses øverst. Byggeplan med detaljer om bjælkelag og tagkonstruktion, viser specifikationer for isolering og materialebrug i forbindelse med et byggeprojekt. Loftsetage med trækonstruktion og isolering, viser en skrå tagside og elektrisk kabel langs bjælkerne. Træstruktur og isolering på loftet, muligvis relateret til vurdering af bærende væg ved installation af nyt vindue i køkkenet. Et mindre vindue på en kvistvæg med isolering ved bunden og et rundt ventilationshul ovenover. Billedet viser en konstruktionstegning, der beskriver materialer og dimensioner for ydervægge og bærende indervægge, med oplysninger om betonghøjde og isolering.

Den væg er ikke bærende

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Den väggen är inte bärande
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Den väggen är inte bärande
Tack! Precis det svar som jag helst vill ha!

Vad är det som avgör att den inte är bärande?
Takstolen i gaveln som syns på bilderna ser ju annorlunda ut jämfört med de övriga som syns på ritningen. Är den ändå fribärande och vilar enbart på långsidorna? Ser den annorlunda ut eftersom den bär mindre del av taket och för att fasaden ska fästas i den?

Det er nok bare fordi vinduet er der. I midten ser det ud som om der er en stolpe. Lad den være, men det er ikke der du har tegnet vinduet ind.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.