Bor i et nyindkøbt betonhus fra 1954 og overvejer at rive 1,5-2 meter af væggen, der går mellem køkken og spisestue. (der vil være cirka 80 cm væg tilbage) Væggene i huset består af tykkere beton/blokke (siporex). Er der nogen, der kan se ud fra følgende tegninger, om denne væg er bærende eller ej? En grundigere undersøgelse skal selvfølgelig laves, men jeg ønsker jeres input!

• Plantegning af hus fra 1954 med køkken, spisestue og stue. Diskussion om væg mellem køkken og spisestue, mulig bærende funktion, undersøges yderligere.
  • Plantegning af et hus fra 1954 med værelser markeret som "Matrum", "Kök", "V.P.R" og "Vardagsrum" samt angivne mål.
  • Gammel bygningstegning af hus fra 1954, inklusive planløsning og tværsnit. Viser forskellige rum som garage, vaskerum og trapperum.
Tomture61
Bærende vægge plejer at befinde sig tværs over spær.
Mellemetage kan kun bære en vis afstand, typisk 4-4,5 m, derefter skal det støttes af bærende vægge f.eks.
Limtræ kan bruges til at afløse bærende vægge, kræver en ingeniør for at beregne de rette dimensioner/udførelse + byggetilladelse.

Senest redigeret:
  • Synes
jennebenne
  • Laddar…
Væggen er bærende. Det kan man læse ud af sektionstegningen. Den skal erstattes med en limtræsbjælke (forslagsvis). Du har et letbetonhus, ikke et betonhus. Der er stor forskel.

BirgitS
J justusandersson sagde:
Væggen er bærende. Det kan man læse ud af sektions tegningen. Den skal erstattes af en limtræsbjælke (forslagsvis). Du har et letbetonhus, ikke et betonhus. Der er stor forskel.
Hvordan er det med den der væg i garagen, som ser ud til at være fjernet?
Den er også tegnet på sektions tegningen.

• Synes
jennebenne
  • Laddar…
Jeg er ret sikker på, at det er et betonbjælkelag over kælderen, hvor armeringen over garagen ligger tværs længderetningen. Den fjernede kældervæg var derfor sikkert ikke bærende. Jeg stoler aldrig helt på, at sektioner er konsekvent tegnet.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Väggen er bærende. Det kan man læse ud af sektionssnittet. Den skal erstattes af en limtræsbjælke (for eksempel). Du har et letbetonhus, ikke et betonhus. Der er stor forskel.
Planen er at sætte en I-bjælke der, da vi har en til rådighed. Har du mulighed for at oplyse mig, hvordan jeg aflæser det fra sektionssnittet?

Eller er det netop fordi den er med på sektionssnittet?

Man skal tage udgangspunkt i hustypen, i dette tilfælde et rammehus i 11/2 plan. Da ved man, at mellembjælkelaget behøver en understøtning på ca. halvvejs på strækningen. I et rammehus ligger bjælkelagets bjælker parallelt med spærstolene. Byggeåret siger ofte meget om hustypen.

• Synes
jennebenne og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Man måste utgå från hustypen, i det här fallet ett regelhus i 11/2 plan. Då vet man att mellanbjälklaget behöver ett upplag på ca halva sträckan. I ett regelhus ligger bjälklagets bjälkar parallellt med takstolarna. Byggåret säger oftast mycket om hustypen.[/QUOvvvvvvTE]

Okej . Förstår jag dig rätt om vi då säger att husets längd är säg 12 meter att mellanbjälklaget behöver minst 6 meter bärande vägg?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.