Hej alle!
Har købt et vægbeslag til mit tv. 19 kg vejer tv'et, vægbeslaget måske 2-3 kg. Det skrues op i væggen med fire huller. Der er 10 cm lodret afstand mellem hullerne. Tv'ets yderkant havner 5 cm fra væggen.
Hvordan beregner jeg træklasten på de øverste to skruer? Væggen er porøs letbeton, så jeg vil gerne overdimensionere plugsene! Har googlet men ikke fundet nogen information om emnet.
Hjælp modtages med tak!
/Jens
Har købt et vægbeslag til mit tv. 19 kg vejer tv'et, vægbeslaget måske 2-3 kg. Det skrues op i væggen med fire huller. Der er 10 cm lodret afstand mellem hullerne. Tv'ets yderkant havner 5 cm fra væggen.
Hvordan beregner jeg træklasten på de øverste to skruer? Væggen er porøs letbeton, så jeg vil gerne overdimensionere plugsene! Har googlet men ikke fundet nogen information om emnet.
Hjælp modtages med tak!
/Jens
Ok tak for svar! 
Måske er det ikke et stort problem, men jeg er lidt nervøs! Væggen er meget porøs. Man kan nemt hamre en træskrue ind uden problemer.
Men hvis jeg bruger disse (Essve letbetonplugg):
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875640.pdf 10mm varianten.
Den har en trækkraft på 0,3 kN. Fire af disse på den øvre række (kan have op til otte skruer i tv-beslaget). Det bliver 1,2 kN. Dette skal man så dele med to ifølge Essve. "Ved langtidsbelastning/permanent belastning multipliceres ovenstående belastningsværdier med reduktionsfaktoren 0,5"
Så 0,6 kN.
Tv'et vejer 19 kilo. 19x2,5=47,5 kilo. Så har jeg 12,5 kilos margen typ.
Tænker jeg rigtigt?
/Jens
Måske er det ikke et stort problem, men jeg er lidt nervøs! Væggen er meget porøs. Man kan nemt hamre en træskrue ind uden problemer.
Men hvis jeg bruger disse (Essve letbetonplugg):
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875640.pdf 10mm varianten.
Den har en trækkraft på 0,3 kN. Fire af disse på den øvre række (kan have op til otte skruer i tv-beslaget). Det bliver 1,2 kN. Dette skal man så dele med to ifølge Essve. "Ved langtidsbelastning/permanent belastning multipliceres ovenstående belastningsværdier med reduktionsfaktoren 0,5"
Så 0,6 kN.
Tv'et vejer 19 kilo. 19x2,5=47,5 kilo. Så har jeg 12,5 kilos margen typ.
Tænker jeg rigtigt?
/Jens
Bare for fremtidig reference så glemmer I det modholdende moment.
Med den ikke særligt standardiserede enhed kgm bliver det i dit tilfælde med tanker om, at tyngdepunktet er 2,5 cm ude.
Pådrivende 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm
Sig, at du har 10 cm højde på pladen og centrum skruehul 2 cm ned fra overkanten, så bliver det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg trækkraft i øvre skruerad. Skruerne er desuden udsat for en tværkraft på 19 kg.
Passende dimensioneres øvre skruerad for 5,4 kg trækkraft og nedre skruerad for 19 kg tværkraft.
Med den ikke særligt standardiserede enhed kgm bliver det i dit tilfælde med tanker om, at tyngdepunktet er 2,5 cm ude.
Sig, at du har 10 cm højde på pladen og centrum skruehul 2 cm ned fra overkanten, så bliver det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg trækkraft i øvre skruerad. Skruerne er desuden udsat for en tværkraft på 19 kg.
Passende dimensioneres øvre skruerad for 5,4 kg trækkraft og nedre skruerad for 19 kg tværkraft.
Så har man vel ganske vist antaget, at tv'en kommer derhen uden ekstra kræfter, og at man heller aldrig trækker i den udad (som når man forsøger at få en HDMI-kabel på plads med sin alt for tykke hånd)E Eavuy sagde:Bare for fremtidig reference, så glemmer I modholdende moment.
Med den ikke særligt standardiserede enhed kgm, bliver det i dit tilfælde med tanker, at tyngdepunktet er 2,5 cm ude.
Siger vi, at du har 10 cm højde på pladen og centrumskruehul 2 cm ned fra overkant, bliver det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg trækkraft i øvre skrue række. Skruerne er desuden udsat for en tværkraft, der bliver 19 kg.
Det er passende at dimensionere øvre skrue række for 5,4 kg trækkraft og nedre skrue række for 19 kg tværkraft
Uanset så er 5,4 kg jo et godt stykke under 150N, som hver skrue ovenfor kan forventes at tåle i lang tid, så det virker vel rimeligt med TS forslag?
Klik her for at svare