Företag får bakläxa efter tvist om måttbeställd bänkskiva
Måttbeställde kök och fick för liten bänkskiva, men blev tvungen att gå till ARN för att företaget inte ville åtgärda felet.

Foto: Google Maps
En husägare i Göteborg beställde ett nytt kök från ett företag som bland annat gör måttanpassade sådana. Företaget skulle ansvara för både material och installation, men någonstans på vägen gick det snett och husägaren fick en bänkskiva som var för liten. När företaget uppmärksammades på detta ville man inte kännas vid felet. Husägaren gick då till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Utöver bänkskivan var hon även missnöjd med beslagen, antalet luckor som skulle ha ingått enligt priset och en ospecificerad faktura. I anmälan till ARN kan man läsa:
- Företaget har dessutom brustit i utförandet eftersom det levererat fel kökshandtag än det man kommit överens om. Hon talade om för Väst Design att hon ville ha samma handtag som grannen. Säljaren visade då två olika handtag, några var stora och några små men hon beställde samma som grannens. Vidare var strömkabeln för kort och bänkskivan i köket ca 1 cm för liten och gick 5 mm innanför kanten istället för 5 mm utanför.
Företaget försvarar sig med att de valda handtagen godkänts av husägaren själv, att bänkskivan och övriga detaljer är måttanpassade på ett utseendemässigt prydligt sätt och enligt gängse ordning samt att strömkablar och elarbeten inte ingick i köpeavtalet.
ARN bedömer dock att företaget brustit när det kommer till det fackmässiga utförandet av bänkskivan.
- Det är ostridigt att måttet på bänkskivan varit felaktigt. Nämnden anser att NN genom ingivna bilder har bevisat att felet inte är obetydligt. Väst Design Kök Göteborg har därför att avhjälpa felet, skriver de i sitt beslut.
Däremot anser man det inte bevisat att beslagen varit andra än de som husägaren själv beställt, eller att elarbeten skulle ha ingått i arbetet.