Hej!

Vi har råkat ut för en ganska otrolig sak.

Ett företag ritade vårat kök samt rekommenderade diskho och stod även för inköp av diskho. Dom kopplade också ihop oss med företaget som levererade bänkskivan då dom har ett samarbete.

Allt var frid och fröjd, vi var nöjda när hantverkarna var klara med köket. Nu var det bara bänkskivan m.m. som fattades.

Bänkskivan monterades och samtidigt sattes diskho ditt.

Ett par dagar efter skulle vi sätta tillbaka alla lådorna i köket då dom ville att dom skulle vara borttagna i samband med montering av skivan. Vi märker då snabbt att vi inte kan sätta tillbaka en låda pga att diskhon sticker ut för mycket. Vi skulle heller inte kunnat dra ut lådan. Diskhon är nämligen med synlig front. Enligt Ikea ska den ha ett överhäng på 7 cm. Vår hade 6 cm.

Vi känner oss väldigt dumma som inte uppmärksammat detta tidigare men vi har varit helt uppslukade i ett helt hus som ska renoveras, varje dag har vi bollar i luften med både hus och privat, nyligen fått ett till barn och insnöade i varje moment som görs i huset.

Bänkskivan anser inte att detta är deras sak. Dom tänker inte på lådor och annat. Diskhon är också med synlig front och ska sticka ut. Dom har alltså monterat en bänkskiva efter detta. Därför är det företaget som ritat köket som får ta på sig ansvaret.

Som lösning på problemet ville vi att dom skulle flytta in diskhon, det var den enda lösning vi kunde se. Dom hade två lösningar att flytta in diskho eller att göra lådorna smalare dock sa vi nej till det då alla lådorna i köket kommer få olika storlekar.

Han som ritade köket sa till oss att han skulle kolla upp diskhon närmare då han fått info om att den kunde vara bredare i framkant, inget man kan se utan att kolla upp närmare. Han ville se så det inte uppkommer problem om man flyttar in den. Efter detta sa han inget mer och inte någon annan heller för den delen utan bara att lösningen kommer bli bra och vi bokade in en tid.

Väl på plats när dom i princip färdigställt visar killen oss problemet som uppstår och förklarar varför. Tydligen hade han också förklarat detta till killen som ritat köket och även ritat en bild och skickat honom som förklarar problemet som kan uppstå. Ändå blev vi inte informerade om vad det är som kommer uppstå.

Problemet är alltså följande. Det uppstår ett mellanrum i mellan bänkskiva och diskho på ungefär 6 mm. Detta hade undvikits om man hade planerat utifrån att diskhon skulle vara så intryckt. Det hade inte behövt vara ett sådant stort mellanrum. Eftersom diskhon är bredare i framkant hade dom tydligen sågat ut bänkskivan efter det, när man nu flyttat in den så gör dessa ut sågningar mellanrum mellan bänk och diskho istället.

Tanken var att dom skulle komma tillbaka och färdigställa allting idag, silikon och annat som blivit fel. Vi kände dock sedan igår kväll att vi inte riktigt kunnat svälja detta. Det känns inte bra. Vi ska inte behöva nöja oss för dom har gjort fel. Vi vill få ett kök som vi blir nöjda med och som vi betalat/ betalar för. Därför vill vi kolla upp våra rättigheter närmare för att se om vi kan få en bättre lösning.

Om dom hade sagt att dessa konsekvenserna skulle uppstå så hade vi sagt nej tills dom erbjöd oss en lösning som blev bra.

Jag kommer kontakta besiktningsman jag haft kontakt med innan för att ens se om ett sådant stort mellanrum är tillåtet, vatten kan ju exempelvis komma ner. Kommer sedan ringa upp chef för evn lösning alt starta process hos reklamationsnämnden beroende på kostnad (om det kostar?), eftersom all kontakt med chef och anställda på företaget har varit ganska otrevlig så har jag inte större förhoppningar.

Tacksam för alla tankar. Ska vi behöva ta ansvar för vi inte uppmärksammat det tidigare eller för vi godkände lösning i tron om att den skulle blir bra?? Vi hade ju ingen aning om att det skulle bli såhär??


(Som ni ser på andra bilden så fäster inte ens silikonet bra utan blir helt fladdrigt/ ojämnt pga av mellanrummet.)
 
  • Närbild på ett vit köksdiskho och bänkskiva där diskhon sticker ut för mycket och skapar ett mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vit diskho som sticker ut för mycket vilket hindrar en låda från att kunna monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbeläget foto på ett vitt kök med ett synligt mellanrum mellan bänkskiva och diskho omkretsat i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Bänkskiva är fel sågad?
 
  • Gilla
mexitegelvillan2017 och 1 till
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Bänkskiva är fel sågad?
Ja om du läser texten förstår du :) Den var rätt sågad men eftersom vi var tvungna att flytta in diskhon pga en låda vi inte kunde använda annars så blev den ”fel sågad”. Det blir nu dessa mellanrum efter dom flyttade in diskho.
 
Felet är alltså att skåpstommen står fel, den med lådan i.
Att flytta in hon är ju inte så snyggt, då den är designad för att ta plats och just sticka ut.
Hur mycket jobb är det att flytta skåpstommen?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Juliii skrev:
Enligt Ikea ska den ha ett överhäng på 7 cm. Vår hade 6 cm.
Ert överhäng kan väl omöjligt vara 6 cm? Så här ser det ut IKEAs bild som du säger skall vara 7 cm. Er bänkskiva måste vara för djupt ursågad.
havsen-diskho-2-hoar-med-synlig-front-vit__0865206_pe671654_s5.jpg

Hur hade ni tänkt att det skulle fungera med lådan i hörnet?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hur mycket jobb är det att flytta skåpstommen?
Då blir väl bänkskivan för kort förmodligen. Den som planerat detta kök har gjort en rejäl blunder tyvärr.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Felet är alltså att skåpstommen står fel, den med lådan i.
Att flytta in hon är ju inte så snyggt, då den är designad för att ta plats och just sticka ut.
Hur mycket jobb är det att flytta skåpstommen?
Diskho är inflyttad på bilden. Det är väl ganska mycket jobb och lådorna kommer heller inte bli i samma storlek som övriga lådor.
 
J Juliii skrev:
Diskho är inflyttad på bilden.
För mycket.
Så det är därför glipan mot bänkskivan blir för stor. Max 2-3 cm kan den flyttas in innan radien hamnar innanför bänkkanten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Det vi ser på bild ser ju helt fel ut. Köket måste nog göras om i sin helhet om det ska bli praktiskt och snyggt (som tänkt med den hon). @Kane har rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ert överhäng kan väl omöjligt vara 6 cm? Så här ser det ut IKEAs bild som du säger skall vara 7 cm. Er bänkskiva måste vara för djupt ursågad.
[bild]

Hur hade ni tänkt att det skulle fungera med lådan i hörnet?
K Kane skrev:
Ert överhäng kan väl omöjligt vara 6 cm? Så här ser det ut IKEAs bild som du säger skall vara 7 cm. Er bänkskiva måste vara för djupt ursågad.
[bild]


Hur hade ni tänkt att det skulle fungera med lådan i hörnet?



K Kane skrev:
Ert överhäng kan väl omöjligt vara 6 cm? Så här ser det ut IKEAs bild som du säger skall vara 7 cm. Er bänkskiva måste vara för djupt ursåga

Hur hade ni tänkt att det skulle fungera med lådan i hörnet?
Hur dumt det än kan vara så tänkte inte vi så långt förens diskho var på plats. Vi har som sagt köpt en servicen att någon annan ska planera, rita och tillverka köket medans vi har haft fokus på mycket annat. Det är inte relevant längre, gjort är gjort och det hade varit önskvärt att vi märkte detta tidigare dock ligger inte ansvaret hos oss. Det är också mänskligt, det har varit väldigt mycket annat i livet. Ifrån fackmannens sida är detta dock väldigt oprofessionellt gjort.

Diskhon hade från början ett överhäng på 6 cm sedan har den blivit inflyttad, nu är det endast ett litet överhäng. Bilden visar efter den blivit inflyttad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det vi ser på bild ser ju helt fel ut. Köket måste nog göras om i sin helhet om det ska bli praktiskt och snyggt (som tänkt med den hon). @Kane har rätt.
Kan knappast göra om hela köket. Det var inte riktigt det tipset jag var ute efter när jag skrev här. Alla kan ju inse att inte det är möjligt så det hade du ju lika gärna kunnat hålla för dig själv. Köket är snyggt och praktiskt för övrigt. Endast detta problemet, området vi måste lösa. Allt går att lösa på något sätt.
 
  • Gilla
Peckalanger
  • Laddar…
S
J Juliii skrev:
Hur dumt det än kan vara så tänkte inte vi så långt förens diskho var på plats. Vi har som sagt köpt en servicen att någon annan ska planera, rita och tillverka köket medans vi har haft fokus på mycket annat. Det är inte relevant längre, gjort är gjort och det hade varit önskvärt att vi märkte detta tidigare dock ligger inte ansvaret hos oss. Det är också mänskligt, det har varit väldigt mycket annat i livet. Ifrån fackmannens sida är detta dock väldigt oprofessionellt gjort.

Diskhon hade från början ett överhäng på 6 cm sedan har den blivit inflyttad, nu är det endast ett litet överhäng. Bilden visar efter den blivit inflyttad.

Det känns ju orimligt att ni som kund ska behöva ta den här smällen. I jämförelse med produktbilden ser ju eran diskho ut som skit pga. avsaknaden av utstick. Ni har väl betalat pengar till någon som ritat köket åt er? Isåfall måste ju dom ta smällen, hur ska man annars någonsin kunna motivera en kund att använda deras service igen.

"Betala oss så hjälper vi till o rita köket om ni är osäkra på hur det ska vara, men gör vi fel så är det ändå erat fel" så kan det ju inte gå till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det känns ju orimligt att ni som kund ska behöva ta den här smällen. I jämförelse med produktbilden ser ju eran diskho ut som skit pga. avsaknaden av utstick. Ni har väl betalat pengar till någon som ritat köket åt er? Isåfall måste ju dom ta smällen, hur ska man annars någonsin kunna motivera en kund att använda deras service igen.

"Betala oss så hjälper vi till o rita köket om ni är osäkra på hur det ska vara, men gör vi fel så är det ändå erat fel" så kan det ju inte gå till.

Tack, äntligen någon med lite medkänsla. Jag håller med. Dock tycker ju dom nu att vi har gått med på lösningen att flytta in diskhon. Därför vill dom evn inte göra något mer. Vi hade dock ingen aning om konsekvenserna som kunde uppstå för att ingen informerade oss även om jag har fått veta i efterhand att dom var medvetna om det. Känner mig därför även blåst. Om vi hade vetat vad som skulle uppstå hade vi velat ha en annan lösning, detta blir ju som alla ser inte optimalt. Vi trodde endast vi skulle få en inflyttad diskho med ett mindre överhäng, något vi kunde leva med men inte dessa mellanrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Medkänsla löser inga praktiska problem, men då förstår jag varför ni hamnat i den situationen ni är. Den hörna av köket vi ser kan aldrig bli bra utan en omgörning där hon flyttas ut, som tänkt med den typen, och att delen med lådorna byggs om på något kreativt sätt, eller flyttas.

Jag tycker den hon inte ska vara inklämd i ett hörn öht, så personligen hade jag nog raderat lådhurtsen helt och haft rak bänk in till vägg, så hon får sticka ut och visa sitt underbett som tänkt, hela vägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Snälla. Har jag bett om medkänsla eller? Dock skriver jag inte på detta forum för att lägga min energi i uppkäftiga svar eller folks helt orelevanta tankar. Har heller ingenting att göra med hur detta uppkom som du indikerar. Du måste ju också förstå att vi inte kan göra om hela köket och därför är det helt ointressant info.

Jo tack jag vet att denna del behöver lösas.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Lars Norman och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.