Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Silviahemmet överklagar nekat bygglov

Elina Blom Westergren
Publicerad 8 mar 2018
Striden om drottning Silvias bygge kan komma att fortsätta i mark- och miljööverdomstolen.
Byggnaderna SilviaBo.

Byggnaderna SilviaBo. Foto: Stiftelsen Silviahemmet.

Grannarna är inte nöjda med det bygge som stiftelsen Silviahemmet fick bygglov för och även byggde på Drottningholm. De anser att modulhusen inte passar in med övrig bebyggelse och har hittills fått medhåll i domstol. Husen måste således rivas, men nu överklagar stiftelsen domen till högsta instans.

– Det här är deras lilla chans att få en ändring i miljödomstolens beslut. Det har vi räknat med, men vi bedömer deras chanser som små, säger en av de tre berörda grannarna till Aftonbladet.

Drottning Silvia har genom verksamhetschefen på Silviahemmet tidigare uttryckt bestörtning över domen. Verksamhetschefen säger i ett uttalande att hon ser det som ett samhällets sätt att se ner på äldre människors rätt till boende (byggnaderna ska användas som ålders- och demensboende).

– Det här är oerhört tråkigt. Jag är jätteglad och stolt över det här fantastiska projektet. Det som nu har hänt talar mycket för de attityder som finns i samhället, som enligt min mening inte motsvarar mina förväntningar på ett ålders- och demensvänligt samhälle. Det finns inget vinstintresse i detta utan vi drivs av ett ideal att förbättra för äldre.

Grannarna menar dock att det handlar om utseendet på byggnaderna.

Bygget har tidigare varit omskrivet på grund av hur byggnadsnämnden i kommunen hanterade det.

Det återstår att se om mark- och miljööverdomstolen väljer att pröva ärendet.

Läs också

  • Grannarna fick rätt mot Silviahemmet
  • Drottningens bygge har stått tomt i flera år
Svara
Gilla
Skriv en kommentar
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,41

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Senaste från startsidan

  • Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl

    Nya soplagen väcker protester: så påverkas ditt hushåll

  • Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"

    Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"

  • Plintgrund

    Forum: Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

  • Farstukvist över altanen håller på att byggas.

    Projekt: Farstukvist över altanen

  • Hur ofta måla om huset?

    Så ofta ska du måla om huset - faktorerna som styr

Mest läst

  • Hus och Charlotte

    Allt du får bygga utan bygglov - men se upp för de här fällorna

  • Villor i Solna

    Kartläggning: I Solna går 41 procent av inkomsten till bolånet

  • Enkel dörr

    Bygghemma: “Kunden har handlat i ond tro”

  • Parkslide

    Kommunens entreprenör råkade klippa ner parkslide

  • Högsta instans ska pröva strid om bygge i strandnära läge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.