Tjena!
Förra sommarens projekt var att bygga en altan på 35 m². Tralldäcket blev klart runt augusti 2025. Materialet var premiumtrall, men redan i maj i år såg jag att stora delar av däcket har åldrats extremt dåligt.

Några av problemen som dykt upp på bara ett drygt halvår:
  • Generell sprickbildning och fiberresning: Mycket stickor, urfallande kvistar och spruckna kvistar.
  • Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt, men nu varierar springorna mellan 2 mm och 10 mm. Några brädor har till och med krympt på längden.
  • Sortering/kvalitet: Förstår det som att premiumtrall inte ska ha genomgående kantkvistar och bör krympa relativt jämnt tack vare jämnare kvalitet och impregneringsgrad.
Jag har inte lagt massor av trall tidigare (förutom en liten balkong för tre år sedan med budgettrall – som än idag ser betydligt bättre ut än denna altan). Min bror, som är snickare, hjälpte till och reagerade inte heller på virket när vi lade det, utan vi sorterade bort de uppenbart dåliga bitarna direkt.

Bygghandeln ska nu äntligen komma ut och kolla altanen. Jag gissar dock att deras svar blir den klassiska: "Trä är ett levande material, det beror på väder och vind, och du får 10 nya plankor som kompensation."

Min oro är hur detta kommer se ut om 2–3 år om det ser så här tråkigt ut efter en vinter. På sikt ska det byggas uterum och en trallnivå till som delvis ska stå på tralldäcket, så det måste ju bli rätt från början.

Jag är inte superpepp på att lägga en veckas semester med diskbråck på att riva och lägga om allt på grund av dom sålt en undermålig produkt.

Hur hade ni drivit detta mot bygghandeln? Vad har man för rimliga chanser till kompensation när trallen redan är skruvad? Kostnad för trallen var ca 13K och med reglar och plint och hemkörning blev det ca 20K jämnt kostnad för material är en sak det som kommer svida långt mer är allt jäkla arbete. Och 24 skruv per planka som ska bytas.

• IMG_3478.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3477.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3474.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3473.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3472.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3471.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3470.jpeg
    Skapa konto
Unikt namn
Har du utfört något underhåll på trallen?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du utfört något underhåll på trallen?
Nej inget underhåll än tänkte att det skulle gå iaf ett år innan man oljar eller såpaskurar första gången. Kört såpa på trallen på balkongen och det har funkar fint. Behandling av ytskiktet har påverkan på de punkter jag tar upp?

F Fin_lampa skrev:
Nej inget underhåll än tänkte att det skulle gå iaf ett år innan man oljar eller såpaskurar första gången. Kört såpa på trallen på balkongen och det har funkar fint. Behandling av ytskiktet har påverkan på de punkter jag tar upp?
Dom stora kvistarna har ju godkänts vid läggning, jag brukar sortera bort så stora kvist då det aldrig blir bra med dom.
Har du en helhetsbild över däcket?
Olja skulle jag aldrig göra det för bara att smutsen fastnar och det kommer att mögla på dom skuggiga delarna av däcket.

Redigerat:
Ossian K Olsson
F Fin_lampa skrev:
Såpa är rätt värdelöst och mest ett instagramtrick!

Du behöver olja din trall riktigt för att den inte ska torka.

• Haha
Hep och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Vilken leverantör är det på virket?
Det ser ju inte direkt ut på dina bilder som att det är högsta kvaliteten.

Handplockade du virket själv? Om du tar utkörning är det risk för stor blandning av kvaliteten på enskilda brädor ...

Frerider Frerider skrev:
Dom stora kvistarna har ju godkänts vid läggning, jag brukar sortera bort så stora kvist då det aldrig blir bra med dom.
Har du en helhetsbild över däcket?
1787325394165.jpeg
Skapa konto

Så här såg det ut när det var nylagt ingen bild på hela däcket i dagens skick då det är belamrat med massa möbler.

Så dom anser att jag godkänner plankan för den är lagd? Kvalitet och klassning är väl fortfarande att förvänta om man betalat för det?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Såpa är rätt värdelöst och mest ett instagramtrick!

Du behöver olja din trall riktigt för att den inte ska torka.
Du skämtar va?

Saker har såpats i 100-tals år med gott resultat.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vilken leverantör är det på virket?
Det ser ju inte direkt ut på dina bilder som att det är högsta kvaliteten.

Handplockade du virket själv? Om du tar utkörning är det risk för stor blandning av kvaliteten på enskilda brädor ...
Vet inte vilken ”brädgård” det kommer från tänkte avvakta med att hänga ut någon bygghandel innan jag vet hur de agerar. Där jag bor har vi två 2 butiker en billig och en pissdyr nu valde jag den dyra för jag ville ha bättre grejer men det lönade sig verkligen inte här. Hade nog sparat 5-7K på att välja den billigare. Köpte premium plus hemleverans för att slippa plocka själv tanken var att jag betalar extra för att slippa stå och inspektera 100 plankor på hyllan.

F Fin_lampa skrev:
[bild]

Så här såg det ut när det var nylagt ingen bild på hela däcket i dagens skick då det är belamrat med massa möbler.

Så dom anser att jag godkänner plankan för den är lagd? Kvalitet och klassning är väl fortfarande att förvänta om man betalat för det?
Nej den som utför jobbet bör sortera bort dom största kvistarna och andra fulheter.

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
F Fin_lampa skrev:
Köpte premium plus hemleverans för att slippa plocka själv tanken var att jag betalar extra för att slippa stå och inspektera 100 plankor på hyllan.
Då får du garanterat alla de plankor som någon annan sorterat bort för de inte vill ha dem.

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
De brädor du visar på bilderna skulle jag aldrig andvänt utan lagt dem åt sidan och fått dem utbytta.

• Gilla
Fin_lampa och 1 till
  • Laddar…
Alla är inne på samma spår att jag inte upptäckte att det inte höll ”premiumklass” innan det lades och tolkar det som att jag får skylla mig själv? Hade helt enkelt inte koll på att man skulle undvika det och det blir kasst inom några månader. Så då har jag inget case mot dom jag köpte det av menar ni? Det är uppenbart nu att jag inte fått det jag betalat för?

1787328912140.jpeg
Skapa konto

Hittade en nytagen bild på hur det ser ut nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.