Ekonomi

Rekordlågt förtroende för storbankerna

Låga räntor och digitalisering till trots är vårt förtroende för bankerna det lägsta sedan mitten av 90-talet.

Vi har ovanligt lågt förtroende för bankerna trots billiga bolån.

Vi har ovanligt lågt förtroende för bankerna trots billiga bolån.

Trots historiskt låga räntor på bolån och bra nättjänster för att du ska kunna betala räkningar och liknande så faller bankerna i konsumenternas ögon. Missnöjet med bankerna är det värsta sedan mitten av 1990-talet, enligt Svenskt Kvalitetsindex som undersökt detta årligen sedan 1989.

Deras siffror visar att förtroendet för bankerna bankerna rasar. Andelen kunder som känner ett lågt förtroende har gått från 14 till 25 procent bara i år, och en sådan ökning har tidigare bara skådats under fastighetskrisen 1993.

Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, uppger att missnöjet till stort del beror på att många banker haft negativ publicitet i media under det gångna året, och att det personliga mötet försvunnit. Bankkontor stänger ner och öppettiderna försämras. 

– Tillgängligheten och enkelheten i att utföra bankärenden har förvisso aldrig varit så bra som den är i dag. Men det handlar inte om funktionen, det handlar om kundlöften som inte infrias, säger Johan Parmler och fortsätter:

– Vi har länge sett att mediebilden varit viktig, och i kombination med att vi får en mindre personlig kontakt kommer det mediala att fortsätta påverka kundupplevelsen.

Sämst resultat får Nordea och Swedbank. Deras resultat uppges motsvara en situation där det normalt sett är svårt att behålla kunden. Sparbankerna får desto bättre betyg trots att de delar historia med Swedbank.

– Båda bankerna erbjuder samma produkter och har samma digitala tjänster, men Sparbankerna står kvar i landsbygden och återinvesterar i bygden. Det visar sig vara superviktigt, inte minst då storbankerna upplevs distanserade, säger Henrik Nyman, ansvarig för verksamhetsområdet bank hos Svenskt Kvalitetsindex, till Svd.se.

Absolut bäst betyg får dock Länsförsäkringar Bank. Indexet sträcker sig mellan 0-100 där 100 är nöjd och 0 är missnöjd. Länsförsäkringar Bank får 74,4 vilket är mer än 10 enheter över genomsnittet på 62,9.

Bankernas betyg

  • Länsförsäkringar Bank 74,4 (–3,2)
  • Sparbankerna 72,4 (–1,1)
  • Övriga banker 72,3 (–1,1)
  • Ica Banken 70,9 (–1,8)
  • Skandia 70,3 (–1,4)
  • Danske Bank 69,3 (3,4)
  • Handelsbanken 67,6 (–4,9)
  • SEB 66 (–0,2)
  • Swedbank 60 (–6,2)
  • Nordea 56,4 (–8,9)

Genomsnitt 62,9 (–5,2)