Svenska kraftnät bygger en ny ledning utanför mig. Det har gått en ledning där tidigare och man ersätter den med en ny på ungefär samma plats. Tornen är högre och placeringen är lite värre för mig med tanke på de kommer mitt i uppfarten. Tidigare låg de i linje med min lada och jag brydde mig inte så mycket.
SvK hade hit någon gubbe som tog bilder innan och pratade om att de skulle vara en värdeminskning på 6 procent eller mer för de ska bli något.
Vad tycker ni? Är de här mycket värre och jag kan räkna med det är över 6 procent. Har svårt tänka mig någon annan bor närmare ledningen än mig. Jag äger alla byggnader på bilden på en och samma fastighet
SvK hade hit någon gubbe som tog bilder innan och pratade om att de skulle vara en värdeminskning på 6 procent eller mer för de ska bli något.
Vad tycker ni? Är de här mycket värre och jag kan räkna med det är över 6 procent. Har svårt tänka mig någon annan bor närmare ledningen än mig. Jag äger alla byggnader på bilden på en och samma fastighet
Jag skulle personligen inte alls vilja köpa det med det nya tornet så 6% lär det minst vara. Men den som ser andra värden i fastigheten än hur bildskön den är kanske finner detta som ett näst ointressant hinder. Jag tror nog att du behöver få skillnaden värderad av mäklare (kanske upp till 3) för att de ska erkänna en konkret värdeminskning och ge dig någon ersättning.
Ok. Kanske försent nu då? Med tanke att det aldrig bara blir det gamla tornet och sen det nya som mäklaren ser?T TypRätt skrev:Jag skulle personligen inte alls vilja köpa det med det nya tornet så 6% lär det minst vara. Men den som ser andra värden i fastigheten än hur bildskön den är kanske finner detta som ett näst ointressant hinder. Jag tror nog att du behöver få skillnaden värderad av mäklare (kanske upp till 3) för att de ska erkänna en konkret värdeminskning och ge dig någon ersättning.
Eller ska man skicka ut bilderna på som SvK har tagit för och efter sedan till som.
Jag ska ju inte sälja eller flytta härifrån. Så är ju bara intresserad av pengarna man skulle kunna få
Tänker främst genom att de jämför bilder, men så klart behöver de även kolla över gården på plats. Om det var ett litet torp vore ju hur vacker platsen är i princip hela värdet. För ett fullt fungerande jordbruk på tex 200 HA vore ju detta torn mer en ickefråga.B Bonafluff skrev:
Nä har ingen mark! Det är en avstyckad gård med 6000kvm. Två bostadshus 130+100kvm. Ett attefallshus på 25kvm och en ladugård på 300kvm med carport och lägenhet på loftet ca 45kvm.T TypRätt skrev:
Ligger på landet 25min från Göteborg+ 10min till pendeltåg
Har ju bilder hur det var innan och skall ta egna nya när allt är färdigt. Just nu står ju de gamla tornet där bredvid och kablarna har dom inte hängt upp än. Tog två nya bilder nu när man ser bägge tornenHemingway skrev:
B Bonafluff skrev:
Misstänker detta är norr om Göteborg?
Håller med att det gamla tornet inte var så hemskt farligt och säkert något många kan leva med. Men det nya ser ut som ett riktigt monster.
Oavsett så har jag många bekanta som råkat ut för SVK's framfart. Mitt råd är att inte tro på ett ord av vad dom säger och undersöka allt själv.
Utnyttjar de befintlig ledningskoncession för detta eller har det föregåtts av någon process?
Om man bortser från estetiken...
Är det risk att tornet kommer skugga solcellerna?
Det brukar låta en del om dom också när man är så nära, och antar det nya har högre kapacitet vilket ger högre ljud. Hur upplevde du ljudet från den gamla ledningen?
Håller med att det gamla tornet inte var så hemskt farligt och säkert något många kan leva med. Men det nya ser ut som ett riktigt monster.
Oavsett så har jag många bekanta som råkat ut för SVK's framfart. Mitt råd är att inte tro på ett ord av vad dom säger och undersöka allt själv.
Utnyttjar de befintlig ledningskoncession för detta eller har det föregåtts av någon process?
Det brukar låta en del om dom också när man är så nära, och antar det nya har högre kapacitet vilket ger högre ljud. Hur upplevde du ljudet från den gamla ledningen?
Ja det är såklart tråkigt ha den där. Men förstår ju det behövs och har varit den gamla där innan. De är vad de är.Kvackatore skrev:
Misstänker detta är norr om Göteborg?
Ja Lantmäteriet gjorde något nytt beslut under en ny koncencion om jag fattade det rätt. Men var lite dålig info och jag gnällde lite om det när de väl pågick. Ljudet kunde ibland vara rätt högt och de har påstått denna nya skall vara tystare. Anledningen skulle vara utformningen som minskade corona urladdning. Jag skall såklart kämpa emot och gnälla igen när värdering frågan tas upp . De med solceller var bra input,! Lite kommer de skugga såklart. Ledningen gör från norr till syd. Så stolpen står sydöst om ladan. Det är väl ungefär där solen går upp sommarhalvåret
Klicka här för att svara