Ekonomi & Juridik

Många tror på homestyling men få känner sig bekväma med det

Frukt i skål är ett vanligt homestylingknep.

Frukt i skål är ett vanligt homestylingknep. Foto: Svensk Fastighetsförmedling.

Att styla hemmet före försäljning tros kunna höja slutpriset med mellan 5-10 procent.

Majoriteten av svenskarna tror på homestyling som koncept, men långt ifrån alla vet hur man gör, detta visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. 79 procent svarar att de tror att homestyling höjer slutpriset med 5 procent eller mer. Många tror till och med att det kan höja priset med 10 procent.

– Att med enkla medel göra bostaden mer attraktiv för visningsbesökarna är en bra investering nu när marknaden är mer avvaktande, säger Marcus Svanberg på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Dock ser sig majoriteten som dåliga på homestyling.

Resultat: Är du duktig på homestyling?

  • Ja, väldigt: 4 procent (2 procent män, 6 procent kvinnor)
  • Ja, ganska: 25 procent (18 procent män, 33 procent kvinnor)
  • Nej, inte speciellt: 45 procent (46 procent män, 45 procent kvinnor)
  • Nej, inte alls: 20 procent (28 procent män, 11 procent kvinnor)
  • Vet ej: 6 procent

– Det handlar om att skapa en luftig miljö som känns generell. I en neutral miljö är det lättare att identifiera sig, säger inredare Erika Franzén.

– Det är också viktigt att tänka på målgruppen, vilken typ av familj som kan vara intresserad av det här huset.

Läs mer

Homestyling - gör bostaden fin innan försäljning