Måste infoga att jag vart imponerad av tommib i prosjekt källare,,,
Man kann om man verkligen vill,,,,

Dreams don’t work,
unless you do

Men innan jag berättar om nybyggnaden det kommer att handla om framöver.
Lite om hur det började,,,,
Jag hade planerat för flera år sedan att flytta med min fru (fast hon inte vill) från Norge till sydkusten av Sverige.

I Mars 2023 åkte jag till kusten av Skåne för att kolla en lantbruk fastighet som var till salu. En av många svängar efter pandemin, för att kolla fastigheter till salu. Huvud byggnaderna var jättesnygga och renoverade för miljoner. Sen fanns det en stor korsvirke bostad i sorgligt skick, där ingen hade bott på flera 10år.
Bestämde mig direkt att köpa fastigheten och började planera en totalrenovering av den ruttna bostaden.

0001.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0004.jpeg
Skapa konto

Jag har passerat 70 och varit egenföretagare hela mitt vuxna liv, inom många olika branscher, men aldrig som hantverkare. Är en duktig gör-det-självare, och en super optimist gällande vad jag klarar av. Men det finns gränser, och här var det ingen tvekan om att jag måste hitta en kille för att hjälpa mig. En vän av mig från Polen, som har arbetat i Norge i många år, hade en ukrainsk vän bland grannarna i sin hemstad vid ukrainska gränsen. Han arbetade som hjälparbetare i lantbruket. Sergei kunna tänka sig komma till Sverige 1-2 veckor i månaden, om jag hjälpte honom med en bil och betalade alle kostnader. Och så blev det,,,,

Det tok lång tid innan vi kom igång, i mitten av december. Ungefär en vecka med att riva invändigt i korsvirke bostaden på 29 x 8 meter. Men jag och Sergei fick äntligen börjad på det som troligen kommer att bli en lång resa. Även om vi inte har något gemensamt språk. Han arbetar som en maskin, när jag lyckas visa honom vad som ska göras. Men det är verkligen svårt utan språk. Ja, det finns möjlighet att använda telefonen för översättning, och vi gör det. Men det är tidskrävande och klurigt när man behöver kommunicera fortlöpande vid samarbete. I början var det meningen att han skulle lära sig engelska. Och jag gjorde en lista med 100 nödvändiga ord som: under, ovan, bakom, längre, istället, inte nu, högre, lyfta osv. Sen en absolut nödvändighet, tall systemet. Tall och en del av dom 100 funkar sådär nu, men motivationen för att lära engelska fanns tyvärr inte.

Skjermbilde 2026-08-13 kl. 11.01.48 – stort.jpeg
Skapa konto
Skjermbilde 2026-08-13 kl. 11.01.25 – stort.jpeg
Skapa konto
Skjermbilde 2026-08-13 kl. 11.02.20 – stort.jpeg
Skapa konto

Rivit gavel och börjat dra ur spiken i golvet ovanför. Eftersom som vi planerar att återvända golvet senare. Spiken var så hårda att få ut, att Hultafors sin utdrager senare tröttnade i materialet och gick av i två delar.

Skjermbilde 2026-08-14 kl. 10.17.41 – stort.jpeg
Skapa konto
Skjermbilde 2026-08-15 kl. 09.40.30 – stort.jpeg
Skapa konto

Och rivit några väggar, samt gräva ut sten från golvet i den delen av byggnaden som inte hade använts som bostad.
Sen var det slut för 2023

Det gick fortfarande lite trögt i 24. Jobb grejar jag måste sköta. Och många, många ton med olika material, verktyg, och liknande från ett långt liv med olika näringsverksamheter, som nu skulle flyttas till Sverige. Köpte en 2,5 tons släpvagn och en billig gammal MB Sprinter (hög och lång från 2003 med 45 tusen mil på mätaren) i 23. Var jobbigt att få den besiktigat, underkänt på 28 punkter. Tok mig över en hel vecka att fixa. Sen dess har jag åkt nästan 8 tusen mil fram och tillbaks från min hemstad till Skåne (43mil en väg) eftersom mätaren nu har passerat 53K. Och det är enbart med denna okomfortabla gamla MB’en utan fungerande radio. När möjligt åker jag mycket hellre elbil. Eftersom jag inte behöver så mycket sömn (3-6 timmar) åker jag alltid på natten, för att inte förlora så mycket tid. Sergei har suttit bredvid och sovit väldigt många gånger. Vi har tagit mindre rivnings uppdrag för att få material och annat ”gratis”. Såsom många snygga kök och badrums inredningar osv. Mestadels i Oslo som är en guldgruva for slikt. Den gamla MB’en liknar en riktig skrothög, men har varit en fantastisk tillgång i mitt flytt / bygg projekt.

Januari 24 fick jag julklappar från Kina. En 42 fot HQ container med olika grejor från många olika firmor. Mestadels isolering, 5cm tunna sandwich paneler för bättre isolering och snygga väggar i en av närings byggnaderna. Epoxy lackad galvad plåt fram och bak. Kvadratmeterpris med frakt under 100kr. Billigare än att måla väggarna.

Skjermbilde 2026-08-19 kl. 13.50.33 – stort.jpeg
Skapa konto

EPS 10cm / 30kr m2. Men det var lägsta container priset i historien. 1000 USD från Quingdao till Göteborg. Sen vart det många andra grejar jag behövde till mitt Skåne projekt. En golvslip maskin och en 3 motors dammsugare, och en sten såg med 350mm kap skiva (kr3000 med 5 kap skivor). Var bekymrad angående kvalitet. Jag hade efter bästa förmåga försökt att hitta en bra försäljare för dessa, och lyckades. Golvslipen, dammsugaren och stensågen med tillbehören har alla använts i långt över 100 timmar. Diamant tillbehören var A+ kvalitet. Kina är bäst i världen inom många diamant verktyg, om du hittar rätt leverantör.

Skjermbilde 2026-08-14 kl. 10.13.01 – stort.jpeg
Skapa konto
Skjermbilde 2026-08-13 kl. 11.31.17 – stort.jpeg
Skapa konto

Hemma i Norge hade jag hittat ett par begagnade hammare, en Biltema ”leksak” till 1000 spänn och en nästan oanvänd Bosch Professional med elfel för 5000 utan mejslar. Visade sig vara enkel att laga.

Skjermbilde 2026-08-19 kl. 13.32.07 – stort.jpeg
Skapa konto

Den och stensågen var ett absolut måste för det som fanns i stort antal under golvet i korsvirke bostaden.

Skjermbilde 2026-08-14 kl. 10.17.10 – stort.jpeg
Skapa konto

Fortsättning följer,,,

• Gilla
  • Wow
Vante och 7 till
  • Laddar…
Spännande projekt!
:D

Ser fram emot fortsättningen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.