Renoverade taket men fick läckage för att arbetet inte slutfördes

Husägaren bor i Forshaga.

Husägaren bor i Forshaga. Foto: Google Maps.

Husägare beställde takrenovering men arbetet slutfördes inte och nu har han tagit företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

En husägare i Forshaga har tagit ett byggbolag till Allmänna Reklamationsnämnden efter att han upprepade gånger försökt att få dem att avsluta arbetet på hans tak. Företaget anlitades för att byta taket på huset. De rev det gamla taket och monterade ett nytt, men arbetet har enligt husägaren inte slutförts.

- Taket läcker runt skorstenen på andra våningen. Takpannor ligger ojämnt i kanten. Vindskivor och tak är fortfarande omålade, skriver husägaren.

Arbetet skulle ha varit slutfört våren 2018. Husägaren har efter det försökt nå företaget för att få ut dem till huset, men när han ringde i september ska de ha lagt på luren i örat på honom.

Det verkar som att företaget ska ha erbjudit någon form av lösning, men att husägaren inte är nöjd med förslaget.

- Bolagets förslag till åtgärdande tar endast upp de små felen och inte problemet med att det regnar in vilket gör att han inte kan acceptera bolagets förslag, står att läsa i beslutet från Allmänna Reklamationsnämnden.

Företaget motsäger inte felen i anmälan. Istället skriver de så här:

- FF Bygg & Måleriservice AB motsätter sig kravet. Bolaget kommer att kontakta NN. Bolaget kan inte gå med på någonting eftersom det inte har fått något nytt förslag.

Med utgångspunkt i att de inte bestrider själva felen som anges av husägaren anser Allmänna Reklamationsnämnden att det är bevisat att företaget har åtaganden att slutföra hos sin kund. De rekommenderar därför FF Bygg & Måleriservice att åtgärda felen med läckage runt skorsten, ojämna takpannor samt omålade vindskivor och tak.